Fornasetti i butiken

Finn dina guldkorn bland alla de Fornasetti-produkter som säljs i vår designbutik i samband med utställningen FORNASETTI Inside Out Outside In.

Vi säljer bland annat tallrikar, fat, kuddar, slipsar, lampor, sjalar, dricksglas och givetvis utställningens katalog.

FORNASETTI Inside Out Outside In pågår fram till söndagen den 26 januari 2020.

 

Verk av Berlinde De Bruyckere nu del av Skulptur i natur

Berlinde De Bruyckeres verk Rodt, 6 januari (2012) är nu en del av Skulptur i natur och Artipelags samling. Verket finns att beskåda ute på entrégården.

Berlinde De Bruyckere, född 1964 i Gent, Belgien, är en av Europas mest intressanta samtidskonstnärer. Med stor framgång och internationell uppmärksamhet har hon ett flertal museiutställningar bakom sig – bland annat representerade hon Belgien 2013 i den 55:e Venedigbiennalen.

De Bruyckere arbetar med skulptur och installation i material som vax, djurskinn, hår, textilier, metall och trä. Hon hämtar inspiration från den flamländska renässansen och hennes kärnmotiv är människans sårbarhet och skörhet, den lidande kroppen – både människans och djurets – liksom naturens överväldigande kraft. Ämnena kan te sig mörka, men konfrontationen till trots behöver verken inte nödvändigtvis tolkas som tragiska.

Som skulptör är De Bruyckere intresserad av möjligheten att arbeta med många vinklar vilket möjliggör flera perspektiv, dels fysiskt men också konceptuellt. Det är till exempel ganska vanligt att hennes verk refererar till lidande så väl som till vård.

Konstchef Bo Nilsson om Piero Fornasettis konstnärskap

Teckningar. Målningar. Möbler. Grafisk design. Piero Fornasetti gjorde allt och lite till. I den första svenska museiutställningen som omfattar hela Fornasettis produktion belyser Artipelag en av 1900-talets mest mångsidiga konstnärer och kulturpersonligheter.

Utställningen FORNASETTI Inside Out Outside In pågår mellan den 14 juni 2019 och 26 januari 2020.

Ibland är det bästa sättet att öppna sinnet att ta sig an det man tidigare hållit ifrån sig. Artipelags curator Bo Nilsson hade under dryga 30 år tittat på, upplevt och studerat Piero Fornasetti, men aldrig fullt ut begripit sig på den mångsidige italienaren. Det som krävdes för att hitta rätt ingångar var att en ny generation konstnärer lyfte fram Fornasetti. De senaste åren har hans idéer kring att använda det klassiska i det moderna, att låta det traditionella genomsyra det nya, varit inspiration för yngre talanger som till exempel brittiska Anj Smith. Med tanke på det var beslutet att göra en utställning om Fornasetti enkelt. Tiden var mogen.

– En konstnärs popularitet går alltid i vågor. På 1970-talet var Fornasetti helt ute, medan intresset ökade igen på 1980-talet. Sedan följde en period när han ansågs vara ointressant igen. Och nu har det gått varvet runt och han är het igen, säger Bo Nilsson.

För att en gång för alla få grepp om den extremt produktive konstnären – som sägs ha lämnat efter sig någonstans runt 13 000 verk av olika slag – bestämde sig Bo Nilsson för att göra en så heltäckande utställning som möjligt. På Artipelag kommer det tidiga måleriet, kraftigt inspirerat av Novecento-rörelsen, hänga sida vid sida med de världsberömda designföremålen med 1800-tals-opersångerskan Lina Cavalieri. Fornasettis formgivning och inredning kommer blandas med de lätt surrealistiska, och väldigt sällan visade, självporträtten från tiden i schweizisk exil under andra världskriget. Allt för att visa en mångsysslande allkonstnär som ville göra, och nästan gjorde, det mesta under sin karriär.

– Vi har döpt utställningen till Inside Out Outside In, vilket låter som en paradox, men det handlar helt enkelt om att vi ska titta på Fornasetti från de två olika perspektiven. Vår ambition är att göra en utställning som spänner över hela hans produktion – och förklara den. Den börjar i samtiden och jobbar sig bakåt i historien. Samtidigt så innebär ju utformningen av den här konsthallen att man går tillbaka samma väg som man kommit, vilket gör att man kan läsa den från två olika håll.

Komplexitet präglar hela Piero Fornasettis konstnärskap. Under uppväxten var han på samma gång ett underbarn och en ung rebell. Han blev antagen till Accademia di Brera, den kända konstskolan i Milano, som 17-åring 1930, men relegerades efter några år på grund av olydnad. Under resten av 1930-talet försökte han sedan ta sig fram både som konstnär och designer på olika sätt.

Inte förrän han upptäcktes av arkitekten och formgivaren Giò Ponti kunde karriären ta fart igen. Fornasettis blandning av gammalt och nytt, av neoklassicistiska referenser till italiensk konsthistoria blandat med ett modernare tankesätt, tilltalade modernisten Ponti som tog den talangfulle konstnären under sina vingar. Under de kommande åren utvecklade duon ett ömsesidigt samarbete där den 20 år äldre Ponti skapade möbler och Fornasetti dekorerade. Tillsammans gjorde de båda inredningar, ibland av privata villor eller lyxkryssare, ibland offentliga utsmyckningar som San Remo-casinot.

– Ponti utgick ofta från klassiska möbler, som till exempel vitrinskåp från renässansen, men gjorde dem i enkla material som masonit. Samtidigt så utgick Fornasettis dekorationer från den italienska konst- och arkitekturhistorien, vilket gjorde möblerna mindre enkla. Ofta använde han palatsfasader för att trycka på skärmar. Han var extremt eklektisk och öppensinnad, låste sig inte vid något och kunde både göra neoklassicistiskt och modernt.

Bo Nilsson återkommer gärna till tanken på Fornasetti som en allkonstnär. Italienaren började som målare, men breddade sig allt mer och arbetade som skulptör, inredningsdesigner och formgivare. Det märktes kanske särskilt efter att samarbetet med Ponti ebbat ut. Om han med Ponti arbetat mycket med inredning av större rum och installationer börjar han under 1960-talet alltmer rikta in sig på det lilla. Redan 1956 öppnar Fornasetti en butik i hemstaden Milano där han börjar sälja, i brist på ett bättre ord, merchandise.

– I 1960-talets Italien växte en ny medelklass fram, som söker sina kulturella värden och Fornasetti passar bra in i det. Han gör allt från paraplyställ och tallrikar till askfat och brickor. Allting. Vi försöker förstå varför han gjorde så i den här utställningen, berättar Bo Nilsson.

För en konstnär som en gång sagt ”en vacker sak förlorar aldrig sitt värde, även om den masstillverkas” känns det på sätt och vis självklart att han skulle gå åt det hållet.

– Fornasetti hade ett demokratiskt ideal, när han gjorde något skulle det inte bara vara tillgängligt för någon slags överklass. Han ville att hans objekt skulle köpas av alla. Baksidan av det är att produktionen blir väldigt splittrad, man förstår inte längre lika tydligt hur de olika objekten hänger ihop med varandra. Strukturerar man upp det, som vi har försökt göra, så ser man att det finns mönster i en tradition som går tillbaka till renässansen. Motiven hämtas från naturalier som fiskar, blommor och frukter, men det finns också artefakter som musikinstrument, rustningar och ofta kulturella föremål. Natur och kultur står som motsatspar alltså, vilket beskriver Fornasetti på pricken.

Detta är en artikel från Artipelags årliga magasin som 2019 togs fram av Make Your Mark. Text: Mattias Dahlström.

Intervju med Barnaba Fornasetti

Sedan 1982 är det Piero Fornasettis son, Barnaba, som leder designhuset. Han vill göra dess konst tillgänglig till fler och drivs av övertygelsen att världen kan räddas av skönhet.

Utställningen FORNASETTI Inside Out Outside In pågår mellan den 14 juni 2019 och 26 januari 2020.

Vad är filosofin bakom Fornasetti?
– Med min konstnärliga riktning strävar jag efter att bevara en ren kreativitet, den intuition som uppstår bortom marknadsinfluenser. Jag tror att vara fri från sin egen kontext alltid har varit hemligheten som har fått Fornasetti att blomstra historiskt sett – och det är mer sant än någonsin i dagens värld av ständig förändring. En av de viktigaste lärdomarna jag lärde mig från min far, en som jag alltid har trott på och som jag resolut upprätthåller, är just detta: vikten av att inte påverkas av tillfälliga trender. Han lärde mig att motstå konformism och i slutändan tror jag att det gav mig möjlighet att alltid göra självständiga val, vilket har hjälpt varumärket att bevara en tydligt definierad identitet.

Vilka är de största influenser bakom er design?
– Det finns mycket konsthistoria i Fornasetti. Vårt visuella språk innehåller bilder från vår kollektiva fantasi – former som alltid har varit närvarande i våra sinnen och minnen. Min far utnyttjade dem fullt ut för att återskapa en magisk värld – en värld rik på färg och full av humor. Även om han hade närt en våldsam längtan efter självständighet, och insisterade på särarten av sina skapelser, är det lätt att se att han alltid var väl informerad om de konstnärliga utvecklingar som uppstod under hans levnadstid. I sin oändliga samling av verk kan man spåra ett bildspråk som sträcker sig från ny-barock och neo-romantiskt till det surrealistiska och metafysiska, liksom en medvetenhet om Italiens rika konstnärliga tradition, parad med en djup passion för det daterade och anakronistiska.

Många föremål bär operasopranen Lina Cavalieris ansikte, varför blev hon en musa för din pappa?
– Lina Cavalieri var en internationellt berömd artist som levde i början av 1900-talet. Min far träffade aldrig henne, men hennes ansikte var den ursprungliga gnistan till hans kreativitet. Hennes gyllene proportioner och gåtfulla uttryck skulle inspirera nästan 400 varianter av formgivning genom åren. Som min far själv förklarade är Linas ansikte en sann arketyp. Den västentliga bilden av klassisk skönhet. Precis som en grekisk staty och lika gåtfull som Mona Lisa. Ett ansikte som ständigt kunde omformas i hans sinne.

Din pappa formgav möbler tillsammans med designern Giò Ponti, hur var deras samarbete?
– Det var ett mycket nära kreativt partnerskap, och så glädjefullt att Ponti en gång förklarade; “Om de en dag skriver min livshistoria, måste de namnge ett av kapitlen Passion för Fornasetti.” De var inriktade inte bara på definitionen och betydelsen av dekoration och det kulturarv som det innebär, men också på hela begreppet arkitektur – förhållandet mellan människan och hans miljö. Deras arbete gav upphov till viktiga koncept för interiörer och möbler, design och inredning för hem, lägenheter, fartygshytter och biosalonger. Det var Gio Ponti som fick min far att utveckla sin intuition för att producera vardagliga föremål berikade av den typ av dekoration som skulle föra konst till vanliga människors hem.

Du började arbeta i företaget 1982, hur var det att jobba sida vid sida med din pappa?
– I början av 1980-talet, 30 år efter starten av hans äventyr, bad min far mig att komma med honom till jobbet. Det var i det ögonblicket som jag faktiskt fick uppgiften att utveckla denna viktiga tradition. Under åren sedan min fars död har jag funnit det ganska enkelt att behålla Fornasettis kreativa vision. Jag föddes in i den här miljön och min fantasi är formad av den till en sådan grad att uppgiften att ta detta arv vidare, med respekt för dess stil, disciplin och subtila ironi, är något som känns naturligt.

Hur har varumärket Fornasetti utvecklats sedan du tog över företaget efter att din pappa gick bort?
– I dag bevarar och förnyar jag den tradition av hantverk som jag ärvde, reviderar de mest populära delarna och skapar nya med min egen stil och känslighet, i samarbete med ett sammansvetsat och entusiastiskt team. Vad jag har försökt att göra under en tid, tillsammans med produktionen av föremål, är att befria Fornasettis konst från det kommersiella och ta den i en rent kulturell riktning. Detta har lett till operan “Don Giovanni”, poesiläsningar, konstutställningar och andra kulturella initiativ. Jag skulle vilja att Fornasetti kom i kontakt med en större publik än bara designsvärlden och göra dess bilder tillgängliga till människor utan att de nödvändigtvis behöver köpa en produkt. I huvudsak drivs jag av övertygelsen att världen kan räddas av skönhet och framför allt av dimensionen av mening. Det ser jag som mitt personliga ansvar.

Vilka är dina förhoppningar om utställningen på Artipelag?
– Det är första gången en utställning tillägnad Fornasettis arbete har kurerats av ett team utanför vår egen organisation. Jag tycker att det har varit en stimulerande och berikande erfarenhet. Den ger perspektiv som utan tvekan kommer att belysa nya aspekter av och berika Fornasettis identitet.

Detta är en artikel från Artipelags årliga magasin som 2019 togs fram av Make Your Mark. Text: Linus Fremin. Foto: Daniel Hertzell.

Artipelag är nu en helt rökfri miljö

Från och med den 1 juli 2019, då den nya tobakslagen trädde i kraft, är Artipelag en helt rökfri miljö både inom- och utomhus.

Med detta säkerställer vi att Artipelag blir en frisk naturupplevelse för alla gäster, och minimerar risken för att bränder uppstår i den omgivande skogen.

Vår nya glass är här

Svalka dig i värmen med en god glass i Bådan Café & Konditori!

Sommaren 2019 erbjuder vi 150 ml bägare från den lokala leverantören Nonna’s från Saltsjö-Boo i Nacka.

Glassen som serveras är så kallad gelato, vilket betyder just glass på italienska. Till skillnad från ”vanlig” glass innehåller gelato inte grädde samt omrörs mycket långsammare under infrysningsprocessen. Detta ger en god och fin glass med en kompakt konsistens.

Finns i smakerna vanilj, hasselnöt, hallonsorbet och chokladsorbet, där de två sistnämnda är veganska.

Kom i kajak

Vi har nyligen kompletterat vår gästbrygga med en ställning för förvaring av kajaker samt avsatser för landstigning.

Med andra ord går det alltså nu fint att paddla hit. Förvaringen är likt båtplatserna avgiftsfri.

Läs mer >>

Bådan Café & Konditori i White Guide 2019

Vi är glada över att Bådan Café & Konditori är med i årets upplaga av White Guide, som årligen recenserar Sveriges restauranger och caféer.

”Om huvudsyftet med ett besök på Artipelag kan vara att fika? Ja! Konsthallens nya chefskonditor Annie Hesselstad har höjt ambitionerna på sötemontern till en nivå motsvarande allt det andra vackra som finns att titta på här.”

Läs hela recensionen >>

Utställningsbakelsen är här

Till varje utställning tar vi fram en särskild bakelse vars utformning är inspirerad av konsten. Nu finns bakelsen för FORNASETTI Inside Out Outside In till försäljning!

Chefskonditor Annie Hesselstad om skapelsen:

”Inspirationen kommer från Italien och smaker av citron, mascarpone och pistage blev grunden för de första tankarna om den nya utställningsbakelsen. För utseendet plockades ett svartvitt färgtema fram från ett av Fornasettis mest berömda verk. Med den dolda insidan och en avslöjande, lekfull utsida hoppas jag på att skapa en upplevelse som stillar alla sinnen, där fantasin om vad som döljer sig inuti blir verklighet.”

Bakelsen består av mascaponemousse, pistagedoppad citronkaka, citronkräm smaksatt med egentillverkad limoncello och citronglaze. Säljs i Bådan Café & Konditori.

Öppet hela midsommarhelgen

Artipelag håller som vanligt öppet hela midsommarhelgen, inklusive midsommarafton. Alla dagar går det fint att ta sig hit med både direktbuss och båt från Nybrokajen.

Läs mer om allt som händer under midsommarhelgen här >>