Artipelag nominerat till Stora Turismpriset

Artipelag har av Visit Stockholm blivit nominerat som Stockholms läns kandidat till Stora Turismpriset, som varje år delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism. Priset ges till föredömliga insatser i nytänkande, internationalisering, kvalitet eller hållbarhet, som har bidragit till att utveckla turismen i Sverige.

Artipelag flygfoto

Huvudman för stiftelsen är Tillväxtverket och i år blir det 24:e året som priset delas ut. Prissumman är på 100 000 kr och samtliga nominerade får även 10 000 kr att använda till en kunskapsfrämjande insats.

”Årets nominerade till Stora Turismpriset 2017 har ett tydligt fokus på innovation, samverkan och kunskapsspridning som är viktiga kriterier för besöksnäringens utveckling i Sverige. Representationen är god och varierad med spännande aktiviteter och upplevelser både i stad och på landsbygd.”
– Cecilia Schelin Seidegård, ordförande för Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism och landshövding i Gotlands län

”Artipelag har med sin modiga satsning snabbt gjort sig ett namn internationellt. Vi är oerhört glada över det innovativa tillskott det innebär för Stockholm som besöksmål. Den visionära blandningen av konst, aktiviteter och god, närproducerad mat i Stockholms unika skärgårdsmiljö visar vägen för andra hållbara satsningar och är ett inspirerande bevis på den entreprenörskraft som finns i vår region.”
– Thomas Andersson, VD på Visit Stockholm

”Vi är oerhört stolta över nomineringen till Stora Turismpriset. Den visar att vår satsning på hållbarhet och tillgänglighet bär frukt och att vi håller hög standard gentemot inhemska och utländska turister, samt de företag som förlägger konferenser och events här.”
– Riitta Östberg, VD på Artipelag

Totalt deltar 17 län och den 7 december utses vinnaren, som får ta emot priset av närings- och innovationsminister Mikael Damberg under Sveriges Kommuners och landstings besöksnäringskonferens.

Samtliga nominerade via Tillväxtverket >>

Presskontakt

Gustav Idhammar, Artipelag, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)70-710 53 55

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.