Hoppa till innehåll

Sista veckorna för utställningen Här/Nu. Snart försvinner de unika monumentalverken – för alltid!

Den 6 januari är sista dagen för utställningen Här/Nu på Artipelag.

Utställningen har lockat en rekordpublik och lovordats i pressen. I Här/Nu medverkar 10 nordiska konstnärer som arbetat i direkt relation till Artipelags arkitektur: Mamma Andersson, Anastasia Ax, Carolina Falkholt,
Jens Fänge, Clay Ketter, John Kørner, Nina Roos, Ulrik Samuelson, Astrid Sylwan och Sophie Tottie.

Utställningstiteln är hämtad från Barnett Newmans uttryck ”here and now” i essän The Sublime is Now (1948). Uttrycket har används i en rad olika sammanhang för att framhäva närvaron i konstupplevelsen, likt ett samtal mellan två människor.

Bo Nilsson, konsthallschef på Artipelag, berättar:

” – I utställningen finns inga permanenta verk, utan tillfälliga konstruktioner som bara har en begränsad livslängd. Det kan framstå som en provokation mot föreställningen om konst som ett evigt värde, men också som en motvikt till konst som en kommersiell vara. ”

När utställningen snart sätter punkt kommer de flesta av de platsspecifika verken försvinna för alltid, däribland Mamma Anderssons stora väggmålning ” Borgarklassens diskreta charm ” – som snart målas över.

Mamma Andersson är en av våra största svenska konstnärer även på den internationella arenan. I en filmad intervju film i samband med utställningen Här/Nu förklarar Mamma Andersson sin syn på sitt verk:

” – Det som är fint med den här utställningen är att det är här och nu. Det finns inget före och det finns inget efter.

Allt jag rör vid idag översätts till pengar, det blir något storts kapital i det.

Jag upplever det som frustrerande och störande i min skapandeprocess och för min stolthet som konstnär.

Pengarna i sig har aldrig varit ett mål och kommer aldrig att bli det.

Det är själva måleriet jag är intresserad av, den poesin och de trådar man kan dra i åt olika håll.

Här finns en möjlighet att göra något som ingen kan lägga vantarna på. Den ekonomiska spekulationen försvinner. Det är extremt skönt, det känns jätteroligt.

Det är det som är själva ” hooken” i utställningen. ”

Pressfoto: ” Borgarklassen diskreta charm ”. Mamma Andersson. Foto: Jean-Baptiste Beranger