Artipelags konditor Elsa Sundell tävlar i Dessertmästarna

Tisdagen den 6 oktober är det dags för programmet och tävlingen Dessertmästarna i kanal 5. Årets dessertmästare 2015 kommer att koras och bland de tävlande är Artipelags chefskonditor Elsa Sundell, 25 år.

Konkurrensen är stentuff, 13 av Sveriges främsta konditorer och kockar tävlar om att bli årets dessertmästare. I juryn sitter Magnus Johansson, Sebastian Boudet och Roy Fares.

Under säsongen får de tävlande ta sig an allt från citrusfrukter och lakrits till höstsmaker, grönsaker och alla varianter av choklad. Det blir fantasifulla nötdesserter, praktfulla bröllopstårtor och nyskapande dessertkreationer, insvepta i tuff konkurrens, stenhårda tävlingar och vinnarskallar av sällan skådat slag.

Elsas dagliga arbetsplats, Artipelag, ligger på Värmdö utanför Stockholm och är en unik mötesplats inom konst, kultur, möten & event och publika evenemang. Här finns två högklassiga restauranger, Bådan Buffet och Café med sin populära lunchbuffé och Artipelag Restaurang en trappa upp med en à la cartemeny. Artipelag har ett eget konditori och bageri som dagligen serverar bakverk, desserter, glass, tårtor till besökarna.

”Oftast föredrar jag något fräschare och gärna med lite oväntade smaker. Men god crème brûlée är aldrig fel det heller!”

Hej Elsa, hur kommer det sig att just du var med i programmet Dessertmästarna i kanal 5?

Produktionsbolaget ringde och frågade om jag ville vara med. Jag tvekade ganska länge eftersom jag inte riktigt tycker att man kan tävla i matlagning men tackade tillslut ja, det hade nog känts lite fegt att tacka nej.

Programmet startar i tv tisdag den 6 oktober, men spelades in för flera månader sen. Allt är mycket hemligt och du får inte avslöja hur det gick.

Hur känns det att det nu sänds?

Jag är glad att programmet spelades in för så länge sedan, nu har jag hunnit smälta hela upplevelsen litegrann. Men jag är ändå nervös över hur de klippt ihop allting, de kan ju i princip framställa en precis hur som helst! Man visade kanske inte alltid upp sina bästa sidor efter 13-timmars dagar och för lite mat i magen..

Hur var det med tävlingsnerverna?

Innan och efter tävlingarna var jag ett nervvrak och kunde knappt äta men så fort tävlingarna var igång hade man inte tid att vara nervös utan försökte bara hinna med allt man ville!

Hur hamnade du i yrket som konditor?

Jag utbildade mig på till kock på gymnasiet och har sedan dess provat på mycket och har jobbat som bagare, kock, kallskänka, barista och såklart konditor. Just nu är det konditoryrket som gäller, men man vet aldrig vad jag hittar på.

Vad är ”bestsellern” av det du skapar i konditoriet på Artipelag?

Brownien säljer alltid bra men även chokladbiskvierna som är smaksatta med mörk choklad och espresso är favoriter hos Artipelags gäster!

Vilken är din favoritdessert?

Det beror helt på situationen och vad man ätit innan men oftast föredrar jag något fräschare och gärna med lite oväntade smaker. Men god crème brûlée är aldrig fel det heller!

Möt Elsa på Artipelags höstmarknad  i helgen!

Lördag 3 oktober och söndag 4 oktober är det familjehelg och höstmarknad på Artipelag. Det blir ett fullspäckat program med lek, mat, musik och roliga aktiviteter för både stora och små. Under helgen finns också chansen att möta Artipelags chefskonditor Elsa som bjuder på smakprov från konditoriet. Läs mer här

PRESSKONTAKT: Maria Rosén maria.rosen@artipelag.se +46 72 244 22 38

PRESSBILDER: Ladda ner pressbilder här