Livstyckets grundare Birgitta Notlöf får Artipelagstiftelsens stipendium 2019

Artipelagstiftelsens stipendium delas ut varje år för förtjänstfulla insatser inom kultur, miljövård och vetenskaplig forskning. Årets pristagare är Birgitta Notlöf som belönas för sina insatser som grundare och ledare av Livstycket i Tensta.

Birgitta Notlöf från Livstycket
Birgitta Notlöf från Livstycket.

Artipelagstipendiet delades ut den 19 december av Lillemor och Björn Jakobson, grundare av Artipelagstiftelsen. Birgitta Notlöf erhåller stipendiet för sin livslånga gärning där hon genom den konstnärliga verksamhet som bedrivits i Livstyckets regi lyckats främja invandrares rätt till kultur, kulturupplevelser, bildning och till att utveckla sina skapande förmågor.

– Artipelagstiftelsens styrelse är så imponerad av Birgitta Notlöfs fantastiska insatser under 27 år och vill på det här sättet uppmärksamma henne, säger Björn Jakobson.

Livstycket är ett kunskaps- och designcenter i Tensta där kvinnor från hela världen deltar. De ger kvinnor som invandrat till Sverige en chans att lära sig det svenska språket och kulturen samtidigt som de stärker sin självkänsla. Livstycket använder sig av den funktionella pedagogiken, som kombinerar konstnärlig verksamhet med teoretisk undervisning. Konstnärlig verksamhet som att sy, brodera och trycka på textilier, kombineras med teoretisk undervisning i svenska, samhällskunskap och data.

LIVSTYCKET LÄGGS NER I DAG DEN 20 DECEMBER 2019 EFTER 27 ÅRS VERKSAMHET.

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)70-710 53 55

Om Artipelagstiftelsen
Artipelagstiftelsen är bildad av makarna Lillemor och Björn Jakobson med ändamål att främja kultur, miljövård och vetenskaplig forskning. Stiftelsen ska särskilt beakta barns och ungas rätt till kultur, kulturupplevelser, bildning och till att kunna utveckla sina skapande förmågor.

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.