Klimatschack installerat på Artipelag

Jorden är som ett schackbräde där människan kämpar mot biosfären. Oljan kan betraktas som vår allierade i kampen. Om biosfären får övertaget kommer utvecklingen att gå bakåt, men jordens framtid kanske räddas. I det nya schackspelet, tillika konstverket Kampen (2020), som nu installerats på Artipelag kan besökarna välja sida i matchen och spela ett parti.

Schackspelet är framtaget av konstnären Lars Arrhenius, som tyvärr gick bort i våras, och författaren samt konstnären Eric Ericson. Duon har tidigare tagit fram bland annat sällskapsspel med klimattema, senast spelet Kalas (2018), där deltagarna tävlar om att förbereda ett lyckat barnkalas. Under spelets gång tas deltagarna med på en resa över jorden, där de får se hur ett kalas nödvändiga komponenter utarmar vårt jordklot och produceras av underbetald arbetskraft i låglöneländer. De tidigare spelen, vilka alla kretsar kring ämnen som ekonomi, etik och biosfär, har titlarna Välkommen till samhället (2012), Panama (2016) och Från ingenting till randig tandkräm (2017).

– Att schackspelet görs tillgängligt för Artipelags besökare är glädjande. Det är tänkt att både underhålla och mana till eftertanke. Schack har funnits i över tusen år, vår jord är många miljarder år gammal, men den senare förstörs nu i en rasande takt, säger Eric Ericson.

Spelet, som blir en del av den permanenta utomhusutställningen Skulptur i natur, är placerat i anslutning till uteserveringen tillhörande Bådan Café & Konditori. Det är tillgängligt alla Artipelags öppna dagar, vilka i skrivande stund är torsdag till söndag kl 11–17.

Om konstnärerna

Lars Arrhenius  (f.1 966, d. 2020)  var en svensk samtida konstnär. Hans konstnärskap är mångfacetterat och sträcker sig från film till teckning, måleri, skulptur och spel. Med ett brännande engagemang för bland annat människans ödesdigra inverkan på miljön, skapade Arrhenius konstverk som med hjälp av satir och estetik kommunicerade dagsaktuella och allvarliga ämnen. Arrhenius studerade vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm och Rijksakademie i Amsterdam och har visats på ett flertal konstmuseer världen över, bland annat Göteborgs konstmuseum, Moderna museet, Malmö konstmuseum, Arken i Köpenhamn och Stedelijk Museum i Amsterdam. Lars Arrhenius konstnärskap representeras av Galleri Magnus Karlsson i Stockholm.

Eric Ericson (f. 1972) har en bred kreativ karriär bakom sig som författare, formgivare, konstnär, satiriker och förläggare. Hans genombrott kom med boken Brev till samhället år 2003. Boken består av brev som Ericson skickat till olika företag och organisationer i Sverige med erbjudanden, klagomål och dylikt, men innehåller även de svar han fick. Som fundament bakom Ericsons arbete finns ett starkt intresse för samhällets struktur och historia. Underfundighet är utmärkande både i Ericsons formgivning och författarskap. ”Jag är intresserad av varför saker ser ut som de gör i en viss tid och vilka tillverkningsprocesser man använder i olika tider. Det har i sin tur att göra med hur samhället fungerar”, säger Eric Ericson i en intervju med Annica Kvint publicerad via Svenskt Tenn, som han bland annat har formgivit produkter för. Eric Ericson har under sin karriär mottagit flera utmärkelser för sitt arbete, bland annat från Svensk Bokkonst och Expressens satirpris (2012).

Presskontakt

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@artipelag.se, tel 070–710 53 55

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

”Signature Women – 100 år på den svenska konstscenen” är Artipelags sommarutställning 2020

På internationella kvinnodagen, söndagen den 8 mars, öppnar Artipelags nya utställning Signature Women – 100 år på den svenska konstscenen. Här presenteras cirka 350 verk av ett femtiotal svenska kvinnliga konstnärer, både kända och tidigare marginaliserade namn, verksamma från starten av förra seklet och fram till idag.

Urvalet omfattar allt från måleri, skulptur, textil, konsthantverk och teckning till grafik, fotografi och film. Konstnärerna presenteras utifrån det decennium de främst verkade, och de är delvis utvalda utifrån hur deras konst speglar det vid tiden rådande samhällsklimatet.

– För en tid sedan fick jag i uppdrag av ett norskt konstmuseum att komma med förslag på inköp av svenska konstnärer till en nordisk konstsamling. För att friska upp mina kunskaper vände jag mig till konsthistorien. Jag blev påmind om hur flagrant den manliga övervikten var i de flesta framställningar, förhållandet av manliga respektive kvinnliga konstnärer förhöll sig 95% män och 5% kvinnor, detta oberoende om boken i fråga hade en manlig eller kvinnlig författare. Det var mot denna bakgrund som idén att göra en utställning som belyser denna obalans väcktes, berättar Bo Nilsson, museichef på Artipelag.

Artipelags användning av begreppet Signature Women är en ansats att spegla den förskjutning som har skett under hundra år, då kvinnliga konstnärer gått från att vara förpassade till konstlivets utkanter till dagens upphöjdhet.

– Vi har inte ambitionen att frammana en definitiv bild av konsthistorien, utan väljer att framföra en ödmjuk historieskrivning, som nog snarare skall ses som ett diskussionsunderlag än som ett definitivt påstående, fortsätter Nilsson.

Signature Women – 100 år på den svenska konstscenen pågår fram till söndagen den 27 september. Curatorsteamet bakom utställningen utgörs av Bo Nilsson, museichef, intendenterna Frida Andersson, Jessica Höglund och Iselin Page, intendent för pedagogik Kristina Lindemann samt chefstekniker Johan von Geijer och formgivare Micaela Wernberg.

Bibliotek att bidra till

Besökare uppmanas att ge sin syn på urvalet genom att donera böcker och kataloger med kvinnliga konstnärer som de anser borde varit med i utställningen. Detta bibliotek kommer förhoppningsvis att växa under utställningen och utgöra ett studiematerial för våra besökare. Böckerna som samlas in kommer därefter att ingå i Stockholms Kvinnohistoriskas uppbyggande av ett större kvinnohistoriskt bibliotek.

Katalog

I samband utställningen publiceras en katalog formgiven av Samuel Lind och med texter av Marika Bogren och Bo Nilsson samt konstnärsbiografier av Bo Nilsson, Frida Andersson, Jessica Höglund, Kristina Lindemann och Iselin Page.

Seminarier

Under utställningen kommer det anordnas ett antal seminarier. Seminarierna kommer presenteras i samband med vernissagen söndagen den 8 mars.

Pressvisning

En pressvisning kommer att genomföras torsdagen den 5 mars kl 11 och följas av en lättare lunch. Efter lunchen kommer det finnas möjlighet att intervjua flera av de deltagande konstnärerna. Begränsat antal platser, intresseanmälan kan göras till rebecca.foss@bindefeldab.se.

Medverkande konstnärer

Mamma Andersson, Ann-Sofie Back, Idun Baltzersen, Emma Bernhard, Helene Billgren, Monica Bratt, Vivianna Torun Bülow-Hübe, Barbro Bäckström, Nina Canell, Agnes Cleve, Siri Derkert, Nathalie Djurberg & Hans Berg , Cecilia Edefalk, Inger Ekdahl, Marie-Louise Ekman, Estrid Ericson, Carolina Falkholt, Eddie Figge, Randi Fisher, Maud Fredin Fredholm, Leonie Geisendorf, Petra Gipp, Denise Grünstein, Annika von Hausswolff, Susanne Henriques, Hertha Hillfon, Sigrid Hjertén, Åsa Jungnelius, Eva Klasson, Hilma af Klint, Greta Knutson, Klara Kristalova, Lotte Laserstein, Maria Lindberg, Tuija Lindström, Tyra Lundgren, Rita Lundqvist, Eva Löfdahl, Maria Miesenberger, Ann-Marie Forsberg + Marianne Richter + Barbro Nilsson (Märta Måås AB), Gunvor Nelson, Vera Nilsson, Signe Persson-Melin, Siri Rathsman, Ingegerd Råman, Astrid Sampe, Lena Svedberg, Nell Walden, Jane Wåhlstedt (Laholmskeramik), Christine Ödlund och Barbro Östlihn.

Lista över medverkande konstnärer utifrån årtionde >>

Presskontakt

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@artipelag.se, tel 070–710 53 55

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Livstyckets grundare Birgitta Notlöf får Artipelagstiftelsens stipendium 2019

Artipelagstiftelsens stipendium delas ut varje år för förtjänstfulla insatser inom kultur, miljövård och vetenskaplig forskning. Årets pristagare är Birgitta Notlöf som belönas för sina insatser som grundare och ledare av Livstycket i Tensta.

Artipelagstipendiet delades ut den 19 december av Lillemor och Björn Jakobson, grundare av Artipelagstiftelsen. Birgitta Notlöf erhåller stipendiet för sin livslånga gärning där hon genom den konstnärliga verksamhet som bedrivits i Livstyckets regi lyckats främja invandrares rätt till kultur, kulturupplevelser, bildning och till att utveckla sina skapande förmågor.

– Artipelagstiftelsens styrelse är så imponerad av Birgitta Notlöfs fantastiska insatser under 27 år och vill på det här sättet uppmärksamma henne, säger Björn Jakobson.

Livstycket är ett kunskaps- och designcenter i Tensta där kvinnor från hela världen deltar. De ger kvinnor som invandrat till Sverige en chans att lära sig det svenska språket och kulturen samtidigt som de stärker sin självkänsla. Livstycket använder sig av den funktionella pedagogiken, som kombinerar konstnärlig verksamhet med teoretisk undervisning. Konstnärlig verksamhet som att sy, brodera och trycka på textilier, kombineras med teoretisk undervisning i svenska, samhällskunskap och data.

LIVSTYCKET LÄGGS NER I DAG DEN 20 DECEMBER 2019 EFTER 27 ÅRS VERKSAMHET.

Presskontakt

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)70-710 53 55

Om Artipelagstiftelsen
Artipelagstiftelsen är bildad av makarna Lillemor och Björn Jakobson med ändamål att främja kultur, miljövård och vetenskaplig forskning. Stiftelsen ska särskilt beakta barns och ungas rätt till kultur, kulturupplevelser, bildning och till att kunna utveckla sina skapande förmågor.

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Hyllade föreställningen ”Bloom” med Cirkus Cirkör till Artipelag i april

Cirkus Cirkör framför denna vecka de sista julbordsshowerna på Artipelag. Men redan den 3–13 april återvänder cirkuskompaniet, denna gång med den populära föreställningen BloomHär bjuds åskådaren in till en värld full av blommor, klassisk musik och enastående cirkus.

Ensemblen består av fem internationella multitalanger som vill göra världen till en gladare plats genom att sammanföra glädje, rädsla och risker med grundliga förberedelser.

”Rädslan för att misslyckas hindrar människor från att våga prova. Rädslan för det okända hindrar oss att påbörja nya äventyr. Rädslan för att sticka ut hindrar oss från att vara oss själva fullt ut. Bloom är en hyllning till lust, rörelse, tillit och omtanke.” säger regissörerna Sade Kamppila och Julien Auger.

Bloom kommer artisterna bland annat flyga genom luften, balansera sex meter ovanför marken, svinga sig i trapets och rep, utföra parakrobatik och hänga i tänderna!

Föreställningen är cirka sextio minuter lång och passar för hela familjen (från 4 år och uppåt). För de som inte kommer med egen bil har Artipelag direktbussar som kör tur och retur från centrala Stockholm. Artipelag Restaurang serverar en gastrobuffé som kan avnjutas före föreställningen.

Bloom har en internationell ensemble med artister från Schweiz, Tyskland, Skottland och Costa Rica och två regissörer från Frankrike och Finland. Philomène, Felix, Elisabeth och Ben är utbildade vi Stockholm och tog examen från Dans och Cirkushögskolan DOCH 2018. Sofia Mendez är utbildad vid Codarts Circus Arts i Rotterdam.

Föreställningar

Fredag 3 april kl 18.00
Lördag 4 april kl 16.00
Söndag 5 april kl 16.00

Tisdag 7 april kl 18.00
Onsdag 8 april kl 18.00
Skärtorsdag 9 april kl 18.00

Påskafton 11 april kl 14.00
Påskdagen 12 april kl 16.00
Annandag påsk 13 april kl 16.00

Om Cirkus Cirkör

Cirkus Cirkör startades 1995 med målet att etablera nycirkuskonsten i Sverige, konstnärligt och pedagogiskt samt sätta Sverige på nycirkusens världskarta. Cirkus Cirkörs verksamhet rymmer nu föreställningar på turné i Sverige och världen, kurser och pedagogiska program för unga med eller utan funktionsnedsättning och för äldre, gymnasieprogram i nycirkus samt events för företag och organisationer. Cirkus Cirkör driver också Cirkör LAB – en kreativ utvecklingsmiljö med bland annat residens för artister och kreatörer från hela världen.

Länkar

Föreställningen på Cirkus Cirkörs hemsida >>

Press

Pressbilder kan hämtas här >>

Presskontakt

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)70-710 53 55

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Cirkus Cirkör återvänder till Artipelag med populär julbordsshow

Även 2019 är det Cirkus Cirkör som står för Artipelags spektakulära julbordsshow. Förra året blev en stor framgång med spännande inslag både på scenen och tallriken och det framgångsrika konceptet med cirkusartisteri och julmat upprepas i år. För de som var här förra julen blir det både helt nya nummer och ett par favoriter i repris.

Showen är framtagen exklusivt för Artipelag och består av en underhållande konferencier, levande musik och några av världens bästa cirkusartister. Det blir hisnande akrobatik på både marken och i luften samt många wow-moment som lever sig kvar länge. Showen förflyttar sig genom lokalen och som besökare är du alltid nära händelsernas centrum.

Maten dukas fram successivt och underhållningen av Cirkus Cirkör varvas med julmat under hela kvällen. Julbordet inkluderar de klassiska rätterna samt spännande överraskningar och det finns givetvis flera vegetariska alternativ.

Till julbordet har Artipelags sommelier Tim Good tagit fram flera dryckespaket som passar utmärkt till de julia smakerna. För de som inte kommer med egen bil finns direktbussar från centrala Stockholm.

Som en bonus kan alla gäster som besöker julbordsshowen även se den pågående utställningen FORNASETTI Inside Out Outside In för halva priset.

Julbordsshowen framförs utvalda datum mellan den 30 november och 20 december. Artipelag arrangerar även ett klassiskt julbord i Artipelag Restaurang, vilket serveras alla dagar mellan den 30 november och 22 december.

Länkar

Cirkus Cirkörs hemsida >>

Presskontakt

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)70-710 53 55

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Den vita bussen av Jan Håfström permanent parkerad på Artipelag

Lördagen den 19 oktober 2019 öppnar Den vita bussen med verk av konstnären Jan Håfström, född 1937. I målningssviten återvänder Håfström till upplevelser från barndomen under andra världskriget och minnen av de hjälpinsatser som organiserades av den svenske diplomaten Folke Bernadotte.

Den vita bussen består av sammanlagt 15 verk som tillkommit som självständiga målningar under perioden 2009–2019. I Håfströms karaktäristiska stil, som påminner om barnböcker och serietidningens ikoniska gestaltning, berättar konstnären i målningarna om hur en bussresa i barndomen utvecklas till ett mardrömsscenario. Under färden går det upp för honom att bussens övriga passagerare består av döda personer, vilka han valt att porträttera i form av nio målningar som utgår från en arkaisk dödskalle, som alla fått en individualitet genom färghållningen.

Håfström nöjer sig emellertid inte bara med att berätta historien om de vita bussarna. Han interfolierar denna heroiska räddningsaktion i krigets slutskede med en tillbakablick i historiens mörka kabinett. I ett av verken förekommer datumet 20 januari i form av en nyckel. Det är ett historiskt datum för vad som brukar kallas för Wannseekonferensen som ägde rum i Berlinförorten Wannsee 1942 mellan representanter för NSDAP (Det nationalsocialistiska tyska arbetarpartiet) och SS (Schutzstaffel), där syftet var att organisera ”den slutliga lösningen av judefrågan”, det vill säga utrotningen av den judiska befolkningen.

Dessa verk har förvärvats av Artipelag i en ambition att hålla ihop Håfströms unika målningssvit och göra den tillgänglig för allmänheten. Detta för att påminna om en del av mänsklighetens historia som aldrig bör glömmas.

Den vita bussen installeras i Artboxen och visas i ett första skede fram till och med söndagen den 24 november, för att sedan återkomma efter julen.

Press

Pressbilder kan hämtas här >>

Presskontakt

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)70-710 53 55

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Artipelag utnämnt till Årets besöksnäringsföretag på Värmdö 2019

Artipelag har efter en omröstning arrangerad av Visit Värmdö utnämnts till 2019 års besöksnäringsföretag på Värmdö. Utmärkelsen tillkännagavs under en sammankomst på Bistro Gustavsberg onsdagen den 2 oktober.

Övriga två av totalt tre nominerade var Bistro Sågen och Svartsö Logi. Vinnaren korades i en omröstning där allmänheten uppmanades att lägga en röst på den de tyckte var mest värdig.

Motiveringen lyder:

”Artipelag med sin fantastiska arkitektoniska byggnad levererar ett mycket intressant utställningsprogram, vidunderlig utsikt, mat i toppklass, och bjuder även på oväntade möten med konstnärer och designer från hela världen. Artipelag slutar inte att överraska och är en attraktion såväl för Värmdöbon som den långväga besökaren. En verklig förebild för andra entreprenörer inom besöksnäringen på Värmdö!”

– 2017 vann vi det nationella Stora Turismpriset och nu har vi tilldelats denna lokala utmärkelse. För oss är det en stor glädje och vi är stolta över att bidra till att stärka Värmdö som besöksmål, säger Anders Arnborger, VD på Artipelag.

Visit Värmdö är ett samarbete mellan närings- och föreningslivet i Värmdös besöksnäring och Värmdö kommun. Verksamheten och idén bygger på samverkan mellan aktörer i Värmdös besöksnäring, liksom på samverkan mellan privat, ideell och offentlig sektor. Visit Värmdö har idag drygt 130 medlemsföretag.

Presskontakt

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)70-710 53 55

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Annika Liljedahl utforskar förvandlingens väsen i kommande utställningen Insekt Insikt

Lördagen den 29 juni öppnar utställningen Insekt Insikt på Artipelag. Här visas nio skulpturala installationer som utgår från insekter och är gjorda av den svenska konstnären Annika Liljedahl (f. 1946). Till dessa har kompositören Lo Kristenson (f. 1991) skapat en musikupplevelse som består av ljudspår som integrerats i Liljedahls podier samt ett sexkanaligt ljudverk som spelas från högtalare i taket. En pressvisning genomförs torsdagen den 27 juni.

Utställningens verk har vuxit fram sedan 2016 och består av hundratals enskilda mindre skulpturer. Skulpturerna och musiken bildar en fantasifull och fängslande helhetsupplevelse.

Insekt Insikt återbesöker Annika Liljedahl estetiska lösningar som har varit karakteristiska för tidigare verk med delvis annorlunda tematik. Genom att använda insekten som en metafor för förvandling och överlevnad uppmanar hon oss att tänka på insekten, som hotas av människans inverkan på naturen, trots att vi är helt beroende av den för vår överlevnad. Installationerna innehåller skrämmande och ibland obehagliga situationer i insektsvärlden. Precis som i verkligheten är Liljedahls insekter groteska men också vackra. De är sammansatta av material som väcker motstridiga känslor: skör sidenväv träffar hotfulla knappnålar, omtänksamt sydda kanter samsas med skrynklig metalltråd.

Idén att bjuda in Lo Kristenson föddes när Annika Liljedahl hörde hennes musik i Helena Lopacs radiodokumentär om kompositören som sändes i serien Möt tonsättaren i P2 2017.

Lo Kristenson har inspirerats av Annika Liljedahls formspråk och förhållningssätt till insekter där uttryck av motstånd, strävhet och klumpighet existerar tillsammans med tunn ömtålighet och sårbarhet. Såväl skulpturer som ljud gestaltar de oberäkneligt (och stundtals obehagliga?) ryckiga rörelserna, förtätningar och förtunningar som syns i en insektssvärm, liksom de cirkulärt repetitiva former, som vi människor uppfattar i vårt uppifrån-perspektiv när vi exempelvis iakttar en myrstack. Insekt Insikt bjuder in till reflektion över existensberättigande, över relationen mellan liv och död, det otäcka och det vackra, tillhörighet och utanförskap, kunskap och fantasi, humor och allvar. I sina motsägelsefulla utsagor fostrar verken till insikt om att det ena inte kan finnas utan det andra.

Utställningen genomförs i Artipelags Artbox och pågår mellan den 29 juni och 1 september 2019.

Om konstnärerna

Annika Liljedahl

I sin över 50 år långa verksamhet som konstnär har Annika Liljedahl (f. 1946) oftast skildrat det utsatta, sköra och ömtåliga och ställt ut både i Sverige och internationellt. Hon utbildades på Konstfack åren 1964 till 1968 och tog examen från textillinjen. Liljedahl kombinerar material såsom siden, akrylfärg, elektriska kablar, knappnålar och armeringsjärn på ett experimentellt och gränsöverskridande sätt. Detta resulterar i allt ifrån enskilda skulpturer till installationer, scenografier, kostym, teaterföreställningar och offentliga utsmyckningar.

Separatutställningar har Annika haft på bland annat Gallery K. Washington D. C. i USA, Länsmuseet Gävleborg i Gävle, Röhsska museet i Göteborg, Norrköpings konstmuseum, Borås Konstmuseum, Millesgården i Stockholm, Södertälje Konsthall, Sundsvalls Konstmuseum och Vida museum & konsthall på Öland. Hon medverkade dessutom i samlingsutställningen Upplyst på Artipelag 2013 och internationellt i exempelvis Korea, Japan och Frankrike. Vidare finns hon representerad på Metropolitan Museum of Art i New York, Nationalmuseum i Stockholm, Statens Konstråd och Göteborgs Konstmuseum.

Lo Kristenson

2018 tog Lo Kristenson (f. 1991) examen från masterprogrammet i Komposition på Kungliga Musikhögskolan. Hon har dock redan presenterat sitt arbete på etablerade plattformar för experimentell musik såsom Fylkingen i Stockholm samt festivalerna Sound of Stockholm, Nordic Music Days och UNM. 2014 blev hon en av initiativtagarna till föreningen Konstmusiksystrar, en plattform för unga tonsättare och ljudkonstnärer inom konstmusik som definierar sig som kvinnor eller transpersoner. I kollektivt skapande med bland annat Damkapellet, Vilde & Inga samt Malvakvartetten söker Kristenson ifrågasätta normer och hierarkier och hur de rådande strukturerna påverkar det musikaliska uttrycket. I sin praktik undersöker hon cirkulära och vridande former med fokus på en lyssnande kommunikation som kan uppstå mellan musikerna i rummet.

Pressvisning

En pressvisning genomförs kl 11.30 torsdagen den 27 juni. Transport från centrala Stockholm ordnas och efter visningen serveras en sommarlunch. Det ges även tillfälle att se utställningarna FORNASETTI Inside Out Outside In och Skulptur i natur. Kontakta press@artipelag.se för att anmäla intresse för att delta.

Press

Pressbilder kan hämtas här >>

Presskontakt

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)70-710 53 55

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Sara Nielsen Bonde är 2019 års mottagare av Fredrik Roos stipendium

Konstnären Sara Nielsen Bonde (f. 1992) tilldelades under torsdagen 2019 års upplaga av Fredrik Roos stipendium vid en ceremoni på Artipelag. Stipendiet omfattar 600 000 kr och är därmed ett av Sveriges största. En stipendiatutställning med Sara Nielsen Bondes konst genomförs på Artipelag mellan den 26 april och 16 juni. Utställningen har fri entré.

Stipendiet utdelas med följande motivering:

”Fredrik Roos stiftelses stipendium 2019 tilldelas Sara Nielsen Bonde för ett konstnärskap som utgår från en tradition som bryter upp en klassisk dikotomi mellan natur och kultur. Nielsen Bonde använder sig av en dubbel rörelse mellan naturen i landskapet och när hon tar in naturen i konstens rum. Hennes verk leker med våra föreställningar om vad som är autentiska upplevelser och vad som är kulturella föreställningar och berör flera relevanta frågeställningar kring, natur, kultur och klimat.”

Stipendiet omfattar 600 000 kr och är därmed ett av Sveriges största. Stipendiatutställningen har fri entré och innefattar även en katalog. 2019 är andra året som utdelning och utställning sker på Artipelag.

– Det är fantastiskt att Sara Nielsen Bonde får Fredrik Roos-stipendiet, en av de viktigaste utmärkelserna i Sverige för en ung konstnär. Att det i år är en av våra studenter som blir stipendiat är också mycket hedrande för Kungl. Konsthögskolan, och det är ett tecken på att vi lyckas utveckla och stötta viktiga, nya konstnärskap, säger Sara Arrhenius, rektor för Kungl. Konsthögskolan.

Biografi över Sara Nielsen Bonde

Född 1992 i Sønderborg i Danmark, bor och arbetar i Stockholm.

Sara Nielsen Bonde har ägnat sig åt konst och arkitektur sedan 2011, när hon började studera på BGK Syd på Sønderjyllands Kunstskole i Danmark. Året därpå fortsatte hon att studera arkitektur vid Kunstakademiets Arkitektskole i Köpenhamn. Efter noga övervägande bestämde sig Nielsen Bonde ändå för att avbryta arkitekturstudierna och istället fokusera på sin konstnärliga praktik. 2014 kom hon in på det femåriga programmet i fri konst på Kungl. Konsthögskolan i Stockholm, där hon kommer att ta sin examen våren 2019. Under de fem åren på Kungl. Konsthögskolan har hon dragits till platser med nära koppling till naturen. Detta har lett till flera resor till södra Danmark och två terminer utomlands som utbytesstudent, den ena i Norge på Kunstakademiet i Tromsø och den andra på Islands konsthögskola, Listaháskóli Íslands, i Reykjavik.

Under studietiden har Sara Nielsen Bonde deltagit i nationella och internationella grupp- och separatutställningar, till exempel Fossils from Future, 2016, på Museo de la Ciudad de Querétaro i Mexiko. Bland hennes senaste utställningar märks bland annat en grupputställning i Helsingfors i samarbete med studiekamraterna på mastersprogrammet, och hennes examensutställning Outer Bark, Inner Wood på Galleri Mejan i Stockholm.

Efter examen 2019 planerar Nielsen Bonde att flytta till Göteborg där hon kommer att fortsätta sitt konstnärliga arbete.

Press

Pressbilder kan hämtas här >>

Presskontakt

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)70-710 53 55

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Artipelags stora sommarutställning är en genomlysning av Piero Fornasettis kreativa universum

Artipelag fäster under 2019 stålkastarljuset på den italienska konstnären och designern Piero Fornasettis (19131988) mångtaliga verk. Det blir den första museiutställningen i Sverige som omfattar hela Fornasettis produktiva spektrum av måleri, teckning, grafisk design, möbler, designföremål och rumsliga installationer, liksom samtida verk skapade av hans son Barnaba Fornasetti. Utställningen FORNASETTI Inside Out Outside In öppnar den 14 juni 2019.

Piero Fornasetti är kanske mest känd som en av den internationella designvärldens främsta namn, men han har en mångsidighet som omfattar i stort sett alla estetiska discipliner. Hans kreativa uppslag tycks komma ur en aldrig sinande källa och han anses vara en av designhistoriens mest produktiva personer, med över 13 000 föremål med hans signatur. Denna mångsidighet är utgångspunkten för Fornasettis designkoncept, som i mångt och mycket framstår som en filosofisk reflektion över hur det är att vara människa under 1900-talet.

Piero Fornasetti föddes 1913 i Milano och han var staden trogen under större delen av sitt liv. Milanos dualitet, med sina historiska monument kombinerade med ett modernt kommersiellt centrum, var en viktig inspirationskälla i Fornasettis skapande.

Fornasetti började sin bana med konststudier på Accademia di Brera i Milano 1930 som han avslutade i förtid 1932 efter missnöje med undervisningen. Han började istället att studera konsthantverk, men fortsatte att måla i stort sett hela sitt liv. Hans debut skedde i gränslandet mellan måleri och konsthantverk med tryckta sidenscarfar på designutställningen Milanotriennalen 1933, vilket väckte arkitekten Giò Pontis uppmärksamhet. Ponti var en av dåtidens främsta kulturpersonligheter och även redaktör för tidskrifterna Domus och Stile, där Fornasetti blev publicerad.

1940 befann sig Italien i krig och Fornasetti bosatte sig i Schweiz 1943–1946, där han kom att fokusera sitt intresse för teckning, vilket resulterade i bland annat en lysande svit av självporträtt.

Ett år efter krigets slut, 1946, återvände Fornasetti till Milano där han återupptog samarbetet med Ponti. Tillsammans skapades ett oförglömligt antal möbler som designades av Ponti och dekorerades av Fornasetti. 1949–1952 utvidgades detta samarbete till att också omfatta hela inredningsuppdrag för bland annat Casino San Remo och kryssningsfartyget Andrea Doria.

Efter samarbetet med Ponti kom Fornasetti 1950–1952 att vidareutveckla sin egen bildvärld, inte bara på möbler och inredningar, utan också på tallrikar, koppar och en mängd andra vardagsföremål. 1951 tillkom den första tallriken i serien Tema e Variazioni (Teman och variationer) med operasångerskan Lina Cavalieris ansikte i olika skepnader, vilket blev ett av Fornasettis mest framgångsrika motiv.

Han öppnade sin egen butik i Milano under 1950-talet med syftet att nå ut till en större, internationell publik i enlighet med tidens anda att göra designen mer demokratisk. Det blev grunden för ett internationellt genombrott under 1960-talet.

Efter flera lysande decennier hamnade företaget på 1970-talet i en kris, som dock skulle bli kortvarig. Postmodernismens intresse för dekoration och storytelling lyfte fram Fornasetti som en viktig förebild. Sonen Barnaba Fornasettis inträde i företaget 1982 var också en viktig händelse. Barnaba vidareutvecklade faderns bildvärldar och kom att arbeta med utställningsproduktioner som curator. Detta har resulterat i en mångfald av Fornasetti-utställningar över hela världen, bland annat en stor retrospektiv utställning på Victoria&Albert i London 1991–1992. Efter Pieros död 1988 tog Barnaba över det kreativa ansvaret, en roll han besitter än i dag.

Utställningstiteln FORNASETTI Inside Out Outside In syftar på den flödande kreativitet och rika fantasi som kommer från konstnärens inre, men också hur han med teknisk skicklighet bearbetar sina visioner till att gestalta den moderna verkligheten. Denna dubbla rörelse är central i Fornasettis hela konstnärskap.

Utställningen öppnar i Artipelags konsthall den 14 juni 2019 och pågår till den 26 januari 2020. Utställningen är ett samarbete mellan Artipelag och Fornasetti.

Press

Pressbilder kan hämtas här >>

Presskontakt

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)70-710 53 55

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.