Hoppa till innehåll

Få senaste nytt via vårt nyhetsbrev! Prenumerera här.

Arvet efter Andy Warhol

Vårens och sommarens stora utställning på Artipelag är Arvet efter Andy Warhol.

Andy Warhol-boxar.
Andy Warhol-boxar.

Andy Warhol är en av 1900-talets mest inflytelserika konstnärer och när nu Artipelag tar sig an Andy Warhol är det inte i traditionell mening, utan med ambitionen att bredda föreställningen om hans arv. Utställningen är uppdelad i rummen: 50-tal, 60-tal, 70-tal och 80-tal. I anslutning till utställningen finns en ”Pop-Up Store” med produkter som baserats på Andy Warhols konst och som Andy Warhol Foundation har godkänt för den kommersiella marknaden.

Om utställningen Arvet efter Andy Warhol

Andy Warhols betydelse visar sig inte minst i antalet utställningar; förra året producerades över 30 utställningar med Warhols verk. Utställningarna sågs av en bred publik över hela världen. Flertalet utställningar är så kallade ”blockbusters” där man visar en stor mängd verk och främst utgår ifrån Warhols konst. Warhol är inte bara intressant som konstnär. Hans inflytande sträcker sig långt utanför konstens område, vilket inte minst har framgått av senare årens varierade utställningsutbud. Warhol har nämligen också varit en förgrundsgestalt inom musik, mode, reklam, media, kommunikation och konsumtion, kort sagt, det som idag betecknas som livsstil.

– Det är slående att föreställningen om Andy Warhols konst är så fokuserad på hans målningar, trots att han själv under hela sin karriär försökte demontera de mest fundamentala föreställningarna av vad konst är – och vad det kan vara, säger Bo Nilsson, konsthallschef på Artipelag.

Andy Warhol From A to B and back again

I utställningen Arvet efter Andy Warhol skapar vi en referensram av Warhols konstnärliga utveckling som vi har kallat Andy Warhol From A to B and back again efter Warhols självbiografi. För första gången i Sverige visas en större samling teckningar från 1950–talet. Warhol hämtade sin inspiration från dagstidningar och veckomagasin som han transformerade till kommersiella produkter som annonser, illustrationer och skivomslag. Här grundlades Warhols intresse för glamour och kommers som skulle bli en central aspekt i hela hans konstnärskap.

The Factory

I utställningens 1960–talsdel ligger fokus på Warhols verksamhet som konstnär. Warhol fick sitt konstnärliga genombrott 1962 med sina målningar av Campbells soppburkar, men hans 60-talsproduktion omfattade också bilder av bland annat olyckor och filmstjärnor.

I utställningen har vi rekonstruerat hans ateljé, The Factory, med dess interiör av silverfolie. Här producerades konst i en mångfald som påminner om en fabrik. Warhol ifrågasatte konstens originalitet och äkthet eftersom han lät sina medarbetare utföra konstverken.

The Factory var också en social mötesplats där det spelades in film med hjälp av udda konstellationer av människor som Warhol kallade ”superstars”. Popmusiken var en av 1960-talets viktigaste kulturyttringar. I The Factory var The Velvet Underground rockgruppen som förknippades med Warhols namn. Det var kring deras musik som Warhol producerade sitt mest komplexa konstverk The Exploding Plastic Inevitable 1966.

The Exploding Plastic Inevitable var en multimediashow som förutom musik också innehöll Warhols filmer, projektioner och dans. En omvälvande fysisk upplevelse som blev förebild för många scenshower och framtida musikvideos. Med The Exploding Plastic Inevitable blev musiken på en gång en del av den visuella kulturen. I utställningen visar vi ett unikt material i form av en videoinstallation med material filmat av Ronald Nameth för Andy Warhols räkning 1966 till originalinspelningar av The Velvet Underground.

– The Exploding Plastic Inevitable är en underskattad del av Andy Warhols produktion, fast det egentligen utgör ett fundament i hans verksamhet, från enstaka verk till ett utvidgat rumsligt tänkande. Det har varit väldigt betydelsefullt för uppkomsten av konstbegreppet environments och installationer. Man kan se det som förebilden till rockvideon där musik och bild ingår i en oupplöslig symbios, säger Bo Nilsson.

I utställningens 1970–tal har Warhols verksamhet förändrats från The Factorys öppna tillgänglighet till en mer businessartad kulturkoncern. Warhol insisterade ändå att skapa konst som var emancipatorisk både ifråga om politik och moral, inte minst genom att utmana gränserna för den sexuella identiteten. Den amerikanska marknaden var emellertid inte mogen för Warhols provokationer och Warhol blev framgångsrik främst i Europa. I denna situation blev uppdragsporträtten Warhols räddning. Warhol erbjöd sig att avbilda de rika och berömda och det gav honom en kontaktyta till New Yorks innekretsar. Warhol blev en voyeur av ett liv som levdes i discokulturens artificiella paradis.

Appropriationer

Under 1980-talet tycks Warhols konstnärskap vara i fas med tidens anda. Han lämnar den provokativa inriktningen till förmån för kommersen som var årtiondets mest flagranta kulturyttring. Warhol hyllades som en föregångsgestalt för konstnärer som Cindy Sherman och Richard Prince men även för konstnärer som Jean-Michel Basquiat och Keith Haring som hade sina rötter i graffitin och gatukonsten. Warhols influens på konstscenen tog sig också uttryck i direkta ”appropriationer” av Warhols konst, där konstnärer som Mike Bidlo, Richard Pettibone, Vik Muniz mfl lånade direkt från Warhols bildvärld. I utställningen finns också denna konstform representerad.

1987 avlider Warhol efter en rutinoperation och hans dödsbo blir föremål för en huggsexa av sällan skådat slag. Som en ”Fågel Fenix” uppstår Andy Warhol Foundation och 1994 öppnar Andy Warhol Museet i Warhols födelsestad Pittsburgh.

Pop-Up Store

Utställningens särart är dess ”Pop-Up Store” där vi har valt att gestalta den kommersialisering av Warhols varumärke och bildvärld som Warhol själv arbetade för under sin livstid, men som eskalerade efter hans död.

Idag är det Andy Warhol Foundation som med järnhand upprätthåller rättigheterna av Warhols verk och man tillåter en mycket restriktiv användning, där produktutveckling och kreativitet är ledstjärnor. I utställningen har vi därför samlat några produktkategorier som under senare år har kommit ut på marknaden i form av barnvagnar (Bugaboo), hattar (Philip Treacy), kläder (WESC), sportartiklar (Burton) och kosmetik (NARS). Det är en mångfacetterad produktkatalog som kan finnas i vilket varuhus som helst, men produkternas inriktning mot ungdomskultur känns som en logisk fortsättning av Warhols eget intresse för popkultur. Invändningarna mot en kommersiell kultur skulle Andy Warhol säkert ta lätt på, inte minst då överskottet av verksamheten går till stöd av yngre konstnärers verksamhet på den amerikanska konstscenen.

I samband med Arvet efter Andy Warhol produceras en textbaserad broschyr som är en fördjupning och guide till utställningen.

Pressbilder

Välkommen att ladda ned från vårt pressrum >>

Presskontakt

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)72 080 10 53

Om Artipelag

Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén. Förutom kulturella aktiviteter och naturupplevelser, erbjuder Artipelag också god och vällagad mat i två restauranger med uteserveringar och konferensmöjligheter, en artbox på 1200 kvm lämpad för events, konserter, konferenser, fester, lanseringar, tv-inspelningar samt en designbutik.

Publicerad: