Hoppa till innehåll

Få senaste nytt via vårt nyhetsbrev! Prenumerera

Margiela, åren med Hermès

Tidigare utställning 26 oktober 2018 – 28 april 2019

Artipelag ägnade vinter- och vårsäsongen åt en återblick mot ett av modevärldens mest uppmärksammade samarbeten – det mellan den banbrytande belgiske modeskaparen Martin Margiela och Hermès, ett parisiskt modehus med långa anor.

Margiela, åren med Hermès
Margiela, åren med Hermès.

Mellan åren 1997 och 2003 var Martin Margiela anlitad av Jean-Louis Dumas, dåvarande VD:n på Hermès, för att leda arbetet med det franska modehusets prêt-à-porter-kollektioner för kvinnor. Samarbetet visade sig bli en av modehistoriens mest spännande bedrifter och presenterades i utställningen Margiela, åren med Hermès.

Martin Margiela startade 1988 sitt eget modehus Maison Martin Margiela. Den tillbakadragne och mystiske designern visade sig snart vara själva antitesen till en klassisk kändisdesigner. Hans utgångspunkt är en dekonstruktion av modets traditionella föreställningar till förmån för en mer konstnärlig framtoning, vilket har etablerat honom som en av modevärldens mest avantgardistiska företrädare. Hermès å sin sida grundades så tidigt som 1837. Komfort, tidlöshet, sensualitet och autenticitet är nyckelord som karakteriserar Margielas vision av Hermès-kvinnan.

Kanske skulle man kunna tro att samarbetet mellan Margiela och Hermès var oväntat, men Margiela visade sig vara en mästerlig uttolkare av Hermès DNA. Hans utgångspunkt var den naturliga och självsäkra kvinnan, snarare än modevärldens eviga ungdomsideal. Margiela klädde modellerna i genuina material, med den klassiska sömnadens konst för att artikulera de individuella stilarnas arkitektur. Resultatet blev en spännande hybrid mellan Margielas ikonoklasm och Hermès tidlösa kvalitet.

Margiela, åren med Hermès skapades 2017 av curatorn Kaat Debo och Martin Margiela för MoMu (ModeMuseum Antwerpen). Här presenteras kreationer från Martin Margielas eget varumärke i dialog med de arbeten han utförde för Hermès. Utställningen inkluderade fler än hundra outfits, fotografier och kortfilmer i ett sammanhang där Hermès typiska färg orange samspelar med Maison Martin Margielas vita. På detta sätt förklaras den kreativa process som sömlöst navigerar mellan de båda modehusen och deras respektive identiteter.

Margiela, åren med Hermès pågick mellan den 26 oktober 2018 och den 28 april 2019.

Utställningsbakelse Margiela, åren med Hermès

Utställningsbakelse

Prova gärna vår delikata utställningsbakelse, en mjölkchokladbavaroise inspirerad av Margiela, åren med Hermès. Säljs i Bådan Café & Konditori under hela utställningsperioden.
”Elegant, lyxigt och välskräddat. Det här är ett bakverk värdigt en catwalk. … En perfekt efter-utställning-fika för den som inte är ute efter sockerkick, utan föredrar kombinationen av syra, sötma och sälta.”
– Anna Norström i Svenska Dagbladet
Läs mer >>

Katalog och affisch

I vår butik säljer vi en gedigen utställningskatalog om nästan 300 sidor (495 kr). Här varvas foton av kollektioner med intervjuer med tongivande personer kring Martin Margiela. Här säljs även utställningsaffischen i formatet 50×70 cm (150 kr) samt vykort (20 kr).
Läs mer om butiken >>

Margiela, åren med Hermès utställningsbok

”Det här lär vara sista chansen att se just den här utställningen – gör det! Den handlar om en av vår tids mest briljanta och inflytelserika modeskapare.”

– Susanna Strömquist, Dagens Nyheter
Pressbild: Margiela, åren med Hermès
Foto av Jean-Baptiste Béranger.
Pressbild: Margiela, åren med Hermès
Foto av Jean-Baptiste Béranger.
Foto av Jean-Baptiste Béranger.

Artipelag Play

Vi frågade några av den svenska mode- och konstvärldens frontfigurer om deras relation till Martin Margiela och hans gärning.