Sommarkonserter på Artipelag

Sommarkonserter på Artipelag.

Konserterna arrangeras av Artipelag i samverkan med Staffan Mårtensson, som till vardags är soloklarinettist i Kungliga Hovkapellet och konstnärlig ledare för Östergötlands musikdagar. Spelplats är Artboxen, som är Artipelags största scenlokal.

– Det känns roligt att även denna sommar arrangera konserter för våra besökare. Artipelag ska vara ett hus fyllt av kultur och utöver konsten har musiken en naturlig plats, säger Riitta Östberg, VD på Artipelag

I samband med varje spelkväll erbjuder Artipelag Restaurang en meny som serveras före konserten och bokas samtidigt som biljetterna. På konsertkvällarna håller konsthallen öppet till klockan åtta, så besökare har en chans att före konserten se den pågående utställningen Arvet efter Andy Warhol.

Programmet

Här listas respektive datum och artist. Alla konserter startar kl 20.

Onsdag 29 juni: Blåsarsymfonikerna

Blåsarsymfonikerna framför Mozarts magnifika mästerverk Gran Partita, känt från filmen Amadeus. Blåsarsymfonikerna har utvecklats från en musikkår i SL:s regi – under namnet Stockholms Spårvägsmäns Musikkår – till en modern, djärv och nyskapande ensemble som nu är inne på sitt 110:e år. Orkestern har etablerat sig som en av Nordens ledande blåsarensembler med växande internationellt renommé. Det är en nyfiken orkester som utmärker sig för sin stora genrebredd, sina gränsöverskridande samarbeten och ovanligt jämställda programpolitik.

Onsdag 6 juli: Roland Pöntinen

Erkända pianisten Roland Pöntinen spelar några av sina absoluta favoriter – Chopin, Liszt, Debussy, Ravel och Albéniz. Pöntinen debuterade som 17-åring med Kungliga Filharmonikerna och har sedan dess framträtt med betydande orkestrar över hela världen. Han har samarbetat med dirigenter som Esa Pekka Salonen, Leif Segerstam och Jevgenij Svetlanov, för att nämna några. 2001 valdes han in som ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien och erhöll samma år den kungliga guldmedaljen Litteris et Artibus för framstående konstnärlig gärning.

Onsdag 13 juli: Peter Asplund Aspiration

Trumpetaren och numer även jazzvokalisten Peter Asplund besöker för första gången Artipelag. Under de senaste åren har han utvecklat en akt där hans, för publiken redan kända trumpetspel, blandas med jazzsång och underhållande monologer. Denna moderna jazzakt innehåller musik hämtad ur den amerikanska sångboken, varvat med nyskriven musik. Som vanligt finns Hans Andersson (bas) och Johan Löfcrantz Ramsay (trummor) med vid Asplunds sida och för kvällen gästas gruppen av världspianisten Claes Crona.

Onsdag 20 juli: Maria Fontosh och Love Derwinger

Ryska och nordiska sånger av Rahmaninov, Tjajkovskij, Sibelius och Rangström. Maria Fontosh är född i Ukraina och uppvuxen i Ryssland. Hon är utbildad i Moskva, vid Musikhögskolan och vid Operahögskolan i Stockholm. År 2002 belönades Maria Fontosh med tredje pris i Plácido Domingos Operalia i Paris. Sedan debuten som 16-åring i Liszts andra pianokonsert tillsammans med Norrköpings Symfoniorkester har Love Derwinger betraktats som en unik begåvning och en av Sveriges främsta pianister. Som solist har han framträtt med de största skandinaviska orkestrarna och internationellt med exempelvis Nieuw Sinfonietta Amsterdam, Het Residentie Orkest i Haag, Radio Philharmonie Hannover des NDR och Philharmonia Orchestra.

Onsdag 27 juli: Katarina och Svante Henryson

Katarina och Svante Henryson är äkta makar och behärskar sång respektive cello. För Katarina har sången varit hennes uttryck
allt sedan hon gick på Musikhögskolan i Stockholm och under 90-talet som studio- och körsångerska inom pop och soul. Som en av originalmedlemmarna i sånggruppen The Real Group sedan starten 1984, har Katarina varit med och skapat en unik ensemble. Svante började sin musikerbana som el- och kontrabasist inom rock och jazz. Efter studier vid bland annat Musikaliska Akademien i Prag blev han rekordung solobasist i Oslofilharmonien. Därefter följde ett musikaliskt lappkast och en flytt till USA för att bli elbasist i ett världsberömt hårdrockband tillsammans med gitarristen Yngwie Malmsteen. Under de många långa världsturnéerna lärde han sig ytterligare ett instrument: cello. Svantes hans unika spelstil är gränssprängande i både klanger, teknik och inte minst genremässigt.

Onsdag 3 augusti: Kristin Amparo och Joel Lyssarides

Kristin Amparo är vokalist och låtskrivare. Hon hade sitt genombrott i Sverige med hiten ”Your Soldier” tillsammans med artisten Albin. Utöver den succén har samarbeten genomförs med Nina Persson, Oskar Linnros, Daniel Adams-Ray och Looptroop Rockers, för att nämna några. Amparo har rötterna i jazzen och Kungliga musikhögskolan liksom urbanmusiken. Joel Lyssarides började spela piano som fyraåring och fattade snart lust att utforska jazzen. Hösten 2013 kom han på andra plats vid XXIV Vilnius International Jazzpiano Competition, samt fick också ta emot publikens pris. Parallellt med musikstudierna har Joel frilansat inom både jazz- och popgenren.

Biljetter

Pris 295 kr för varje konsert. Unga upp till och med 18 år 195 kr.
En tvårätters middag för 325 kr kan bokas i samband med biljettköpet.

Biljetter kan köpas här >>

Biljetter kan även köpas på plats i Artipelags informationsdisk.

Välkommen att ladda ned från vårt pressrum >>

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)72-080 10 53

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén. Förutom kulturella aktiviteter och naturupplevelser, erbjuder Artipelag också god och vällagad mat i två restauranger med uteserveringar och konferensmöjligheter, en artbox på 1200 kvm lämpad för events, konserter, konferenser, fester, lanseringar, tv-inspelningar samt en designbutik.