Hoppa till innehåll

Få senaste nytt via vårt nyhetsbrev! Prenumerera här.

FORNASETTI Inside Out Outside In

Tidigare utställning 14 juni 2019 – 26 januari 2020

Artipelag fäste i utställningen FORNASETTI Inside Out Outside In strålkastarljuset på den italienska konstnären och designern Piero Fornasettis (1913–1988) mångtaliga verk. Detta var den första museiutställningen i Sverige som omfattade hela Fornasettis produktiva spektrum av måleri, teckning, grafisk design, möbler, designföremål och rumsliga installationer, liksom samtida verk skapade av hans son Barnaba Fornasetti.

FORNASETTI Inside Out Outside In
FORNASETTI Inside Out Outside In.

Piero Fornasetti är kanske mest känd som en av den internationella designvärldens främsta namn, men han har en mångsidighet som omfattar i stort sett alla estetiska discipliner. Hans kreativa uppslag tycks komma ur en aldrig sinande källa och han anses vara en av designhistoriens mest produktiva personer, med över 13 000 föremål med hans signatur. Denna mångsidighet är utgångspunkten för Fornasettis designkoncept, som i mångt och mycket framstår som en filosofisk reflektion över hur det är att vara människa under 1900-talet.

Piero Fornasetti föddes 1913 i Milano och han var staden trogen under större delen av sitt liv. Milanos dualitet, med sina historiska monument kombinerade med ett modernt kommersiellt centrum, var en viktig inspirationskälla i Fornasettis skapande.

Fornasetti började sin bana med konststudier på Accademia di Brera i Milano 1930 som han avslutade i förtid 1932 efter missnöje med undervisningen. Han började istället att studera konsthantverk, men fortsatte att måla i stort sett hela sitt liv. Hans debut skedde i gränslandet mellan måleri och konsthantverk med tryckta sidenscarfar på designutställningen Milanotriennalen 1933, vilket väckte arkitekten Giò Pontis uppmärksamhet. Ponti var en av dåtidens främsta kulturpersonligheter och även redaktör för tidskrifterna Domus och Stile, där Fornasetti blev publicerad.

1940 befann sig Italien i krig och Fornasetti bosatte sig i Schweiz 1943–1946, där han kom att fokusera sitt intresse för teckning, vilket resulterade i bland annat en lysande svit av självporträtt.

Ett år efter krigets slut, 1946, återvände Fornasetti till Milano där han återupptog samarbetet med Ponti. Tillsammans skapades ett oförglömligt antal möbler som designades av Ponti och dekorerades av Fornasetti. 1949–1952 utvidgades detta samarbete till att också omfatta hela inredningsuppdrag för bland annat Casino San Remo och kryssningsfartyget Andrea Doria.

Efter samarbetet med Ponti kom Fornasetti 1950–1952 att vidareutveckla sin egen bildvärld, inte bara på möbler och inredningar, utan också på tallrikar, koppar och en mängd andra vardagsföremål. 1951 tillkom den första tallriken i serien Tema e Variazioni (Teman och variationer) med operasångerskan Lina Cavalieris ansikte i olika skepnader, vilket blev ett av Fornasettis mest framgångsrika motiv.

Han öppnade sin egen butik i Milano under 1950-talet med syftet att nå ut till en större, internationell publik i enlighet med tidens anda att göra designen mer demokratisk. Det blev grunden för ett internationellt genombrott under 1960-talet.

Efter flera lysande decennier hamnade företaget på 1970-talet i en kris, som dock skulle bli kortvarig. Postmodernismens intresse för dekoration och storytelling lyfte fram Fornasetti som en viktig förebild. Sonen Barnaba Fornasettis inträde i företaget 1982 var också en viktig händelse. Barnaba vidareutvecklade faderns bildvärldar och kom att arbeta med utställningsproduktioner som curator. Detta har resulterat i en mångfald av Fornasetti-utställningar över hela världen, bland annat en stor retrospektiv utställning på Victoria&Albert i London 1991–1992. Efter Pieros död 1988 tog Barnaba över det kreativa ansvaret, en roll han besitter än i dag.

Utställningstiteln FORNASETTI Inside Out Outside In syftar på den flödande kreativitet och rika fantasi som kommer från konstnärens inre, men också hur han med teknisk skicklighet bearbetar sina visioner till att gestalta den moderna verkligheten. Denna dubbla rörelse är central i Fornasettis hela konstnärskap.

Utställningen var ett samarbete mellan Artipelag och Fornasetti.

Pressbild för FORNASETTI Inside Out Outside In
Foto av Jean-Baptiste Béranger.
Pressbild för FORNASETTI Inside Out Outside In
Foto av Jean-Baptiste Béranger.
Pressbild för FORNASETTI Inside Out Outside In
Pressbild för FORNASETTI Inside Out Outside In

”En utställning som gör mig på väldigt gott humör, knasigt kul och lustfylld.”

– Birgitta Rubin, DN Kultur

Utställningsbakelse

Till varje utställning tar vi fram en särskild bakelse vars utformning är inspirerad av konsten. Utställningsbakelsen för FORNASETTI Inside Out Outside In utgörs av mascaponemousse, pistagedoppad citronkaka, citronkräm smaksatt med egentillverkad limoncello och citronglaze.
Läs mer >>

”Utställningens ärende – att visa upp Fornasettis underfundiga och märkliga design – är väl uppfyllt. Det som gör utställningen så sevärd att den samtidigt förmedlar insikten om designens djupare funktion, nämligen att ge form åt vår vardag.”

– Philip Warkander, Expressen Kultur

Verk i urval

FORNASETTI Inside Out Outside In
FORNASETTI Inside Out Outside In.
FORNASETTI Inside Out Outside In
FORNASETTI Inside Out Outside In.
FORNASETTI Inside Out Outside In
FORNASETTI Inside Out Outside In.
FORNASETTI Inside Out Outside In
cFORNASETTI Inside Out Outside In.

Artiklar från Artipelags magasin

Bo Nilsson

Konstchef Bo Nilsson om Piero Fornasettis konstnärskap.

Teckningar. Målningar. Möbler. Grafisk design. Piero Fornasetti gjorde allt och lite till. I den första svenska museiutställningen som omfattar hela Fornasettis produktion belyser Artipelag en av 1900-talets mest mångsidiga konstnärer och kulturpersonligheter.

Läs mer

Barnaba Fornasetti

Intervju med Barnaba Fornasetti.

Sedan 1982 är det Pietro Fornasettis son, Barnaba, som leder designhuset. Han vill göra dess konst tillgänglig till fler och drivs av övertygelsen att världen kan räddas av skönhet.

Läs mer