Nu presenterar Artipelag programmet för STHLM Skateboardfestival!

Det är inte första gången som kopplingen mellan konst och skateboard lyfts fram och inte heller första gången som det har byggts skatepark i en konsthall. Det speciella är att det i Sverige görs en festival om kulturformen skateboard där sportens kreativitet och fria förhållningssätt står i fokus. Skateboard är en kulturform som har haft en enorm påverkan och inflytande på mode, musik, grafisk form, foto och film och det har saknats en plattform för att visa upp den höga konstnärliga nivån som ryms i denna sport, livsstil och kulturform. Samtidigt ingår några internationella toppfilmer och dokumentärer som visar skateboardens sociala och till och med politiska funktion.
– Som konsthall kan vi inte bara bygga en åkyta, tanken är att göra en ny form av utställning. En utställning om skateboard som man kan åka på, helt på skateboardens villkor, tillsammans med skateboardens egna aktörer, säger Samuel Lind, ansvarig för SSF. – På det här sättet kan vi utmana som konsthall med ett deltagande evenemang där kan välja mellan att åka själv, se foto och film eller hejja på en vän eller sitt barn på en tävling.

Många av de bilder och filmer som visas är producerade i skateparken. Det var inget som planerades från början utan det är inspirerat av skateparken – Och vi är inspirerade av vad som skett här. Skateboard är en fascinerande direkt konstform, den sker här och nu.

Skateparken på Artipelag i sig erbjuder en unik åkupplevelse som skiljer sig från andra skateparker. – Det är särskilt kul att har kunnat ordna en bra skateupplevelse i perfekt akustik och spännande ljussättning och framförallt hoppas vi att folk tycker att det är kul att åka, det är ju ändå det som är viktigast.

Skateboardfestivalen är ett samarbete mellan det innovativa skateboardföretaget PROSK8, eventbyrån Grandins Flying Circus och Artipelag. Parken är ritad och byggd av Butcher.

Utställningar:

David Neuman driver Transition, en svensk brädsportstidning och är prisbelönat fotograf inom skateboard, snowboard och utförsåkning. Han har fotograferat skateboard i över 15 år och några av bilderna är fotograferade i skateparken på Artipelag och påminner om dansfoto med endast siluetter av åkaren. Robin Nilssen vann årets bild på Svenska Skateboardgalan i år och det var inte första gången. Hans bilder syns både i svensk och internationell skateboardmedia och visar en förfinad form av det särskilda genrespecifika skateboardfotot. Bilderna är tagna i parken på Artipelag. En skateboard är en canvas, ett utrymme för mycket fantastisk konst och grafisk form. Skateboarden i sig är även fulländad bit trädesign. Vi visar skateboards med festivalgrafiken av Axel Hugmark och den revolutionerande svenska uppfinningen P-tip, en mer hållbar skateboard. Festivalbrädan är producerad i samarbete med WeSC. Under tiden som skateparken stått i Artboxen har det producerats mängder av film av åkare med egna kameror. För att visa den ständiga närvaron av film i skateboard har vi samlat det som filmats och loopat på en skärm i parken. Filmfestival i samarbete med Brutal Brewing (15/3 kl 18-24)

This Aint California – Skateboard är politik, särskilt i 70-talets DDR men det handlade inte om en önskan att bli amerikaner, utan fria. En av årets stora dokumentärer som turnérar runt på filmfestivaler i hela världen. Skateistan – Ett biståndsprojekt för både pojkar och flickor i det våldshärjade Afghanistan som gett barn en chans att vara barn. Dokumentär kortfilm. En Skateboardåkares dagdröm – En uttråkad ung man sneglar upp mot taket i taket i en kyrka och ser perfekta böjar för skateboardåkning. Kortfilm av: Pelle Hübinete. Kaleidoscope: Luma – Vinnare av årets film på Svenska Skateboardgalan innehållande vinnaren av årets skatare från samma gala. Beyond: Yours Truly – Årets skateboardfilm i Finland som fått internationell uppmärksamhet. Projektet består även av en artist book som kommer finnas på plats under kvällen. Tävlingar och evenemang:

23 feb. PROSK8 High ollie contest och game of P.R.O.S.K.A.T.E 1 mars Kahalani Ultraslalom Deluxe, slalomtävling på old school –brädor. 2 mar Transition release av nytt nummer och liten tävling 10 mar. PROSK8 söker nästa unga talang 16 mars Uppvisning med WeSC och några av Sveriges bästa åkare

SAMUEL LIND

Artipelagstigen 1 SE-134 40 Gustavsberg, Sweden

Phone 46 8 570 130 17 Mobile 46 722 44 22 37 Samuel.lind@artipelag.se Twitter @lindsamuel @artipelag