Klimatschack installerat på Artipelag

Jorden är som ett schackbräde där människan kämpar mot biosfären. Oljan kan betraktas som vår allierade i kampen. Om biosfären får övertaget kommer utvecklingen att gå bakåt, men jordens framtid kanske räddas. I det nya schackspelet, tillika konstverket Kampen (2020), som nu installerats på Artipelag kan besökarna välja sida i matchen och spela ett parti.

Klimatschack
Klimatschack.

Schackspelet är framtaget av konstnären Lars Arrhenius, som tyvärr gick bort i våras, och författaren samt konstnären Eric Ericson. Duon har tidigare tagit fram bland annat sällskapsspel med klimattema, senast spelet Kalas (2018), där deltagarna tävlar om att förbereda ett lyckat barnkalas. Under spelets gång tas deltagarna med på en resa över jorden, där de får se hur ett kalas nödvändiga komponenter utarmar vårt jordklot och produceras av underbetald arbetskraft i låglöneländer. De tidigare spelen, vilka alla kretsar kring ämnen som ekonomi, etik och biosfär, har titlarna Välkommen till samhället (2012), Panama (2016) och Från ingenting till randig tandkräm (2017).

– Att schackspelet görs tillgängligt för Artipelags besökare är glädjande. Det är tänkt att både underhålla och mana till eftertanke. Schack har funnits i över tusen år, vår jord är många miljarder år gammal, men den senare förstörs nu i en rasande takt, säger Eric Ericson.

Spelet, som blir en del av den permanenta utomhusutställningen Skulptur i natur, är placerat i anslutning till uteserveringen tillhörande Bådan Café & Konditori. Det är tillgängligt alla Artipelags öppna dagar, vilka i skrivande stund är torsdag till söndag kl 11–17.

Om konstnärerna

Lars Arrhenius  (f.1 966, d. 2020)  var en svensk samtida konstnär. Hans konstnärskap är mångfacetterat och sträcker sig från film till teckning, måleri, skulptur och spel. Med ett brännande engagemang för bland annat människans ödesdigra inverkan på miljön, skapade Arrhenius konstverk som med hjälp av satir och estetik kommunicerade dagsaktuella och allvarliga ämnen. Arrhenius studerade vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm och Rijksakademie i Amsterdam och har visats på ett flertal konstmuseer världen över, bland annat Göteborgs konstmuseum, Moderna museet, Malmö konstmuseum, Arken i Köpenhamn och Stedelijk Museum i Amsterdam. Lars Arrhenius konstnärskap representeras av Galleri Magnus Karlsson i Stockholm.

Eric Ericson (f. 1972) har en bred kreativ karriär bakom sig som författare, formgivare, konstnär, satiriker och förläggare. Hans genombrott kom med boken Brev till samhället år 2003. Boken består av brev som Ericson skickat till olika företag och organisationer i Sverige med erbjudanden, klagomål och dylikt, men innehåller även de svar han fick. Som fundament bakom Ericsons arbete finns ett starkt intresse för samhällets struktur och historia. Underfundighet är utmärkande både i Ericsons formgivning och författarskap. ”Jag är intresserad av varför saker ser ut som de gör i en viss tid och vilka tillverkningsprocesser man använder i olika tider. Det har i sin tur att göra med hur samhället fungerar”, säger Eric Ericson i en intervju med Annica Kvint publicerad via Svenskt Tenn, som han bland annat har formgivit produkter för. Eric Ericson har under sin karriär mottagit flera utmärkelser för sitt arbete, bland annat från Svensk Bokkonst och Expressens satirpris (2012).

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@artipelag.se, tel 070–710 53 55

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.