Fredrik Roos Stiftelse inleder samarbete med Artipelag

Idag onsdag skulle Fredrik Roos fyllt 67 år och det är därav en dag att minnas hans stora betydelse för samtidskonsten, som nu manifesteras i den stiftelse som bär hans namn. Stiftelsen delar årligen ut ett stipendium och i år uppgår summan till 600 000 kronor, vilket gör det till ett av Sveriges största. Stipendiet, som nu delas ut för sjunde gången, har tidigare delats ut på Moderna Museet i Malmö, där också stipendieutställningarna har genomförts. 2018 flyttar både utdelningsceremoni och utställning till Artipelag i Stockholm.

Fredrik Roos
Fredrik Roos.

I ett nära samarbete med landets fem konsthögskolor nomineras två avgångselever från respektive skola. Stiftelsen utser därefter en eller flera stipendiater som erhåller ett stipendium för konstnärlig förkovran i form av vidareutbildning eller resmöjligheter. Stipendiet har en hög prestigefaktor, inte minst genom att stipendiaternas verk ställs ut på en etablerad konstinstitution.

Stipendiet har tidigare tilldelats konstnärer som bland andra Paul Fägerskiöld (2013) och Idun Baltzersen (2015).

I år kommer stipendiet att utdelas på Artipelag i Stockholms skärgård torsdagen den 27 september och tillhörande utställning kommer att äga rum här.

– Vi är mycket glada över att stiftelsen har valt Artipelag som plats för Fredrik Roos stipendium. För oss blir detta ett tillfälle att visa det bästa från den yngre generationen av konstnärer, säger konstmuseichef Bo Nilsson.

Mottagare av stipendium ska vara ”En konstnär som – i Fredrik Roos anda – är beredd att ta risker i sitt konstnärskap. En som tror på sig själv och som har ett eget uttryck. Konstnären ska vara högst 35 år och komma från Norden och arbeta företrädesvis med måleri och skulptur.”

– I egenskap av entreprenör hade Fredrik en förkärlek för förändring. Denna egenskap är något vi som stiftelse ständigt inspireras av och därför ser vi nu med förväntan fram mot att samarbeta med Artipelag. Vår förhoppning är att detta ytterligare kommer stärka fokus på stipendiaterna och deras konstnärsgärning, säger Axel Roos, styrelseordförande vid stiftelsen och brorson till Fredrik Roos.

I samband med stipendieutdelningen kommer en katalog med stipendiaterna publiceras. Årets stipendiater kommer presenteras efter sommaren.

Fredrik Roos pressbild >>
Fredrik Roos Stiftelse hemsida >>

Presskontakt

Gustav Idhammar, Artipelag, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)70-710 53 55

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.