Artipelags stora sommarutställning är en genomlysning av Piero Fornasettis kreativa universum

Artipelag fäster under 2019 stålkastarljuset på den italienska konstnären och designern Piero Fornasettis (19131988) mångtaliga verk. Det blir den första museiutställningen i Sverige som omfattar hela Fornasettis produktiva spektrum av måleri, teckning, grafisk design, möbler, designföremål och rumsliga installationer, liksom samtida verk skapade av hans son Barnaba Fornasetti. Utställningen FORNASETTI Inside Out Outside In öppnar den 14 juni 2019.

Piero Fornasetti är kanske mest känd som en av den internationella designvärldens främsta namn, men han har en mångsidighet som omfattar i stort sett alla estetiska discipliner. Hans kreativa uppslag tycks komma ur en aldrig sinande källa och han anses vara en av designhistoriens mest produktiva personer, med över 13 000 föremål med hans signatur. Denna mångsidighet är utgångspunkten för Fornasettis designkoncept, som i mångt och mycket framstår som en filosofisk reflektion över hur det är att vara människa under 1900-talet.

Piero Fornasetti föddes 1913 i Milano och han var staden trogen under större delen av sitt liv. Milanos dualitet, med sina historiska monument kombinerade med ett modernt kommersiellt centrum, var en viktig inspirationskälla i Fornasettis skapande.

Fornasetti började sin bana med konststudier på Accademia di Brera i Milano 1930 som han avslutade i förtid 1932 efter missnöje med undervisningen. Han började istället att studera konsthantverk, men fortsatte att måla i stort sett hela sitt liv. Hans debut skedde i gränslandet mellan måleri och konsthantverk med tryckta sidenscarfar på designutställningen Milanotriennalen 1933, vilket väckte arkitekten Gio Pontis uppmärksamhet. Ponti var en av dåtidens främsta kulturpersonligheter och även redaktör för tidskrifterna Domus och Stile, där Fornasetti blev publicerad.

1940 befann sig Italien i krig och Fornasetti bosatte sig i Schweiz 1943–1946, där han kom att fokusera sitt intresse för teckning, vilket resulterade i bland annat en lysande svit av självporträtt.

Ett år efter krigets slut, 1946, återvände Fornasetti till Milano där han återupptog samarbetet med Ponti. Tillsammans skapades ett oförglömligt antal möbler som designades av Ponti och dekorerades av Fornasetti. 1949–1952 utvidgades detta samarbete till att också omfatta hela inredningsuppdrag för bland annat Casino San Remo och kryssningsfartyget Andrea Doria.

Efter samarbetet med Ponti kom Fornasetti 1950–1952 att vidareutveckla sin egen bildvärld, inte bara på möbler och inredningar, utan också på tallrikar, koppar och en mängd andra vardagsföremål. 1951 tillkom den första tallriken i serien Tema e Variazioni (Teman och variationer) med operasångerskan Lina Cavalieris ansikte i olika skepnader, vilket blev ett av Fornasettis mest framgångsrika motiv.

Han öppnade sin egen butik i Milano under 1950-talet med syftet att nå ut till en större, internationell publik i enlighet med tidens anda att göra designen mer demokratisk. Det blev grunden för ett internationellt genombrott under 1960-talet.

Efter flera lysande decennier hamnade företaget på 1970-talet i en kris, som dock skulle bli kortvarig. Postmodernismens intresse för dekoration och storytelling lyfte fram Fornasetti som en viktig förebild. Sonen Barnaba Fornasettis inträde i företaget 1982 var också en viktig händelse. Barnaba vidareutvecklade faderns bildvärldar och kom att arbeta med utställningsproduktioner som curator. Detta har resulterat i en mångfald av Fornasetti-utställningar över hela världen, bland annat en stor retrospektiv utställning på Victoria&Albert i London 1991–1992. Efter Pieros död 1988 tog Barnaba över det kreativa ansvaret, en roll han besitter än i dag.

Utställningstiteln FORNASETTI Inside Out Outside In syftar på den flödande kreativitet och rika fantasi som kommer från konstnärens inre, men också hur han med teknisk skicklighet bearbetar sina visioner till att gestalta den moderna verkligheten. Denna dubbla rörelse är central i Fornasettis hela konstnärskap.

Utställningen öppnar i Artipelags konsthall den 14 juni 2019 och pågår till den 26 januari 2020. Utställningen är ett samarbete mellan Artipelag och Fornasetti.

Press

Pressbilder kan hämtas här >>

Presskontakt

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)70-710 53 55

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Utställningen ”Margiela, åren med Hermès” förlängs till den 28 april 2019

Den uppskattade utställningen ”Margiela, åren med Hermès”, som ursprungligen skulle avslutats söndagen den 10 mars, förlängs till söndagen den 28 april. I samband med detta utökas även Artipelags öppettider och direktbussar kommer trafikera Artipelag alla öppna dagar.

Artipelag har från och med nu öppet på tisdagar. Måndagar blir således den enda stängda veckodagen. Direktbussarna från Vasagatan, som tidigare endast gick på lördagar och söndagar, får nu avgångar tisdag till och med söndag.

– Det är alltid glädjande att kunna förlänga en populär utställning som ”Margiela, åren med Hermès” och ge än fler chansen att uppleva de kreationer Martin Margiela skapade för Hermès, säger Bo Nilsson, konstchef på Artipelag.

Utställningen är en tillbakablick mot det banbrytande samarbetet mellan den avantgardistiska designern Martin Margiela och det parisiska modehuset Hermès åren 1997−2003. Ett samarbete som när det avslöjades var lika oväntat som det senare blev framgångsrikt.

Press

Pressbilder kan hämtas här >>

Presskontakt

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)70-710 53 55

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Hermès och Martin Margielas banbrytande samarbete ställs ut på Artipelag

Foto till vänster: Anders Erdström, Maison Martin Margiela A/W 1996-1997.
Foto till höger: Studio des Fleurs, Hermès A/W 1998-1999.

Artipelag ägnar höst- och vintersäsongen åt en återblick mot ett av modevärldens mest uppmärksammade samarbeten – det mellan den banbrytande belgiske modeskaparen Martin Margiela och Hermès, ett parisiskt modehus med långa anor.

Mellan åren 1997 och 2003 var Martin Margiela anlitad av Jean-Louis Dumas, dåvarande VD:n på Hermès, för att leda arbetet med det franska modehusets prêt-à-porter-kollektioner för kvinnor. Samarbetet visade sig bli en av modehistoriens mest spännande bedrifter och presenteras nu i utställningen Margiela, åren med Hermès.

Martin Margiela startade 1988 sitt eget modehus Maison Martin Margiela. Den tillbakadragne och mystiske designern visade sig snart vara själva antitesen till en klassisk kändisdesigner. Hans utgångspunkt är en dekonstruktion av modets traditionella föreställningar till förmån för en mer konstnärlig framtoning, vilket har etablerat honom som en av modevärldens mest avantgardistiska företrädare. Hermès å sin sida grundades så tidigt som 1837. Komfort, tidlöshet, sensualitet och autenticitet är nyckelord som karakteriserar Margielas vision av Hermès-kvinnan.

Kanske skulle man kunna tro att samarbetet mellan Margiela och Hermès var oväntat, men Margiela visade sig vara en mästerlig uttolkare av Hermès DNA. Hans utgångspunkt var den naturliga och självsäkra kvinnan, snarare än modevärldens eviga ungdomsideal. Margiela klädde modellerna i genuina material, med den klassiska sömnadens konst för att artikulera de individuella stilarnas arkitektur. Resultatet blev en spännande hybrid mellan Margielas ikonoklasm och Hermès tidlösa kvalitet.

Margiela – Åren med Hermès skapades 2017 av curatorn Kaat Debo och Martin Margiela för MoMu (ModeMuseum Antwerpen). Här presenteras kreationer från Martin Margielas eget varumärke i dialog med de arbeten han utförde för Hermès. Utställningen inkluderar fler än hundra outfits, fotografier och kortfilmer i ett sammanhang där Hermès typiska färg orange samspelar med Maison Martin Margielas vita. På detta sätt förklaras den kreativa process som sömlöst navigerar mellan de båda modehusen och deras respektive identiteter.

Margiela, åren med Hermès pågår mellan den 26 oktober 2018 och den 28 april 2019.

Press

Pressbilder kan hämtas här >>

Presskontakt

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)70-710 53 55

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Skulpturutställning öppnar i Artipelags natur

Lagom till sommaren vidgas den konstnärliga upplevelsen på Artipelag. Den pågående huvudutställningen Bloomsbury Spirit inne i konsthallen får ett syskon utanför dess väggar – Omvägar / Detour. Här tillförs skogen, vattenbrynet och ängarna skulpturer som bäddas in i naturen och besökare får en möjlighet att utforska både omgivningarna och konstverkens samspel med miljön.

Artipelag har sedan starten för sex år sedan etablerat sig som ett konstmuseum med ett särskilt förhållande till naturen. Byggnaden med sitt sedumtak, tjärade träväggar och stora panoramafönster karakteriseras av en öppenhet mot utsidan. Vi brukar i detta avseende beskriva vår konsthall som ett ”green room”, ett slags växthus för konst.

Naturen har också satt spår i Artipelags konstfilosofi. I ett flertal av våra utställningar har aspekter av den nordiska romantiska traditionen varit vår fokuspunkt. Det gäller exempelvis Platsens själ, Ingen människa är en ö samt Earth Matters, men också Bigert & Bergströms utställning I stormens öga, där ekologi och hållbarhet stod i centrum. Genom att nu installera konst utomhus tar vi ett nytt steg i symbiosen mellan konst och natur.

 

Utställningens svenska titel Omvägar och engelska titel Detour är här inte förknippat med ett vägarbete eller ett hinder för att komma direkt mot målet. Hos oss förknippas orden med en positiv upplevelse, likt de gör när det inom turism talas om intressanta avstickare och udda upplevelser.
– Bo Nilsson, konstchef på Artipelag.

De konstnärer som deltar i den första etappen av Omvägar / Detour har alla ett särskilt förhållande till naturen och deras verk präglas av att de ser ett levande väsen i den. Trots denna genomgående likhet skiljer sig verken påtagligt åt i materialval, förhållningssätt och inte minst storlek, då de sträcker sig mellan 50 centimeter och 10 meter upp mot himmelen.

Flertalet av konstnärerna är svenska och inkluderar Charlotte Gyllenhammar, Maria Miesenberger och Kennet Williamsson. Våra nordiska grannländer representeras genom Per Kirkeby, Tal R och Idun Baltzersen. Även Eva Schlegel och Jaume Plensa är, trots brist på direkt koppling till den nordiska identiteten, relaterade till den nordiska romantiska traditionen och dess fundamentala inställning till naturen som ett besjälat territorium.

Under påföljande år kommer installationerna av konst runt Artipelag att befinna sig i ständig förändring, där vissa verk kommer att ha en lång livslängd, medan andra kommer att bytas ut. Syftet med dessa förändringar är att skapa en dynamik i våra omgivningar och i konstupplevelsen.

Omvägar / Detour är alltså ett utställningskoncept i konstant förvandling och det rör sig utanför byggnadens arkitektoniska gränser. Det utforskar relationen mellan konst och natur och bjuder in till att sondera de platser som omger Artipelag. Som en resa i ett fysiskt, men också fiktivt landskap, med ett komplext sökande efter nivåer som kan knyta an till landskapets mänskliga aspekt. En omväg, en riktning utanför huvudvägen, där vi möter allt från geologi till biologi, astronomi till holistiska världsåskådningar.

Om utställningen

Medverkande konstnärer under 2018 är Idun Baltzersen, Joel Fisher, Charlotte Gyllenhammar, Per Kirkeby, Klara Kristalova, Maria Miesenberger, Lars Nilsson, Jaume Plensa, Tal R, Eva Schlegel, Ulrika Sparre och Kennet Williamsson.

Omvägar / Detour i dess nuvarande form öppnade den 7 juni och avslutas den 4 november.

Länkar

För mer information och biljetter >>

Presskontakt

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)70-710 53 55

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Spektakulär julbordsshow med Cirkus Cirkör julen 2018

I år är det Cirkus Cirkör som står för Artipelags traditionsenliga julbordsshow. Under kvällen kommer gästerna uppleva cirkusartisteri av absolut toppklass och julmat på lika hög nivå. Med mycket hjärta och med glimten i ögat bjuds besökarna på det senaste och det hetaste inom nycirkusgenren.

– Jag tänker att vi genom cirkuskonsten speglar Artipelag, hur grundaren Björn Jakobson och kompani gjort det omöjliga möjligt när de med stora visioner i kombination med hårt arbete skapat denna unika plats. Vi inspireras av skärgården i vinterskrud och jag ser framför mig en hisnande, finstämd, rolig och samtida show med artister som genom sina konster visar vad som krävs för att göra det omöjliga möjligt – samarbete, balans, tillit… en bra start för en riktigt fin jul, säger Tilde Björfors, konstnärlig ledare och grundare av Cirkus Cirkör.

Med sig till Artipelag tar Cirkus Cirkör en specialkomponerad show bestående av en konferencier, en livemusiker och fyra cirkusartister i världsklass. I sann Cirkus Cirkör-anda kommer publiken att få uppleva något de inte förväntat sig. Det blir cirkus överallt, på scen, bland gästerna och i luften. Regissör är Jesper Nikolajeff, en mångårig cirkusartist som bland annat medverkat i över 400 framföranden av Cirkörsuccén Wear it like a crown.

Julmaten på Artipelag är signerad brödraparet Gustav och Fredrik Otterberg. Gustav är kökschef med en bakgrund på innerstadens finkrogar, och Fredrik är chefskonditor samt tidigare medlem av Svenska konditorslandslaget. Serveringen inkluderar alla klassiska rätter samt spännande överraskningar. På julbordet finns något för alla åldrar och givetvis vegetariska alternativ med hög ambitionsnivå.

– Det känns härligt att återigen få presentera Cirkus Cirkör på Artipelag. Extra roligt är att det denna gång är med en specialskriven show och att vi till den får erbjuda vår delikata julmat som vi fått mycket beröm för, säger Riitta Östberg, VD på Artipelag.

Biljetter kan bokas till 30 november samt 1, 5-8 och 12-15 december 2018.

Biljetter

Biljetterna är släppta och säljs via Ticketmaster. Pris från 895 kr inklusive julbord. Direktbuss från centrala Stockholm till Artipelag samt tillbaka kan köpas till.

Klassiskt julbord utan show kommer under december serveras i Artipelag Restaurang. Mer info ges inom kort.

Om Cirkus Cirkör

Cirkus Cirkörs är Skandinaviens ledande nycirkuskompani, sedan starten 1995 har de uppträtt för fler än 2 000 0000 människor och 500 000 barn och unga har tränat, skapat och lärt genom cirkus. Cirkus Cirkörs verksamhet rymmer nu föreställningar på turné, kurser och pedagogiska program för unga med eller utan funktionsnedsättning och för äldre, gymnasieprogram i nycirkus samt events för företag och organisationer.

Länkar

Cirkus Cirkör pressbilder >>
Biljettförsäljning via Artipelags hemsida >>

Presskontakt

Gustav Idhammar, Artipelag, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)70-710 53 55
Henrik Sundin, Cirkus Cirkör, henrik.sundin@cirkor.se, tel +46 (0)70-356 20 58

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Fredrik Roos Stiftelse inleder samarbete med Artipelag

Idag onsdag skulle Fredrik Roos fyllt 67 år och det är därav en dag att minnas hans stora betydelse för samtidskonsten, som nu manifesteras i den stiftelse som bär hans namn. Stiftelsen delar årligen ut ett stipendium och i år uppgår summan till 600 000 kronor, vilket gör det till ett av Sveriges största. Stipendiet, som nu delas ut för sjunde gången, har tidigare delats ut på Moderna Museet i Malmö, där också stipendieutställningarna har genomförts. 2018 flyttar både utdelningsceremoni och utställning till Artipelag i Stockholm.

I ett nära samarbete med landets fem konsthögskolor nomineras två avgångselever från respektive skola. Stiftelsen utser därefter en eller flera stipendiater som erhåller ett stipendium för konstnärlig förkovran i form av vidareutbildning eller resmöjligheter. Stipendiet har en hög prestigefaktor, inte minst genom att stipendiaternas verk ställs ut på en etablerad konstinstitution.

Stipendiet har tidigare tilldelats konstnärer som bland andra Paul Fägerskiöld (2013) och Idun Baltzersen (2015).

I år kommer stipendiet att utdelas på Artipelag i Stockholms skärgård torsdagen den 27 september och tillhörande utställning kommer att äga rum här.

– Vi är mycket glada över att stiftelsen har valt Artipelag som plats för Fredrik Roos stipendium. För oss blir detta ett tillfälle att visa det bästa från den yngre generationen av konstnärer, säger konstmuseichef Bo Nilsson.

Mottagare av stipendium ska vara ”En konstnär som – i Fredrik Roos anda – är beredd att ta risker i sitt konstnärskap. En som tror på sig själv och som har ett eget uttryck. Konstnären ska vara högst 35 år och komma från Norden och arbeta företrädesvis med måleri och skulptur.”

– I egenskap av entreprenör hade Fredrik en förkärlek för förändring. Denna egenskap är något vi som stiftelse ständigt inspireras av och därför ser vi nu med förväntan fram mot att samarbeta med Artipelag. Vår förhoppning är att detta ytterligare kommer stärka fokus på stipendiaterna och deras konstnärsgärning, säger Axel Roos, styrelseordförande vid stiftelsen och brorson till Fredrik Roos.

I samband med stipendieutdelningen kommer en katalog med stipendiaterna publiceras. Årets stipendiater kommer presenteras efter sommaren.

Länkar

Fredrik Roos pressbild >>
Fredrik Roos Stiftelse hemsida >>

Presskontakt

Gustav Idhammar, Artipelag, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)70-710 53 55

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Jan Håfström första konstnär att medverka i Artipelags nya utställningsserie Ateljébesök

Jan Håfström (f. 1937) är en av svenskt konstlivs mest respekterade konstnärer och blir den förste att synas i Artipelags utställningsserie Ateljébesök, som presenterar tidigare osedda verk av aktuella samtidskonstnärer. Håfström medverkar med den nya verksserien The Making of a Prophet, där han går tillbaka till söndagsskolans bildvärld med berättelsen om Jesu liv i fokus. Utställningen är placerad i Artipelags foajé och öppnar torsdagen den 22 februari.

Utställningarna med benämningen Ateljebesök kommer genomföras i Artipelags foajé och främst under perioder då den vanliga konsthallen är stängd för omhängning (den nuvarande utställningen Bigert & Bergström – I stormens öga pågår till och med den 25 februari). Då utställningen genomförs i foajén kommer fri entré att råda.

– Med serien Ateljebesök vill vi stärka vår representation av samtidskonst samt se till att det under årets alla dagar visas intressant konst på Artipelag. Vi passar även på att i andra delar av huset visa upp verk från våra samlingar, säger Bo Nilsson, konstchef.

Sedan debuten på 1960-talet har Jan Håfströms konst tagit vitt skilda uttryck, men två ämnen som återkommer och genomsyrar all hans konst är barndomen och döden. Ett av Håfströms första möten med konsten var just de urklippta bilderna som flyttades omkring i en sandlåda för att illustrera de bibliska berättelserna i söndagsskolan.

I Håfströms verksserie The Making of a Prophet ser vi elva tavlor med elva olika berättelser ur Jesus liv, bland annat intåget i Jerusalem samt Jesus och äktenskapsbryterskan. Alla bildsekvenser kan ses som en sorts moralitet eller sedelärande berättelser. Bilderna är arrangerade med utklippta figurer på ett rutmönstrat papper under pansarglas. Figurerna på vissa av bilderna är delvis dolda, kaffefläckar suddar ut motivet och ger bilderna en mystisk framtoning och en sorts patina.

Redan i Håfströms barnteckningar ser man motiven som han använder sig av i denna svit. Håfström beskriver bildernas tillblivelse som ett resultat av en arkeologisk utgrävning av sig själv, där oväntade saker som är arkiverade i det undermedvetna dyker upp. För Håfström blev berättelsen om Jesu liv en slags urberättelse som ligger till grund för allt hans senare skapande.

Söndagen den 18 mars är sista dagen The Making of a Prophet visas. Fredagen den 23 mars öppnar sommarens stora utställning Bloomsbury Spirit i den ordinarie konsthallen.

Länkar

Pressbilder >>
Jan Håfströms hemsida >>

Presskontakt

Gustav Idhammar, Artipelag, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)70-710 53 55

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Världskänd bastu till Stockholm och Artipelag

Snart är utställningen I stormens öga komplett. Den 6 januari landar Solar Egg, Bigert & Bergströms världsberömda bastu för Riksbyggen, på konstmuseet Artipelags skärgårdsklippor.

Ett konstverk som skapat viral succé och som vunnit både designpris och publikens hjärta. Från lördagen den 6 januari har stockholmarna möjlighet att i verkligheten uppleva det som fler än 850 miljoner människor världen över läst om och sett i medier.

Solar Egg blir en del av den pågående utställningen I stormens öga med duon Bigert & Bergström, som består av konstnärerna Mats Bigert och Lars Bergström.

– Solar Egg är en social skulptur, tanken är att man ska kunna mötas i den och samtala om hur vi ska hantera allt vad klimatförändringarna medför, säger Lars Bergström.

Solar Egg skapades på uppdrag av Riksbyggen för att illustrera pånyttfödelsen av Kiruna stad efter flytten. Under hösten har det gjort succé bland fransmännen på Svenska Institutet i Paris.

Ägget är tillverkat av guldfärgad, rostfri spegelplåt där dess fasetterade form bryter upp den omgivning det reflekterar i en mångfald av olika spegelbilder. Interiören är utformad i furu och asp. I centrum står ett fullt fungerande vedeldat bastuaggregat, utformat som ett mänskligt hjärta.

Ägget rymmer upp till åtta personer och utvalda dagar kommer utställningsbesökare ha möjlighet att ta sig ett bad i bastun. Grupper kommer även ha möjlighet att exklusivt boka bastun under några timmar.

Verket är en del av konstnärernas långtgående arbete med att via konst beröra och belysa klimatfrågor. Deras 30-åriga samarbete inkluderar storskaliga installationer, skulpturer, filmer samt geoengineering-projekt som nu kan ses på Artipelag.

– Verket Solar Egg är en perfekt symbios av konst, design samt funktionalitet och vi är glada att det blir en del av vår utställning, säger Artipelags konsthallschef Bo Nilsson.

Solar Egg för Riksbyggen har tagit emot det prestigefyllda designpriset Red Dot Award, Stålbyggnadspriset 2017 och har vunnit German Design Award. Det har även belönats med silver i Svenska Designpriset och brons i London International Awards.

Solar Egg kommer visas på Artipelag fram till och med söndagen den 4 mars. Utställningen I stormens öga pågår fram till och med söndagen den 25 februari.

Länkar

Info om Solar Egg för allmänheten >>
Info om gruppbokning för företag av Solar Egg >>
Utställningen på Artipelags hemsida >>
Pressbilder på Artipelags hemsida >>
Bigert & Bergströms hemsida >>
Solar Egg på Riksbyggens hemsida >>

Presskontakt

Gustav Idhammar, Artipelag, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)70-710 53 55

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Alla aspekter av Bloomsburygruppen i nästa års stora utställning på Artipelag

Artipelag blir först i Sverige med att visa en större presentation av den mytomspunna brittiska Bloomsburygruppen. Utställningen Bloomsbury Spirit utgår från gruppens djärvhet, optimism och antiauktoritära förhållningssätt och inspirerar till tänkande i nya banor. För att visa på deras inkluderande modernism kommer hela det kreativa spektrumet av måleri, foto, inredning, textil, mönster, litteratur, möbeldesign, bokkonst, grafik, dans, trädgårdskonst och mode att vara representerat. Bloomsbury Spirit pågår mellan 23 mars och 30 september 2018.

Ett rum i konsthallen förvandlas till ett galleri med målningar av Roger Fry, Vanessa Bell och Duncan Grant i en klassisk hängning och miljö som präglas av exakt de ideal som de revolterade emot. Ett annat rum tillägnas Omega Workshops, en ateljé som startades av samma trio där de tillsammans med andra konstnärer designade möbler, kläder och inredning.

En viktig plats som kommer att återskapas är Charleston, Vanessa Bells sommarhus i Sussex som kom att bli centrum för hela Bloomsburygruppen. Redan utanför konsthallen, på Artipelags entrégård möts besökare av en Charlestoninspirerad trädgård som fortsätter inne i konsthallen, komplett med murgröna, rosor, buxbom och en näckrosdamm.

Utställningen kommer diskutera Bloomsburygruppens utopier, som det övergripande samtalet, allkonstverket och nakenheten. Cadena Café, som Omega Workshops inredde i London 1917, återskapas och kommer fungera som läsrum och samlingsplats.

Om Bloomsburygruppen

Bloomsburygruppens idéer fungerar som en utmaning i vår egen tid, som likt deras tidiga nittonhundratal präglas av folkvandring, fundamentalism, frälsningsläror och våld.

Kring det första världskriget var Sverige isolerat och det var först på trettiotalet som modernismen slog igenom här. Det var den tekniska och ”hårda modernismen” som blev framträdande och i och med Stockholmsutställningen 1930 var den rationella funktionalismen en statsstil för det nya svenska välfärdssamhället. Bloomsburygruppen stod däremot för ett alternativ, en tredje väg: ”Den mjuka modernismen”. Gruppens hållning var just mjuk, öppen och böjlig. Dess stil var djärv och pluralistisk istället för enhetlig, hård och blank.

Gruppen bestod av en lös samling författare, konstnärer, politiker, ekonomer, historiker, kritiker, matematiker. Först var de bara vänner och studenter, men efterhand slog de igenom som sin tids nytänkare – Virginia Woolf, John Maynard Keynes, Vanessa Bell, Duncan Grant, Lytton Strachey, Roger Fry, Clive Bell, E.M. Forster och Leonard Woolf. Andra mer perifera medlemmar var till exempel Bertrand Russell, Ottoline Morrell och Vita Sackville-West.

Medlemmarna avskydde heroism och auktoritetstro. För dem betydde modernismen att gammalt och nytt kunde sättas ihop i alla möjliga lekfulla mönster och kombinationer. De hyllade fantasin, känslan och skapandet utan att förkasta förnuftet. Och deras gränsöverskridande var självklart, för enligt dem var livets mening diskussioner, vänskap, sanningssökande och estetik. Detta var det specifikt mänskliga.

Gruppen fick sitt namn från Londonstadsdelen Bloomsbury där de ursprungligen hade sin bas. Under första världskriget flyttade flera av dem ut på landet och levde ett gröna vågen-liv. Många hus är i dag förstörda, men gården Charleston i Sussex finns kvar som ett Bloomsburysmycke, präglat av den estetik som var typisk för gruppen: en rufsig miljö för skapande arbete i kombination med lek och diskussioner över alla gränser. En smått kaotisk, inkluderande atmosfär, där ute och inne gled ihop och där allt (nedslitet eller modernt, nybyggt eller klassiskt) kunde återvinnas och förvandlas genom ett lättsamt måleri. På dörrposterna hänger luftakrobater och målade skulpturer varvade med abstrakta ornament. Och så ett vimmel av blomster – penslade eller tryckta, i slingor eller stilleben. Eller verkliga. I Charlestons trädgård rådde samma fräcka och frimodiga estetik som inomhus. Hela miljön var en styggelse för alla rättänkande.

Utöver böcker och utställningar och surrande samtal drev Bloomsburygruppen viktiga nätverk – förlaget Hogarth Press, som var först med att introducera den modernistiska litteraturen i England samt Omega Workshops, som var en kollektiv konstnärsverkstad och ett showroom för tidens alla konstarter såsom måleri, textil, design, dans, mode och inredningar.

Bloomsburygruppens radikalism bottnade i att allting (utom deras existentiella mål) kunde och skulle stötas och prövas. Konventioner struntade de i. Det var idéerna och skapandet som stod i centrum. För konsterna var livets kärna och aldrig redskap för andra syften. Detta menade även Keynes, som hittills i Sverige mest är känd som en världsledande ekonom. Men han var också en lidelsefull hedonist, kulturpolitiker och konstkännare.

Bloomsburygruppens lekfulla hållning och livsstil utmanar svensk socialmoralism, där det konstnärliga alltid har underordnats specialisterna, samhällsingenjörerna, funktionen och nyttan.

Den största konstnären var Virginia Woolf. Hon var både författare, kritiker och entomolog. Hon var också feminist och djupt engagerad i det internationella modernistiska måleriet, som under ledning av Roger Fry presenterades för en chockerad London-publik på två stora postimpressionistiska utställningar åren 1910 och 1912. Virginia Woolf beskrev dem som startskott för ”en helt ny tid”.

Bloomsberries har blivit idoler som förkämpar för feminism, sexuell frihet, pacifism och intellektuell glupskhet inom allt från vetenskap och samhälle till konst. Men genom åren har de också fått mycket kritik – de har inte passat in i någon mall. I efterhand kan man se att de introducerade en mycket friare modernism än den som predikades i det tyska Bauhaus vid samma tid och att de levde enligt den franska revolutionens ideal. De höll sig till det bästa inom europeisk upplysningstradition, samtidigt som de till skillnad från oss i dag trodde på framtiden.

Om utställningen

Extern curator för utställningen är konstkritikern och författaren Ingela Lind i samarbete med Artipelags konstavdelning bestående av konsthallschef Bo Nilsson, curator Frida Andersson, digital producent och formgivare Samuel Lind, chefstekniker Johan von Geijer samt pedagogik- och programansvarige Kristina Lindemann. Utformning av trädgårdarna står Ia Schildt för och utställningens modedel har skapas tillsammans med Cay Bond.

Ingela Lind är nästa år även aktuell med boken Ta sig frihet – Bloomsburygruppen, Indien och konsten att leva (Albert Bonniers Förlag, släpps 23 mars 2018) i vilken hon analyserar gruppens alternativa och fria modernism. Tidigare har Ingela författat Leka med modernismen – Virginia Woolf och Bloomsburygruppen (Albert Bonniers Förlag, 2008).

Artipelag har till Bloomsbury Spirit lånat in unika verk av bland andra Vanessa Bell, Duncan Grant och Roger Fry från engelska institutioner såsom TATE, Victoria & Albert Museum, Courtauld Gallery, The Charleston Trust och National Portrait Gallery. Från Dansmuseet i Stockholm lånas dräkter och rekvisita från ryska baletten, som stod Bloomsburygruppen nära.

Länkar

Utställningen på Artipelags hemsida >>
Om Bloomsburygruppen på wikipedia >>
Pressbilder på Artipelags hemsida >>

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Artipelag vinnare av Stora Turismpriset 2017

Artipelag tilldelades den 7 december Stora Turismpriset av näringsminister Mikael Damberg under en ceremoni på hotellet At Six i Stockholm. Motiveringen lyder: ”Artipelag är en aktör som med mod och passion, i harmoni med naturen, under kort tid etablerat sig som en av de mest respekterade konsthallarna i Norden.”

Priset ges till föredömliga insatser i nytänkande, internationalisering, kvalitet eller hållbarhet, som har bidragit till att utveckla turismen i Sverige. De tävlande utgjordes av turistmål från 17 av Sveriges 21 län, där den lokala turistorganisationen valt ut respektive läns representant.

– Att vinna Stora Turismpriset är ett stort erkännande för oss. Vi har under flera år jobbat hårt med att få vårt konstmuseum, vår natur och vår utsökta restaurang till en helhet, en destination för besökare från hela världen. Detta ser jag som ett bevis på att vi har lyckats, berättar prismottagaren Riitta Östberg, VD för Artipelag.

Tävlingen arrangerades för 24:e året i rad av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, för vilken Tillväxtverket är huvudman. Prisutdelningen skedde i samband med Sveriges Kommuners och landstings besöksnäringskonferens och utöver äran utgörs priset av en summa om 100 000 kr.

Länkar

Stora Turismpriset 2017 på Tillväxtverkets hemsida >>
Stiftelsen för kunskaps­främjande inom turism på Tillväxtverkets hemsida >>
Pressbilder på Artipelags hemsida >>

Presskontakt

Gustav Idhammar, Artipelag, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)70-710 53 55

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.