Upptäck Sinne Eegs fantastiska röst

Sinne Eeg är ett stort namn i hemlandet Danmark, men här på andra sidan sundet är hon mer anonym. Hennes röst och känsla håller dock samma klass som toppskiktet av Sveriges jazzsångare och sommarkonserten lördagen den 3 augusti 2019 blir ett fint tillfälle att upptäcka denna färgstarka artist.

Turnéer har tagit hennes musik ända till Japan, Kina och USA, liksom flertalet länder i Europa. The Ben Webster Foundation har kallat Sinne för ”a true jazz singer, who both shows sensitivity, improvisational skills, maturity, broad range and timing in her singing.”

Sinne Eeg är född 1977 och tog examen från Vestjysk Musikkonservatorium i Esbjerg år 2003. Samma år släpptes en självbetitlad debutskiva och därefter har ytterligare sex album släppts. Hon har tilldelats flera priser, bland annat ”Bedste vokal jazz udgivelse” vid Danish Music Awards åren 2010 och 2014.

”Learn to say this name: It’s pronounced “Seen-uh Eeg.” The Danish jazz singer, an established star in Europe, checks all the boxes; burnished tone, perfect intonation, swing, unerring taste and an adventurous streak. She is a complete musician who, remarkably, also has a gift for interpreting lyrics in a natural, conversational way.”
– Allen Morrison, Downbeat Magazine

Läs mer om konserten och boka biljetter >>

Se och hör Sinne Eeg framträda i dessa videoklipp:


Spara pengar med en kombobiljett

Nu när vi under sommaren 2019 har hela fyra utställningar i gång samtidigt är det en god affär att slå till på en kombobiljett.

Kombobiljetten inkluderar entré till huvudutställningen FORNASETTI Inside Out Outside In (ord 185 kr), Artbox-utställningen Insekt Insikt (ord 100 kr) och skulpturpromenaden Skulptur i natur (ord 50 kr). Kombibiljetten kostar endast 235 kr – det vill säga 100 kr billigare än att köpa alla biljetterna separat.

Utöver dessa pågår även utställningen med årets Fredrik Roos-stipendiat Sara Nielsen Bonde. Här råder fri entré för alla.

Se alla våra rådander priser här >>

Musikerduo i Artipelag Restaurang

Torsdagarna den 25 juli samt 1 augusti 2019 gästas Artipelag Restaurang av duon Ivar Seger och Alma Riby.

Ivar (gitarr) och Alma (sång) spelar under kvällsserveringen av vår populära gastrobuffé. De framför tre set om 15 minuter med både äldre och nyare klassiker kl 19.00, 19.45 och 20.30.

Läs mer och boka bord >>

Artipelag är nu en helt rökfri miljö

Från och med den 1 juli 2019, då den nya tobakslagen trädde i kraft, är Artipelag en helt rökfri miljö både inom- och utomhus.

Med detta säkerställer vi att Artipelag blir en frisk naturupplevelse för alla gäster, och minimerar risken för att bränder uppstår i den omgivande skogen.

Vår nya glass är här

Svalka dig i värmen med en god glass i Bådan Café & Konditori!

Sommaren 2019 erbjuder vi 150 ml bägare från den lokala leverantören Nonna’s från Saltsjö-Boo i Nacka.

Glassen som serveras är så kallad gelato, vilket betyder just glass på italienska. Till skillnad från ”vanlig” glass innehåller gelato inte grädde samt omrörs mycket långsammare under infrysningsprocessen. Detta ger en god och fin glass med en kompakt konsistens.

Finns i smakerna vanilj, hasselnöt, hallonsorbet och chokladsorbet, där de två sistnämnda är veganska.

Kom i kajak

Vi har nyligen kompletterat vår gästbrygga med en ställning för förvaring av kajaker samt avsatser för landstigning.

Med andra ord går det alltså nu fint att paddla hit. Förvaringen är likt båtplatserna avgiftsfri.

Läs mer >>

Kvällsöppet på torsdagar och fredagar

Med start den 27 och 28 juni är Artipelag kvällsöppet på torsdagar och fredagar.

Utställningarna och designbutiken håller dessa dagar öppet till kl 19.00 och i Artipelag Restaurang serveras den populära buffén ända fram till kl 22.00 (sista sittning kl 20.30). I restaurangen blir det även besök av musikerduon Alma Riby och Ivar Seger på torsdagskvällarna (t.o.m. 1 augusti)! Ta tilfället i akt att njuta av god mat, musik och kvällssol.
Läs mer och boka bord >>

I samband med detta inför vi även kvällsavgångar för våra direktbussar från och till Vasagatan.
Se avgångstider >>

Kvällsöppet pågår t.o.m. torsdagen och fredagen den 15 och 16 augusti.

Utställningsbakelsen är här

Till varje utställning tar vi fram en särskild bakelse vars utformning är inspirerad av konsten. Nu finns bakelsen för FORNASETTI Inside Out Outside In till försäljning!

Chefskonditor Annie Hesselstad om skapelsen:

”Inspirationen kommer från Italien och smaker av citron, mascarpone och pistage blev grunden för de första tankarna om den nya utställningsbakelsen. För utseendet plockades ett svartvitt färgtema fram från ett av Fornasettis mest berömda verk. Med den dolda insidan och en avslöjande, lekfull utsida hoppas jag på att skapa en upplevelse som stillar alla sinnen, där fantasin om vad som döljer sig inuti blir verklighet.”

Bakelsen består av mascaponemousse, pistagedoppad citronkaka, citronkräm smaksatt med egentillverkad limoncello och citronglaze. Säljs i Bådan Café & Konditori.

Konstchef Bo Nilsson om Piero Fornasettis konstnärskap

Utställningen FORNASETTI Inside Out Outside In pågår mellan den 14 juni 2019 och 26 januari 2020.

Teckningar. Målningar. Möbler. Grafisk design. Piero Fornasetti gjorde allt och lite till. I den första svenska museiutställningen som omfattar hela Fornasettis produktion belyser Artipelag en av 1900-talets mest mångsidiga konstnärer och kulturpersonligheter.

Ibland är det bästa sättet att öppna sinnet att ta sig an det man tidigare hållit ifrån sig. Artipelags curator Bo Nilsson hade under dryga 30 år tittat på, upplevt och studerat Piero Fornasetti, men aldrig fullt ut begripit sig på den mångsidige italienaren. Det som krävdes för att hitta rätt ingångar var att en ny generation konstnärer lyfte fram Fornasetti. De senaste åren har hans idéer kring att använda det klassiska i det moderna, att låta det traditionella genomsyra det nya, varit inspiration för yngre talanger som till exempel brittiska Anj Smith. Med tanke på det var beslutet att göra en utställning om Fornasetti enkelt. Tiden var mogen.

– En konstnärs popularitet går alltid i vågor. På 1970-talet var Fornasetti helt ute, medan intresset ökade igen på 1980-talet. Sedan följde en period när han ansågs vara ointressant igen. Och nu har det gått varvet runt och han är het igen, säger Bo Nilsson.

För att en gång för alla få grepp om den extremt produktive konstnären – som sägs ha lämnat efter sig någonstans runt 13 000 verk av olika slag – bestämde sig Bo Nilsson för att göra en så heltäckande utställning som möjligt. På Artipelag kommer det tidiga måleriet, kraftigt inspirerat av Novecento-rörelsen, hänga sida vid sida med de världsberömda designföremålen med 1800-tals-opersångerskan Lina Cavalieri. Fornasettis formgivning och inredning kommer blandas med de lätt surrealistiska, och väldigt sällan visade, självporträtten från tiden i schweizisk exil under andra världskriget. Allt för att visa en mångsysslande allkonstnär som ville göra, och nästan gjorde, det mesta under sin karriär.

– Vi har döpt utställningen till Inside Out Outside In, vilket låter som en paradox, men det handlar helt enkelt om att vi ska titta på Fornasetti från de två olika perspektiven. Vår ambition är att göra en utställning som spänner över hela hans produktion – och förklara den. Den börjar i samtiden och jobbar sig bakåt i historien. Samtidigt så innebär ju utformningen av den här konsthallen att man går tillbaka samma väg som man kommit, vilket gör att man kan läsa den från två olika håll.

Komplexitet präglar hela Piero Fornasettis konstnärskap. Under uppväxten var han på samma gång ett underbarn och en ung rebell. Han blev antagen till Accademia di Brera, den kända konstskolan i Milano, som 17-åring 1930, men relegerades efter några år på grund av olydnad. Under resten av 1930-talet försökte han sedan ta sig fram både som konstnär och designer på olika sätt.

Inte förrän han upptäcktes av arkitekten och formgivaren Giò Ponti kunde karriären ta fart igen. Fornasettis blandning av gammalt och nytt, av neoklassicistiska referenser till italiensk konsthistoria blandat med ett modernare tankesätt, tilltalade modernisten Ponti som tog den talangfulle konstnären under sina vingar. Under de kommande åren utvecklade duon ett ömsesidigt samarbete där den 20 år äldre Ponti skapade möbler och Fornasetti dekorerade. Tillsammans gjorde de båda inredningar, ibland av privata villor eller lyxkryssare, ibland offentliga utsmyckningar som San Remo-casinot.

– Ponti utgick ofta från klassiska möbler, som till exempel vitrinskåp från renässansen, men gjorde dem i enkla material som masonit. Samtidigt så utgick Fornasettis dekorationer från den italienska konst- och arkitekturhistorien, vilket gjorde möblerna mindre enkla. Ofta använde han palatsfasader för att trycka på skärmar. Han var extremt eklektisk och öppensinnad, låste sig inte vid något och kunde både göra neoklassicistiskt och modernt.

Bo Nilsson återkommer gärna till tanken på Fornasetti som en allkonstnär. Italienaren började som målare, men breddade sig allt mer och arbetade som skulptör, inredningsdesigner och formgivare. Det märktes kanske särskilt efter att samarbetet med Ponti ebbat ut. Om han med Ponti arbetat mycket med inredning av större rum och installationer börjar han under 1960-talet alltmer rikta in sig på det lilla. Redan 1956 öppnar Fornasetti en butik i hemstaden Milano där han börjar sälja, i brist på ett bättre ord, merchandise.

– I 1960-talets Italien växte en ny medelklass fram, som söker sina kulturella värden och Fornasetti passar bra in i det. Han gör allt från paraplyställ och tallrikar till askfat och brickor. Allting. Vi försöker förstå varför han gjorde så i den här utställningen, berättar Bo Nilsson.

För en konstnär som en gång sagt ”en vacker sak förlorar aldrig sitt värde, även om den masstillverkas” känns det på sätt och vis självklart att han skulle gå åt det hållet.

– Fornasetti hade ett demokratiskt ideal, när han gjorde något skulle det inte bara vara tillgängligt för någon slags överklass. Han ville att hans objekt skulle köpas av alla. Baksidan av det är att produktionen blir väldigt splittrad, man förstår inte längre lika tydligt hur de olika objekten hänger ihop med varandra. Strukturerar man upp det, som vi har försökt göra, så ser man att det finns mönster i en tradition som går tillbaka till renässansen. Motiven hämtas från naturalier som fiskar, blommor och frukter, men det finns också artefakter som musikinstrument, rustningar och ofta kulturella föremål. Natur och kultur står som motsatspar alltså, vilket beskriver Fornasetti på pricken.

Detta är en artikel från Artipelags årliga magasin som 2019 togs fram av Make Your Mark. Text: Mattias Dahlström.

Öppet hela midsommarhelgen

Artipelag håller som vanligt öppet hela midsommarhelgen, inklusive midsommarafton. Alla dagar går det fint att ta sig hit med både direktbuss och båt från Nybrokajen.

Läs mer om allt som händer under midsommarhelgen här >>