Entreprenörsgalan 2014 samlar landets framstående entreprenörer på Artipelag. Björn och Lillemor Jakobson är några av kvällens inspirationstalare

Imorgon torsdag 25 september hålls den 13:e Entreprenörsgalan, ett viktigt tillfälle för att uppmärksamma och hylla framstående prestationer från Sveriges främsta entreprenörer. De drygt 300 gästerna samlas för en festlig kväll på Artipelag i Stockholms skärgård, skapat av BabyBjörns grundare Björn och Lillemor Jakobson. Under kvällen kommer vinnarna av Årets Grundare, Årets Unga Entreprenörer och Årets Blivande Entreprenör att koras.

De nominerade i kategorin Årets grundare har byggt upp företag som har presterat starkt, bedöms ha god långsiktig tillväxtpotential och bidrar till samhällsnyttan. Årets nominerade är Christian Ask, grundare Fitness24seven; Stefan Palm, grundare Lager 157; Dimitris Gioulekas, grundare Knightec samt Lars Olof Elfversson, grundare Netlight.

Årets Unga Entreprenör är under 30 år, har potential att bygga sitt företag på lång sikt och omsätter minst 100 000 kronor. Årets nominerade har grundat företagen Top Visible, Touchtech, JohannaN samt Rårört.

Årets Blivande Entreprenör har potential att bli en framgångsrik entreprenör i framtiden. Utmärkelsen syftar till att inspirera unga till framtida entreprenörskap. Årets nominerade är Alexandra Olofsson, Marcus Andersson, Maria Lindholm samt Martin Eriksson.

Kvällens inspirationstalare är:

Björn och Lillemor Jakobson – grundare av BabyBjörn och Artipelag – med över femtio års erfarenhet av entreprenörskap.

Ann Winblad influgen från USA – grundare av Hummer Winblad Venture Partners – som under mer än trettio år varit aktiv inom mjukvarubranschen som bland annat grundare, vd och investerare.

Bertil Hult – grundare av EF Education First – med mångårig erfarenhet av att bygga ett multinationellt företag.

– Vi är mycket glada och stolta över att, för trettonde året i rad, samla Sveriges främsta entreprenörer och få uppmärksamma dem som bygger sina bolag på lång sikt, både unga entreprenörer och de som kommit längre. Sveriges entreprenörer är en viktig samhällsresurs för att skapa jobb, hållbara produkter och tjänster samt finansiera välfärden så att Sverige kan utvecklas på ett positivt sätt, säger Niclas Carlsson, VD och grundare av Founders Alliance.

Founders Alliance erbjuder entreprenörerna en arena att hämta kraft och hjälpa varandra att lyckas ännu bättre i deras entreprenörskap.

Presskontakt:

FOUNDERS ALLIANCE

Linda Lundin, Marknadschef, mobil:
0733107884, mail: linda.lundin@foundersalliance.com

Founders Alliance företräder entreprenörerna i Sverige och drivs av 600 medlemmar som har 3000 bolag med över 250 000 anställda.  Medlemmarna samverkar för att göra varandra mer framgångsrika och att utveckla samhället genom ökat entreprenörskapwww.foundersalliance.com

PRESSKONTAKT ARTIPELAG

Maria Rosén: maria.rosen@artipelag.se