Alla aspekter av Bloomsburygruppen i nästa års stora utställning på Artipelag

Artipelag blir först i Sverige med att visa en större presentation av den mytomspunna brittiska Bloomsburygruppen. Utställningen Bloomsbury Spirit utgår från gruppens djärvhet, optimism och antiauktoritära förhållningssätt och inspirerar till tänkande i nya banor. För att visa på deras inkluderande modernism kommer hela det kreativa spektrumet av måleri, foto, inredning, textil, mönster, litteratur, möbeldesign, bokkonst, grafik, dans, trädgårdskonst och mode att vara representerat. Bloomsbury Spirit pågår mellan 23 mars och 30 september 2018.

Ett rum i konsthallen förvandlas till ett galleri med målningar av Roger Fry, Vanessa Bell och Duncan Grant i en klassisk hängning och miljö som präglas av exakt de ideal som de revolterade emot. Ett annat rum tillägnas Omega Workshops, en ateljé som startades av samma trio där de tillsammans med andra konstnärer designade möbler, kläder och inredning.

En viktig plats som kommer att återskapas är Charleston, Vanessa Bells sommarhus i Sussex som kom att bli centrum för hela Bloomsburygruppen. Redan utanför konsthallen, på Artipelags entrégård möts besökare av en Charlestoninspirerad trädgård som fortsätter inne i konsthallen, komplett med murgröna, rosor, buxbom och en näckrosdamm.

Utställningen kommer diskutera Bloomsburygruppens utopier, som det övergripande samtalet, allkonstverket och nakenheten. Cadena Café, som Omega Workshops inredde i London 1917, återskapas och kommer fungera som läsrum och samlingsplats.

Om Bloomsburygruppen

Bloomsburygruppens idéer fungerar som en utmaning i vår egen tid, som likt deras tidiga nittonhundratal präglas av folkvandring, fundamentalism, frälsningsläror och våld.

Kring det första världskriget var Sverige isolerat och det var först på trettiotalet som modernismen slog igenom här. Det var den tekniska och ”hårda modernismen” som blev framträdande och i och med Stockholmsutställningen 1930 var den rationella funktionalismen en statsstil för det nya svenska välfärdssamhället. Bloomsburygruppen stod däremot för ett alternativ, en tredje väg: ”Den mjuka modernismen”. Gruppens hållning var just mjuk, öppen och böjlig. Dess stil var djärv och pluralistisk istället för enhetlig, hård och blank.

Gruppen bestod av en lös samling författare, konstnärer, politiker, ekonomer, historiker, kritiker, matematiker. Först var de bara vänner och studenter, men efterhand slog de igenom som sin tids nytänkare – Virginia Woolf, John Maynard Keynes, Vanessa Bell, Duncan Grant, Lytton Strachey, Roger Fry, Clive Bell, E.M. Forster och Leonard Woolf. Andra mer perifera medlemmar var till exempel Bertrand Russell, Ottoline Morrell och Vita Sackville-West.

Medlemmarna avskydde heroism och auktoritetstro. För dem betydde modernismen att gammalt och nytt kunde sättas ihop i alla möjliga lekfulla mönster och kombinationer. De hyllade fantasin, känslan och skapandet utan att förkasta förnuftet. Och deras gränsöverskridande var självklart, för enligt dem var livets mening diskussioner, vänskap, sanningssökande och estetik. Detta var det specifikt mänskliga.

Gruppen fick sitt namn från Londonstadsdelen Bloomsbury där de ursprungligen hade sin bas. Under första världskriget flyttade flera av dem ut på landet och levde ett gröna vågen-liv. Många hus är i dag förstörda, men gården Charleston i Sussex finns kvar som ett Bloomsburysmycke, präglat av den estetik som var typisk för gruppen: en rufsig miljö för skapande arbete i kombination med lek och diskussioner över alla gränser. En smått kaotisk, inkluderande atmosfär, där ute och inne gled ihop och där allt (nedslitet eller modernt, nybyggt eller klassiskt) kunde återvinnas och förvandlas genom ett lättsamt måleri. På dörrposterna hänger luftakrobater och målade skulpturer varvade med abstrakta ornament. Och så ett vimmel av blomster – penslade eller tryckta, i slingor eller stilleben. Eller verkliga. I Charlestons trädgård rådde samma fräcka och frimodiga estetik som inomhus. Hela miljön var en styggelse för alla rättänkande.

Utöver böcker och utställningar och surrande samtal drev Bloomsburygruppen viktiga nätverk – förlaget Hogarth Press, som var först med att introducera den modernistiska litteraturen i England samt Omega Workshops, som var en kollektiv konstnärsverkstad och ett showroom för tidens alla konstarter såsom måleri, textil, design, dans, mode och inredningar.

Bloomsburygruppens radikalism bottnade i att allting (utom deras existentiella mål) kunde och skulle stötas och prövas. Konventioner struntade de i. Det var idéerna och skapandet som stod i centrum. För konsterna var livets kärna och aldrig redskap för andra syften. Detta menade även Keynes, som hittills i Sverige mest är känd som en världsledande ekonom. Men han var också en lidelsefull hedonist, kulturpolitiker och konstkännare.

Bloomsburygruppens lekfulla hållning och livsstil utmanar svensk socialmoralism, där det konstnärliga alltid har underordnats specialisterna, samhällsingenjörerna, funktionen och nyttan.

Den största konstnären var Virginia Woolf. Hon var både författare, kritiker och entomolog. Hon var också feminist och djupt engagerad i det internationella modernistiska måleriet, som under ledning av Roger Fry presenterades för en chockerad London-publik på två stora postimpressionistiska utställningar åren 1910 och 1912. Virginia Woolf beskrev dem som startskott för ”en helt ny tid”.

Bloomsberries har blivit idoler som förkämpar för feminism, sexuell frihet, pacifism och intellektuell glupskhet inom allt från vetenskap och samhälle till konst. Men genom åren har de också fått mycket kritik – de har inte passat in i någon mall. I efterhand kan man se att de introducerade en mycket friare modernism än den som predikades i det tyska Bauhaus vid samma tid och att de levde enligt den franska revolutionens ideal. De höll sig till det bästa inom europeisk upplysningstradition, samtidigt som de till skillnad från oss i dag trodde på framtiden.

Om utställningen

Extern curator för utställningen är konstkritikern och författaren Ingela Lind i samarbete med Artipelags konstavdelning bestående av konsthallschef Bo Nilsson, curator Frida Andersson, digital producent och formgivare Samuel Lind, chefstekniker Johan von Geijer samt pedagogik- och programansvarige Kristina Lindemann. Utformning av trädgårdarna står Ia Schildt för och utställningens modedel har skapas tillsammans med Cay Bond.

Ingela Lind är nästa år även aktuell med boken Ta sig frihet – Bloomsburygruppen, Indien och konsten att leva (Albert Bonniers Förlag, släpps 23 mars 2018) i vilken hon analyserar gruppens alternativa och fria modernism. Tidigare har Ingela författat Leka med modernismen – Virginia Woolf och Bloomsburygruppen (Albert Bonniers Förlag, 2008).

Artipelag har till Bloomsbury Spirit lånat in unika verk av bland andra Vanessa Bell, Duncan Grant och Roger Fry från engelska institutioner såsom TATE, Victoria & Albert Museum, Courtauld Gallery, The Charleston Trust och National Portrait Gallery. Från Dansmuseet i Stockholm lånas dräkter och rekvisita från ryska baletten, som stod Bloomsburygruppen nära.

Länkar

Utställningen på Artipelags hemsida >>
Om Bloomsburygruppen på wikipedia >>
Pressbilder på Artipelags hemsida >>

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Artipelag vinnare av Stora Turismpriset 2017

Artipelag tilldelades den 7 december Stora Turismpriset av näringsminister Mikael Damberg under en ceremoni på hotellet At Six i Stockholm. Motiveringen lyder: ”Artipelag är en aktör som med mod och passion, i harmoni med naturen, under kort tid etablerat sig som en av de mest respekterade konsthallarna i Norden.”

Priset ges till föredömliga insatser i nytänkande, internationalisering, kvalitet eller hållbarhet, som har bidragit till att utveckla turismen i Sverige. De tävlande utgjordes av turistmål från 17 av Sveriges 21 län, där den lokala turistorganisationen valt ut respektive läns representant.

– Att vinna Stora Turismpriset är ett stort erkännande för oss. Vi har under flera år jobbat hårt med att få vårt konstmuseum, vår natur och vår utsökta restaurang till en helhet, en destination för besökare från hela världen. Detta ser jag som ett bevis på att vi har lyckats, berättar prismottagaren Riitta Östberg, VD för Artipelag.

Tävlingen arrangerades för 24:e året i rad av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, för vilken Tillväxtverket är huvudman. Prisutdelningen skedde i samband med Sveriges Kommuners och landstings besöksnäringskonferens och utöver äran utgörs priset av en summa om 100 000 kr.

Länkar

Stora Turismpriset 2017 på Tillväxtverkets hemsida >>
Stiftelsen för kunskaps­främjande inom turism på Tillväxtverkets hemsida >>
Pressbilder på Artipelags hemsida >>

Presskontakt

Gustav Idhammar, Artipelag, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)70-710 53 55

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Kreativ ingång till klimat i kommande utställning med Bigert & Bergström

Denna höst och vinter fylls Artipelag med interaktiva installationer, mekaniska skulpturer och filmer skapade av konstnärerna Mats Bigert och Lars Bergström. I stormens öga utgörs av verk från duons 30 år långa karriär där väder och klimat – och hur dessa hotar, berör samt nyttjas av människan – varit ett genomgående tema. Utställningen öppnar den 27 oktober och detta blir första gången som Bigert & Bergström visas i en större separatutställning.

Besökarna kommer genom konsten kunna följa Bigert & Bergströms alla utvecklingsfaser och deras bidrag till den svenska och internationella konstscenen. I stormens öga blir en utställning som kan liknas vid en sinnesundersökning där betraktaren bjuds in till ett aktivt deltagande. Med avstamp i vetenskapliga teorier och historiska skeenden öppnar Bigert & Bergström en egensinnig ingång till komplexa frågor, där skapande och vetenskap sammansmälter i visuella presentationer.

Utställningen vilar på vetskapen om att naturkatastrofer är något fysiskt och påträngande. Hur det bekväma plötsligt kan förvandlas till något hotfullt. Extrema händelser i naturen kommer kunna upplevas och begrundas på plats på Artipelag. Vilka tankar far genom huvudet när det försvinner in i ett moln av ånga? Och hur känns det egentligen att ställa sig mitt i stormens öga?

Bigert & Bergströms konst är en rullande skärningspunkt där människa, natur och teknik centrifugeras. De miljarder år som skapat de förutsättningar vi lever under idag, liksom morgondagens flyktiga prognoser, processas och installationen Vädret – det synoptiska slagfältet utgör historiska vändpunkter i form av skulpturala väderkartor. De visar bland annat hur Napoleons anfallande styrkor kraftigt hindrades av den ryska vintern år 1812, och hur tyfonen Kamikaze räddade Japan från en mongolisk invasion under sent 1200-tal.

Bigert & Bergström har arbetat ihop ända sedan de år 1986 möttes i Stockholm på Kungliga Akademien för de fria konsterna. Genom åren har de skapat en variation av projekt, storskaliga installationer, skulpturer och filmer. I Sverige är de kända för bland annat Morgondagens väder på Stockholms centralstation, vilken utgörs av ett kluster med hängande atmosfäriska molekyler som ändrar färg efter väderprognosen för påföljande dag. Och härom året var de omtalade när de i ett konstprojekt täckte Kebnekajses sydtopp med en räddningsfilt, för att på så sätt hindra den från att smälta.

Artipelag anser att Bigert & Bergström med sin konst belyser ett aktuellt och viktigt ämne. De inte bara får oss att reflektera över hur människan attackerar sitt eget klimat, utan visar även på människans besatthet vid att kontrollera det samma. Duon blottlägger den röda tråd som löper mellan allt oftare återkommande klimatkatastrofer och våra luftkonditionerade gallerior där temperaturen är styrd ner till tiondelar av en grad.

Utöver guidade turer och introduktioner av utställningen kommer verksamhet för unga och barn bedrivas. Här engageras deltagarna i kreativa aktiviteter kring framtida scenarion och sociala lösningar på de utmaningar som klimatförändringar för med sig. I linje med utställningens anda kommer Artipelag även att på helger erbjuda gratis direktbussar från Vasagatan i Stockholm.

Länkar

Högupplösta pressbilder i Artipelags pressrum >>
Utställningen på Artipelags hemsida >>
Bigert & Bergströms hemsida >>
Teaser video >>

Presskontakt

Gustav Idhammar, Artipelag, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)70-710 53 55

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Artipelag nominerat till Stora Turismpriset

Artipelag har av Visit Stockholm blivit nominerat som Stockholms läns kandidat till Stora Turismpriset, som varje år delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism. Priset ges till föredömliga insatser i nytänkande, internationalisering, kvalitet eller hållbarhet, som har bidragit till att utveckla turismen i Sverige.

Huvudman för stiftelsen är Tillväxtverket och i år blir det 24:e året som priset delas ut. Prissumman är på 100 000 kr och samtliga nominerade får även 10 000 kr att använda till en kunskapsfrämjande insats.

”Årets nominerade till Stora Turismpriset 2017 har ett tydligt fokus på innovation, samverkan och kunskapsspridning som är viktiga kriterier för besöksnäringens utveckling i Sverige. Representationen är god och varierad med spännande aktiviteter och upplevelser både i stad och på landsbygd.”
– Cecilia Schelin Seidegård, ordförande för Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism och landshövding i Gotlands län

”Artipelag har med sin modiga satsning snabbt gjort sig ett namn internationellt. Vi är oerhört glada över det innovativa tillskott det innebär för Stockholm som besöksmål. Den visionära blandningen av konst, aktiviteter och god, närproducerad mat i Stockholms unika skärgårdsmiljö visar vägen för andra hållbara satsningar och är ett inspirerande bevis på den entreprenörskraft som finns i vår region.”
– Thomas Andersson, VD på Visit Stockholm

”Vi är oerhört stolta över nomineringen till Stora Turismpriset. Den visar att vår satsning på hållbarhet och tillgänglighet bär frukt och att vi håller hög standard gentemot inhemska och utländska turister, samt de företag som förlägger konferenser och events här.”
– Riitta Östberg, VD på Artipelag

Totalt deltar 17 län och den 7 december utses vinnaren, som får ta emot priset av närings- och innovationsminister Mikael Damberg under Sveriges Kommuners och landstings besöksnäringskonferens.

Länkar

Samtliga nominerade via Tillväxtverket >>

Presskontakt

Gustav Idhammar, Artipelag, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)70-710 53 55

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Extra utställning i sommar: Bård Breivik – Partitur för ett längre samtal

Mellan den 8 juli och 20 augusti 2017 visas Bård Breivik – Partitur för ett längre samtal i Artipelags Artbox. Utställningen omfattar 132 organiskt formade skulpturer ur ett projekt som den norske skulptören arbetade med under hela sitt yrkesliv. Skulpturerna, som är tillverkade med hjälp av olika tekniker och material från hela världen, engagerar flera av våra sinnen och speglar ett intresse för människors relation till natur och hantverk. Bård Breivik –Partitur för ett längre samtal kompletterar den pågående utställningen Morandi / Edmund de Waal som visas hela sommaren i Artipelags konsthall.

Bård Breivik (f. 1948, d. 2016) påbörjade arbetet med Partitur för ett längre samtal i början av 1980-talet och fortsatte med det under hela sitt yrkesliv. Processen utvecklades i samarbete mellan Breivik och hantverkare från en mängd olika länder och kulturer. Tillsammans utforskade de skapandet som process och redskapsutformningens många olika möjligheter.

Varje enskilt verk vittnar om en äkta nyfikenhet på det okända och har skapats med hjälp av traditionellt hantverk och lokala material. Den kanot- eller kokongliknande form som återkommer gång på gång framhäver materialrikedomen, men verket som helhet understryker den rika kulturella mångfalden och är på sätt och vis ett slags antropologisk studie av hur människor skapat sin egen särpräglade estetik utifrån lokala traditioner, verktyg och tekniker.

”Många har kallat det för en båtform. Det är en naturlig association, men det jag ville förmedla var i själva verket den aura som omger en person – hennes energifält.”
– Bård Breivik

På utställningen är skulpturerna vertikalt uppställda, men inte ordnade efter årtal, teknik eller region, utan de presenteras istället som en eklektisk mix, ett slags symfoni av uttryck. Skulpturernas form och storlek binder samman verkens kulturella mångfald och materialrikedom på ett sätt som antyder möjligheten till en universell dialog. Den tanken förstärks genom att skulpturerna placerats i gamla containrar som tidigare använts i internationell sjöfart. Containrarna symboliserar en genuint optimistisk syn på möjligheterna till globalt samarbete.
Bård Breivik var född och uppvuxen i Bergen på den norska västkusten. Efter studier i konst och hantverk på Kunst- og designhøgskolen i Bergen och på St. Martin’s School of Art i London gjorde han en framgångsrik konstnärskarriär och var en kortare tid verksam som professor i skulptur vid Kungliga konsthögskolan i Stockholm. Breiviks verk har visats på många solo- och grupputställningar både i Norge och internationellt. Bland annat representerade han Norge på Venedigbiennalen 1986 och på São Paolo-biennalen 1991. Breivik har också skapat flera offentliga konstverk på beställning i Norden.
Bård Breivik – Partitur för ett längre samtal visas parallellt med Morandi / Edmund de Waal. Trots sina olikheter har de tre konstnärerna flera saker gemensamt. Framför allt kanske intresset för hantverk. Båda utställningarna visar hur upprepning kan fungera som en grundläggande kraft i skapandet och påminner oss om historien och minnena som lever kvar i alla föremål.

Invigning

Invigning lördagen den 8 juli. Öppet kl 11-17 med invigningstal kl 14 av Sune Nordgren.

Entréer och visningar

De som vill se båda utställningarna när de besöker Artipelag kan göra det via en rabatterad kombibiljett. I kombibiljetten ingår muntliga introduktioner till båda utställningarna.

Länkar

Pressbilder finns i Artipelags pressrum >>
Utställningen på Artipelags hemsida >>

Presskontakt

Gustav Idhammar, Artipelag, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)70-710 53 55

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Konsert med sopranen Kerstin Avemo

Med koppling till avslutningshelgen för utställningen Morandi / Edmund de Waal arrangerar Artipelag lördagen den 30 september en konsert med den världsberömda sopranen Kerstin Avemo och en kammarorkester. Kvällens repertoar är framtagen av dirigenten Staffan Mårtensson som låtit sig inspireras av utställningens frågeställningar kring begrepp som kontemplation och stillhet. Konstnären Edmund de Waal kommer att närvara under kvällen.

Kerstin Avemo kommer bland annat framföra verk av Händel, Villa-Lobos och Beethoven. Orkestern kommer å sin sida bjuda på suggestiv stråkmusik av Pärt och Elfrida André, blåsmusik av Mozart samt Schuberts femte symfoni.

Utställningen Morandi / Edmund de Waal pågår fram till och med den 1 oktober. Här möter den samtida, brittiske konstnärskeramikern och författaren Edmund de Waal den italienske, kultförklarade målaren Giorgio Morandi, som ägnade en stor del av sitt verksamma liv åt stilleben av vardagliga, keramiska föremål. Det är dock inte keramiken som för samman de två, utan en strävan efter att ge utrymme för det långsamma betraktandet och den tidskrävande eftertanken.

”Jag gick runt i utställningen och uppfylldes av en känsla av meditation och eftertanke. Jag har sökt musik med samma upphöjda stillhet och renhet i uttrycket.”
– dirigent Staffan Mårtensson

Kerstin Avemo är utbildad vid Stockholms operahögskola sjunger till vardags på Europas stora scener. Hon har nyligen gjort succé i Trollflöjten på Stockholmsoperan och i La Traviata i Göteborg. På Artipelag sågs hon hösten 2014 i Händels Xerxes. Även inom filmens värld är Kerstin Avemo ett återkommande namn där hon bland annat spelat mot John Malkovich i Casanova Variations.
Staffan Mårtensson är förutom dirigent verksam som soloklarinettist i Kungliga Hovkapellet och konstnärlig ledare för Östergötlands Musikdagar. Han har för den här konserten satt samman en kammarorkester med några av Stockholms främsta unga musiker.

Biljettsläpp

Biljettsläpp sker fredagen den 16 juni kl 09.00 via Ticketmaster. Konserten genomförs lördagen den 30 september kl 19.30 i Artipelags Artbox.

Länkar

Mer information om konserten >>
Pressbilder finns i Artipelags pressrum >>
Mer information om Morandi / Edmund de Waal >>

Presskontakt

Anna Oldne, Artipelag, anna.oldne@artipelag.se, tel +46 (0)72-511 33 00

Om Artipelag

Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Snödrottningen av och med Rickard Söderberg

Snödrottningen är en lyxig kväll där glamour blandas med storslagen musik. Den kända operatenoren Rickard Söderberg har till showen skrivit ett manus som rymmer både innerlig julstämning och burlesk humor. Orkesterarrangemangen är framtagna av Sveriges ende dirigent och arrangör på Broadway – Nils-Petter Ankarblom – och de framförs av en fem musiker stark orkester. På scen flankeras Rickard Söderberg av de erkända solisterna Johanna Sannefors och Laine Quist, vilka han delat scen med i snart två decennium. Trions kärlek till varandra, musiken och teatern utgör den grund som krävs för en storslagen föreställning.

Rickard Söderberg har de senaste åren blivit en mer om mer känd karaktär. Han uppvisar en unik förmåga att blanda en förstklassig operastämma med en varm, folklig ton som gjort honom till ett välkommet inslag i underhållningsprogram som Körslaget och den ständigt återkommande Melodifestivalen.

Vid sidan av musiken har Rickard Söderberg även ett starkt samhällsengagemang och tro på människors möjligheter att mötas över gränser. Därtill kan läggas flera egna album, en egen bakbok, ett eget radioprogram samt ett CV inom operavärlden som inkluderar både sång och regi i kända verk som Trollflöjten, Idomeneo och Den flygande Holländaren.

Rickard Söderbergs första egenproducerade show hade titeln Rickard Söderberg är Gaytenor och turnérade land och rike runt under 2015. Den var en uppskattad mix av operasång, prat samt extraordinära dräkter och framgångarna gav Rickard blodad tand när det gäller att skapa eget.

Snödrottningen på Artipelag är Rickards andra julshow och följer upp fjolårets En klassisk jul som han gjorde tillsammans med Arja Saijonmaa. När det gäller julmusik har Rickard även ett helt album i bagaget då han år 2016 släppte plattan Make the Yuletide Gay. I årets show kan vi förvänta oss att ensemblen stämmer upp i både svenska och amerikanska julklassiker, samt även kända stycken hämtade från operans och musikalernas värld.

”För mig är julens budskap om kärlek det viktigaste. Så självklart kommer jag som Snödrottningen ge både djup och eftertanke. Jag tror däremot att det processas bäst i våra hjärtan om vi samtidigt får njuta, glädjas och skratta. Det är min drömshow, och den tänker jag göra på Artipelag.”
– Rickard Söderberg.

Solister, utöver Rickard Söderberg själv, är Johanna Sannefors och Laine Quist. Johanna Sannefors har varit verksam vid Malmö Opera och är nu till vardags knuten till Kungliga Operan. Laine Quist är i dag verksam på Malmö Opera samt driver Ystad Teaters sommaropera ihop med Rickard Söderberg.

Musiken är arrangerad av meriterade dirigenten Nils-Petter Ankarblom, som till vanligtvis är kopplad till de amerikanska musikalscenerna. Det fem personer starka bandet rymmer Johan Reis på klaviatur, Mikael Bengtsson på slagverk, Hanna Remle på oboe och engelskt horn, Jon Lundberg på klarinett och saxofon samt Jon Lundberg på bas.

Snödrottningen framförs vid tio tillfällen mellan den 2 och 16 december. Platsen är Artipelags konsert- och eventlokal Artbox, där tidigare bland annat operan Xerxes med Malena Ernman och Loa Falkman spelats. Kvällarna inleds med en lyxig trerätters middag framtagen av Artipelags kökschef Stefan Pernemar med personal.

Biljetter

Biljetter släpps fredagen den 28 april kl 10 och kommer säljas via Ticketmaster. Föreställningsdatum är den 2, 6-9 samt 13-16 december 2017. Pris 995-1 350 kr inklusive trerätters middag och buss från Stockholm till Artipelag samt tillbaka. Barplatser där middag ej ingår kommer att släppas till försäljning längre fram.

Länkar

Pressbilder finns i Artipelags pressrum >>
Rickard Söderbergs hemsida >>

Presskontakt

Gustav Idhammar, Artipelag, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)70-710 53 55

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Jazzsommar på Artipelag

Artipelag fortsätter med traditionen att anordna konserter under sommaren. I år blir det fem konsertdatum med lika många artister. Den 10 juni inleder Nils Landgren och därefter följer Anna Sahlene den 17 juni, Lisa Nilsson den 28 juni, Svante Thuresson den 5 juli och avslutar gör Rigmor Gustafsson den 12 juli. Musikerna backas upp av Artipelags eget husband med gitarristen Max Schultz i spetsen.

Övriga medlemmar i husbandet är Carl Bagge på piano, Martin Höper på bas samt Chris Montgomery på trummor. Konserterna genomförs kvällstid i Artipelags rymliga och luftiga Artbox eller i byggnadens foajé. Vid varje tillfälle kan konserten kombineras med en delikat jazzbuffé som dukas fram i Bådan Buffet & Café.

”Det är roligt att vi kan erbjuda ett starkt jazzprogram på Artipelag i sommar. Vi vill skapa en upplevelse för alla sinnen; musik i vår vackra byggnad, underbar skärgårdsnatur utanför och välsmakande rätter på tallriken. Jag hoppas att jazzpubliken även passar på att besöka vår konstutställning med Morandi och Edmund de Waal. Vi håller konsthallen öppen extra länge under konsertkvällarna.”
– Riitta Östberg, VD på Artipelag.

Biljettsläpp sker torsdagen den 13 april kl 12.00.

Nils Landgren
En av Sveriges främsta trombonister. Nils Landgren har varit aktiv sedan 70-talet och genom åren medverkat på närmare 500 album och släppt ett antal soloalbum. Samarbetena har varit inom det absoluta toppskiktet och inkluderar artister som Björn Skifs, ABBA, Wyclef Jean och Herbie Hancock. Nils Landgren är van att spela både solo och i större band och konserten på Artipelag har potential att bli något alldeles extra.

Lördagen den 10 juni i Artipelags Artbox.

Anna Sahlene
Anna Sahlene är en svensk sångerska, låtskrivare och skådespelare. Hon har släppt tre studioalbum varav det senaste, Roses, kom 2012. I Sverige är Anna Sahlene ett välkänt ansikte sedan länge, inte minst genom sin återkommande medverkan i TV-program som Melodifestivalen, Så Ska det låta och Let´s Dance. Anna har även varit verksam internationellt i länder och territorier som Tyskland, Japan, Baltikum och USA.

Lördagen den 17 juni i Artipelags Artbox.

Lisa Nilsson
Med en fantastisk röst och integritet är Lisa Nilsson en sångerska som älskas av många. Efter ett uppskattat framträdande i Så mycket bättre och en turné våren 2016 följde ytterligare en framgångsrik turné våren 2017 där låtar från Lisas 25-åriga karriär framfördes. Nu när den är avslutad kommer Lisa Nilsson till Artipelag för en konsert med jazzpärlor från hela världen samt en handfull låtar från den egna repertoaren.

Onsdagen den 28 juni i Artipelags Artbox.

Svante Thuresson
Rollen som jazzsångare inledde Svante Thuresson redan under tidigt 60-tal och han har därmed en karriär på mer än ett halvt sekel att se tillbaka på. Genom åren har han pendlat mellan den populärmusikaliska fåran, med svensktopphits, allsång och melodifestivalmedverkan, och mer renodlade jazzsammanhang. När Svante i sommar kommer till Artipelag är han 80 år fyllda, men han har fortfarande kvar både energin och stämman som krävs för att genomföra en förstklassig konsert.

Onsdagen den 5 juli i Artipelags foajé.

Rigmor Gustafsson
En klassisk jazzsångerska med rötter i Värmland och en musikalisk familj där även systern Christina är aktiv jazzsångerska. Karriären har tagit Rigmor långt från födelseorten; under 90-talet ända till New York för musikaliska studier och konserter. Därefter har det blivit ett tiotal soloalbum, varav flera sålt guld, och framträdanden på allt från kungliga bröllop till TV-framträdanden. Rigmor är med säkerhet en artist som kan axla rollen som avslutande akt på Artipelags jazzsommar.

Onsdagen den 12 juli i Artipelags foajé.

Länkar

Pressbilder finns i Artipelags pressrum >>

Presskontakt

Gustav Idhammar, Artipelag, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)70-710 53 55

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Morandi / Edmund de Waal

Den 7 april öppnar vårens och sommarens stora utställning på Artipelag. Här kommer den samtida, brittiske konstnärskeramikern och författaren Edmund de Waal att möta den italienske, kultförklarade målaren Giorgio Morandi, som ägnade en stor del av sitt verksamma liv åt stilleben av vardagliga, keramiska föremål. Det är dock inte keramiken som för samman de två, utan en strävan efter att ge utrymme för det långsamma betraktandet och den tidskrävande eftertanken.

Giorgio Morandi (f. 1890, d. 1964) är en av den moderna, italienska konstens främsta förgrundsgestalter. Han har kultstatus, särskilt inom kännarnas krets, och har kallats ”konstnärernas konstnär”. Morandi har inte heller enbart fascinerat konstnärer från olika generationer; influenserna sträcker sig till författare, poeter, designers och fotografer verksamma ända in i samtiden. Liksom filmare, där Federico Fellinis klassiker La Dolce Vita är ett av de mer lysande exemplen, och presidenter, då Barack Obama köpte in två Morandi-målningar till Vita husets samling.

Morandis verk har bland annat visats på Tate Modern i London år 2001. Då med en utställning som följande år vandrade vidare till Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris. Metropolitan Museum of Art i New York hyllade 2008 Morandi med en separatutställning. I Sverige liksom i övriga Skandinavien har Morandi aldrig tidigare visats i större omfattning.

Utställningen på Artipelag lyfter fram ett femtiotal verk från hela Morandis karriär. De tidigaste härstammar från 1921 och de senaste från 1963. Huvudelen av utställningen utgörs av måleri där stilleben av bruksföremål gjorda i keramik och andra material är den vanligast förekommande formen, men också en handfull landskapsmålningar är inkluderade. Måleriet kompletteras med teckningar, etsningar och akvareller, vilka visar på bredden i Morandis konstnärskap. Verken lånas till stor utsträckning in från Museo d’Arte Moderna di Bologna.

Morandis tillvaro följde ett stilla och inrutat mönster. Han lämnade ytterst sällan Italien eller ens sin hemstad Bologna, där han levde större delen av sitt liv med sin mor och tre systrar samt verkade som professor vid Accademia di Belle Arti di Bologna. Lika återkommande var motiven i hans produktion, där likartade stilleben och landskap utgör en stor majoritet av hans totalt drygt tusen oljemålningar.

Edmund de Waal (f. 1964) är en brittisk keramiker, konstnär och författare som för en svensk publik är mest berömd för sin miljonsäljande roman Haren med bärnstensögon, som i dagsläget finns översatt till 29 språk. I boken utforskar de Waal sin judiska släkts uppgång till samhällets toppskikt under sent artonhundratal, liksom påföljande fall mot botten i samband med nazisternas härjningar. I det internationella konstlivet är han dock främst erkänd som keramiker och som någon som arbetar i gränslandet mellan konsthantverk och samtidskonstens genreöverskridande formspråk.

Edmund har tidigare visats på bland annat Royal Academy of Arts i London, Kunsthistorisches Museum i Wien och Gagosian Gallery i London och Los Angeles. Förra året samarbetade han med den kinesiske konstnären Ai Weiwei i ett projekt på Grazer Kunsthaus i Graz, Österrike.

Utmärkande för den nutida de Waal är ett fokus på serier av likvärdig keramik, där fokus flyttas från varje föremål i sig till hur de grupperas, de tomrum som lämnas och hur åskådarens blick flödar genom konstverket.

Utställningen på Artipelag blir Edmund de Waals första presentation i Sverige och han medverkar med närmare trettio verk från åren 2012 till 2017. Av dessa är cirka tio nya verk som har sin utgångspunkt i dialogen med Morandis verk; Edmund de Waal har vid flera tillfällen lyft fram Morandi som en av sina största inspirationskällor. Han kommer dessutom att, i anslutning till Morandis målningar, utföra ett verk direkt på konsthallens väggar.

 

”Kanske någon nu tror att det är de keramiska föremålen som är den förbindande länken mellan Morandi och de Waal. Det stämmer inte. Ingen av dem är särskilt fascinerade av föremålen i sig, utan i stället av sammanhangen och sätten de presenteras på. Hur de förs samman, var de placeras, från var de kan beskådas och hur de lyses upp eller förmörkas.”
– Bo Nilsson, konsthallschef på Artipelag.

”Naturaliekabinettet, som är de Waals utgångspunkt, och Morandis stilleben är besläktade med en historisk tradition som utgör en kontemplation över tingens stilla liv och hur de har uppfattats då och nu. De båda konstnärerna delar ett konstnärligt förhållningsätt som har kontemplationen som bärande princip. Något som står i bjärt kontrast mot vår tid där eftertanke, långsamhet och repetition inte står högt i kurs.”
– Bo Nilsson.

Utställningen visas i Artipelags konsthall mellan den 7 april och 1 oktober 2017. Curatorer är Bo Nilsson i samarbete med Edmund de Waal. I samband med utställningen producerar Artipelag en katalog med förord av Bo Nilsson samt texter av Edmund de Waal, den norska konstprofessorn Jorunn Veiteberg och svenska författaren Fredrik Sjöberg.

Edmund de Waal är denna vår dubbelt aktuell i Sverige. Utöver utställningen på Artipelag kommer hans bok The White Road, på svenska Den vita vägen, att ges ut av Brombergs förlag den 29 mars. I boken sätter de Waal fokus på porslinets tusenåriga historia och dess resa från Kina och vidare ut i världen. The White Road har lyfts fram av bland annat Los Angeles Times, The New Yorker och The Wall Street Journal.

Pressvisning

En pressvisning kommer genomföras onsdagen den 5 april, vid vilken Edmund de Waal och Bo Nilsson kommer närvara och presentera utställningen. Exakt tid meddelas längre fram. För ansökan om ackreditering till pressvisningen, vänligen kontakta gustav.idhammar@artipelag.se.

Länkar

Utställningen på Artipelags hemsida >>
Pressbilder finns i Artipelags pressrum >>
Edmund de Waal hemsida >>
Utställningens videoteaser >>

Presskontakter

Gustav Idhammar, Artipelag, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)72-080 10 53

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Opera om Coco Chanels levnadsöde framförs på Artipelag

Artipelag fortsätter traditionen att presentera scenkonst strax efter det nya året inträtt. Denna gång blir det en opera i två akter om stilikonen Coco Chanels händelserika levnadsöde. Operan är producerad av Vattnäs Konsertlada och rymmer musik från tidstypiska kompositörer som Claude Debussy, Erich Wolfgang Korngold, Gustav Mahler och Maurice Ravel, för att nämna några. I konsthallen pågår samtidigt utställningen Lars Wallin – Fashion Stories, där närmare två hundra kreationer från modedesignern Lars Wallins 25-åriga karriär visas upp.

Med största sannolikhet är Coco Chanel den enskilda person som mest påverkat modevärlden. Hon var en begåvad rebell, en arbetsnarkoman med stark revanschlust och ett marknadsföringsgeni. Men också en mycket ensam person som hade svårt att släppa någon nära. Hon var komplex och svårfångad redan under sitt liv. Med ett starkt behov av självständighet och viljan att skriva sin egen historia. I år är det 45 år sedan hon dog och modehuset Chanel är fortfarande ett av världens absolut starkaste varumärken.

Operan är en återblick mot hela Coco Chanels levnad – ekonomiska framgångar och motgångar, funnen kärlek och förlusten av den, stilmässiga fiaskon och stilmässiga succéer som lever och frodas än i dag. Berättelsen växer fram i mötet mellan en åldrande Coco Chanel och en journalist, där den förstnämnda önskar förmedla sin självbild och den senare söker efter vad som döljer sig bakom den.

”I arbetet med research inför föreställningen märkte jag att det florerar en stark mystik kring Chanel. Till stor del beror det på att Coco Chanel medvetet spred olika historier om sig själv för att skapa nyfikenhet och fascination. Kanske gjorde hon det också för att skydda sig själv. För att bli den hon ville vara? Idag har den selektiva verkligheten blivit en del av vardagen genom sociala medier. Vi kan oemotsagda redigera och odla det intryck vi vill ge betraktaren. Föreställningen handlar om just detta; att skapa och kontrollera bilden av sig själv.”
– Martyna Kaiser.

Operan Coco Chanel är skriven av Martyna Kaiser, som även står för regi och kostym. Ensamblen består av Göran Eliasson (tenor), Anna Larsson (alt), Amelia Jakobsson (sopran) och Tobias Westman (tenor). Orkestern med 13 musiker dirigeras av Fredrik Burstedt. Scenografin är skapad av Bernd Janusch och ljuset av Jimmy Svensson.

”Genom den research jag gjorde upptäckte jag en fascinerande kvinna som oavsett sin ekonomiska situation hade en gedigen och medfödd känsla för form och estetik. Jag söker i min scenografi återge detta, från den enklaste ateljé till ett mera genomtänkt art decorum och hennes medvetna och effektfulla användande av en spegelklädd svängd trappa. Från den rika kvinnans uppenbara behov av att omge sig med många saker, till den fullfjädrade estetens känsla för en konstnärlig helhet. Intressant för mig är också att hon hade samma inställning till smycken som jag haft ända sedan jag började arbeta i silver. Nämligen att smycken ska framhäva kvinnans skönhet och attraktionskraft snarare än visa den ekonomiska statusen.”
– Bernd Janusch.

Orkestern inkluderar bland andra Henrik Måwe (piano), Tobias Rondin (slagverk), Fredrik Wadman (bas), Daniel Burstedt (oboe), Kristina Winiarski (cello), Erik Holm (viola), Anders Matell (fagott) och Dennis Vasiliev (horn).

Praktisk info

Biljettsläpp onsdagen den 9 november kl 12. Coco Chanel framförs fredagen den 6 januari kl 19, lördagen den 7 januari kl 19, söndagen den 8 januari kl 17 samt lördagen den 14 januari kl 19. Föreställningslängd ca 2,5 timmar inklusive paus. Biljettpris 495–595 kr. Föreställningen kan kompletteras med besök i utställningen Lars Wallin – Fashion Stories samt operabuffé.

Press

Biljetter via Biljettforum >>
Föreställningens affisch >>
Pressbilder finns i Artipelags pressrum >>
Mer info om föreställningen och ensemblen >>

Presskontakter

Gustav Idhammar, Artipelag, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)72-080 10 53

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.