Båttaxi från Saltsjöbaden

Saltis Sjötaxi erbjuder nu resa från Saltsjöbaden till Artipelag för ett fast pris om 500 kr.

Fartyg är M/S Pihlen som rymmer upp till sju passagerare och resan tar cirka 15 minuter. Observera att förbokning i regel behövs.

Läs mer >>

Artipelag fyller sju år

Måndagen den 3 juni fyller Artipelag hela 7 år. Det firar vi med att hela veckan ha erbjudande på en smörgås med bubbel i Bådan Café & Konditori samt en dessertbakelse i Artipelag Restaurang.

Njut av en härlig skagenröra och kallrökt lax på rågbröd tillsammans med ett glas cava (alt. rabarbermust) för 195 kr. Äter du vår buffé i Artipelag Restaurang kan du ta del av en delikat dessertbakelse med smak av jordgubb och rabarber för 60 kr (beställes som tillägg till buffén).

Med smak av sommaren

Att göra drinkar handlar mycket om små justeringar. Man provar sig fram. Funderar på vad man skulle kunna göra annorlunda. Justerar bland ingredienserna. Till dess att man till slut hittar helt rätt.

Ungefär så har processen bakom Artipelags nya sommardrink sett ut. Tim Good, bartendern bakom den, utgick från en drink han testat en gång. En god drink, men inte fulländad. Han kände att det fanns förbättringspotential.

Han provade blåbär i olika former som smaksättare och han gjorde en variant med gin som bas till ett event, men till slut fastnade han för en variant med vodka. Blåbären fanns däremot med hela vägen. En självklarhet, enligt Tim Good.

– Drinken passar väl ihop med Artipelags syn på miljö och närodlat. Blåbär kan man plocka här i skogarna runt konsthallen, det känns bättre än att göra något med, säg, spansk lime. Det är bra för folk som vill prova att göra drinken hemma också: rätt många har lite frusna blåbär hemma i frysen.

Han ser flera användningsområden för drinken, den fungerar fint som aperitif, men kanske framför allt för sig själv. Med inramningen bara Artipelag kan ge.

– På somrarna har vi ju extra kvällsöppet och drinken är perfekt om man vill sitta på terrassen, titta på utsikten och fundera över livet, säger han.

Att Tim Good nämner terrassen och utsikten är ingen tillfällighet. Som en av dem som varit med under hela Artipelags resa, alla sex och en halv åren, har han hunnit bli väldigt fäst vid det unika läget.

– Det kan inte finnas många arbetsplatser där man kan börja dagen med en kopp kaffe utomhus med utsikt över skärgården. Jag tröttnar aldrig på det.

Nordic Bilberry Caipiroska
4 cl Absolut vodka
1 cl De Kuyper Blueberry
1,5 cl pressad citron
1,5 cl sockerlag
ca 8-10 frysta blåbär

Gör så här:

1. Häll citron och sockerlag i ett whiskyglas med blåbär.
2. Fyll glaset med krossad is och rör om. Häll på vodkan och De kuyper Blueberry. Rör om och toppa sen med lite mer is.
3. Garnera med blåbärsris.

Europeiskt blåbär (på engelska bilberry) ska inte sammanblandas med amerikanskt blåbär (på engelska blueberry) och kanadensiskt blåbär, som är två andra arter inom släktet.

Detta är en artikel från Artipelags årliga magasin som 2019 togs fram av Make Your Mark. Foto: Johan Strindberg.

Klassiker med en twist

Annie Hesselstad är Artipelags nya chefskonditor. I hennes efterrätter och bakverk möts ”tantfika” och fransk elegans.

I januari 2019 kom ögonblicket Annie Hesselstad hade väntat på och längtat efter. Då fick hon äntligen huvudansvaret för Artipelags konditori- och bageriverksamhet. Positionen som chefskonditor passar 29-åringen perfekt.

– Jag vill utveckla Bådan till att bli ett café man besöker specifikt. Nu är det många som fikar när de ändå är här för att titta på konsten, men jag vill att det här ska bli ett naturligt kondis att besöka när man är eller bor på Värmdö. Konditoriet och bageriet ska vara värd resan hit i sig.

Frågar man vilken inriktning Artipelags konditori kommer få hamnar Annie i den svenska konditoritraditionen. Hon gillar ”tantfika” kombinerat med ett franskt elegant utseende.

– Jag står fast vid att jag är klassisk med en twist. Jag har alltid gillat dammsugare, mazariner, och så vidare. Dammsugare är ju dessutom perfekt ur ett hållbarhetsperspektiv, man tar ju det som blir över och gör något nytt av det.

Just hållbarhet är något som har blivit allt viktigare för Annie. Att vara konditor handlar mycket om att räkna och mäta, för att hamna så nära den rätta mängden bullar och bakelser man gör och hur den mängden förhåller sig till efterfrågan. Allt för att så lite som möjligt ska gå till spillo.

– Jag hatar att slänga mat och vi gör vårt bästa för att undvika det. Uppe i buffén har vi små tallrikar för att folk inte ska plocka på sig för mycket och sen slänga en massa. Om jag gör bakelser här nere och får, säg, yoghurtmousse över, så gör vi en dessert av det som vi kan servera däruppe. I buffén har vi dessutom en brödpudding som stående inslag, som vi gör av överblivna bullar.

Sedan i februari har hon arbetat med det som kommer att bli sommarens stora konditoriska händelse på Artipelag: den bakelse hon förberett för den stora Fornasetti-utställningen.

– Det kommer att bli en väldigt italiensk och fräsch bakelse. Smakbilden kommer att domineras av limoncello, pistasch och mascarpone. Utseendemässigt har jag tagit fasta på att Fornasetti arbetade mycket med svart och vitt, och att det ser ganska grafiskt ut. Jag försöker alltid arbeta så, att koppla ihop både smak och design med utställningen – folk ska komma hit och kunna se sambandet.

Detta är en artikel från Artipelags årliga magasin som 2019 togs fram av Make Your Mark. Text: Mattias Dahlström. Foto: Johan Strindberg.

Från skogen till tallriken

Fisk från Baggensfjärden, odling på taket och honung från egna bikupor. Artipelags kök använder sig av råvaror som finns i den närliggande naturen – och ser till att höja smaken med rätt dryckeskombination.

Värmen hänger i luften och från fönstren i Artipelag Restaurang kan man se hur Baggensfjärdens blå vatten glittrar i solen. Ur den stora vinkylen plockar Oskar Moëll fram några av de viner som restaurangen erbjuder. Han är restaurangchef och ansvarar för all mat och dryck i Artipelag Restaurang, Bådan Café & Konditori och vid alla olika event som sker här i lokalerna.

– Vi lägger ner mycket energi på att para ihop det som finns på menyn med rätt dryck. Det är enkelt att förstöra en riktigt bra maträtt med ett icke-passande vin. Det man vill hitta är den här wow-upplevelsen, att maträtten lyfter två snäpp när man tar en klunk, säger Oskar Moëll.

– Det finns vissa smaker som är svårare än andra att para ihop med rätt dryck. Myskmadra är supersvårt att hitta en bra kombination till. Tomat är en annan, men vi brukar lyckas.

Han började sin yrkesbana som kock, men tappade suget för matlagning och tog klivet in i matsalen i stället. De senaste tio åren har han arbetat som chefssommelier på olika restauranger, och den senaste tiden som restaurangchef på Artipelag.

– Det jag gillar med att jobba här är att vi försöker göra mat och dryck med naturen, och inte mot den.

Precis när Oskar Moëll säger det kommer en skogsinspirerad rätt in från köket bestående av svamp, bär, torkad tall och en potatiskräm smaksatt med fjällbjörksolja. Allt på tallriken är närproducerat och ekologiskt.

– Även alla drycker vi har, förutom läsken, är ekologiska eller till och med biodynamiska. Det handlar såklart om miljön, men också om det faktum att åtta procent av innehållet i en vinflaska inte har med vin att göra. Det är surhetsreglerande, pesticider, färgämnen och dylikt. Känslan i munnen är en helt annan när man väljer ett ekologiskt eller biodynamiskt vin. Sen är huvudvärken dagen efter betydligt lättare också, säger Oskar Moëll med ett skratt.

På Artipelag arbetar man enbart med bönder och producenter som man har en nära relation till. Till exempel tillverkas ett eget Artipelag-öl tillsammans med Värmdö Bryggeri två till tre gånger per år.

– Det är lite av en experimentverkstad, men vi brukar lyckas riktigt bra. Nästa smak tror vi kommer att bli en favorit i repris: granskott. Vi väntar bara på att granskotten ska bli perfekta för att kunna smaksätta ölen med.

Detta är en artikel från Artipelags årliga magasin som 2019 togs fram av Make Your Mark. Text: Linus Fremin. Foto: Johan Strindberg.

Intervju med Barnaba Fornasetti

Utställningen FORNASETTI Inside Out Outside In pågår mellan den 14 juni 2019 och 26 januari 2020.

Sedan 1982 är det Pietro Fornasettis son, Barnaba, som leder designhuset. Han vill göra dess konst tillgänglig till fler och drivs av övertygelsen att världen kan räddas av skönhet.

Vad är filosofin bakom Fornasetti?
– Med min konstnärliga riktning strävar jag efter att bevara en ren kreativitet, den intuition som uppstår bortom marknadsinfluenser. Jag tror att vara fri från sin egen kontext alltid har varit hemligheten som har fått Fornasetti att blomstra historiskt sett – och det är mer sant än någonsin i dagens värld av ständig förändring. En av de viktigaste lärdomarna jag lärde mig från min far, en som jag alltid har trott på och som jag resolut upprätthåller, är just detta: vikten av att inte påverkas av tillfälliga trender. Han lärde mig att motstå konformism och i slutändan tror jag att det gav mig möjlighet att alltid göra självständiga val, vilket har hjälpt varumärket att bevara en tydligt definierad identitet.

Vilka är de största influenser bakom er design?
– Det finns mycket konsthistoria i Fornasetti. Vårt visuella språk innehåller bilder från vår kollektiva fantasi – former som alltid har varit närvarande i våra sinnen och minnen. Min far utnyttjade dem fullt ut för att återskapa en magisk värld – en värld rik på färg och full av humor. Även om han hade närt en våldsam längtan efter självständighet, och insisterade på särarten av sina skapelser, är det lätt att se att han alltid var väl informerad om de konstnärliga utvecklingar som uppstod under hans levnadstid. I sin oändliga samling av verk kan man spåra ett bildspråk som sträcker sig från ny-barock och neo-romantiskt till det surrealistiska och metafysiska, liksom en medvetenhet om Italiens rika konstnärliga tradition, parad med en djup passion för det daterade och anakronistiska.

Många föremål bär operasopranen Lina Cavalieris ansikte, varför blev hon en musa för din pappa?
– Lina Cavalieri var en internationellt berömd artist som levde i början av 1900-talet. Min far träffade aldrig henne, men hennes ansikte var den ursprungliga gnistan till hans kreativitet. Hennes gyllene proportioner och gåtfulla uttryck skulle inspirera nästan 400 varianter av formgivning genom åren. Som min far själv förklarade är Linas ansikte en sann arketyp. Den västentliga bilden av klassisk skönhet. Precis som en grekisk staty och lika gåtfull som Mona Lisa. Ett ansikte som ständigt kunde omformas i hans sinne.

Din pappa formgav möbler tillsammans med designern Giò Ponti, hur var deras samarbete?
– Det var ett mycket nära kreativt partnerskap, och så glädjefullt att Ponti en gång förklarade; “Om de en dag skriver min livshistoria, måste de namnge ett av kapitlen Passion för Fornasetti.” De var inriktade inte bara på definitionen och betydelsen av dekoration och det kulturarv som det innebär, men också på hela begreppet arkitektur – förhållandet mellan människan och hans miljö. Deras arbete gav upphov till viktiga koncept för interiörer och möbler, design och inredning för hem, lägenheter, fartygshytter och biosalonger. Det var Gio Ponti som fick min far att utveckla sin intuition för att producera vardagliga föremål berikade av den typ av dekoration som skulle föra konst till vanliga människors hem.

Du började arbeta i företaget 1982, hur var det att jobba sida vid sida med din pappa?
– I början av 1980-talet, 30 år efter starten av hans äventyr, bad min far mig att komma med honom till jobbet. Det var i det ögonblicket som jag faktiskt fick uppgiften att utveckla denna viktiga tradition. Under åren sedan min fars död har jag funnit det ganska enkelt att behålla Fornasettis kreativa vision. Jag föddes in i den här miljön och min fantasi är formad av den till en sådan grad att uppgiften att ta detta arv vidare, med respekt för dess stil, disciplin och subtila ironi, är något som känns naturligt.

Hur har varumärket Fornasetti utvecklats sedan du tog över företaget efter att din pappa gick bort?
– I dag bevarar och förnyar jag den tradition av hantverk som jag ärvde, reviderar de mest populära delarna och skapar nya med min egen stil och känslighet, i samarbete med ett sammansvetsat och entusiastiskt team. Vad jag har försökt att göra under en tid, tillsammans med produktionen av föremål, är att befria Fornasettis konst från det kommersiella och ta den i en rent kulturell riktning. Detta har lett till operan “Don Giovanni”, poesiläsningar, konstutställningar och andra kulturella initiativ. Jag skulle vilja att Fornasetti kom i kontakt med en större publik än bara designsvärlden och göra dess bilder tillgängliga till människor utan att de nödvändigtvis behöver köpa en produkt. I huvudsak drivs jag av övertygelsen att världen kan räddas av skönhet och framför allt av dimensionen av mening. Det ser jag som mitt personliga ansvar.

Vilka är dina förhoppningar om utställningen på Artipelag?
– Det är första gången en utställning tillägnad Fornasettis arbete har kurerats av ett team utanför vår egen organisation. Jag tycker att det har varit en stimulerande och berikande erfarenhet. Den ger perspektiv som utan tvekan kommer att belysa nya aspekter av och berika Fornasettis identitet.

Detta är en artikel från Artipelags årliga magasin som 2019 togs fram av Make Your Mark. Text: Linus Fremin. Foto: Daniel Hertzell.

Med det sköra i fokus

Utställningen Insekt Insikt pågår mellan den 29 juni och 1 september 2019.

Den vackra, men också skrämmande insektsvärlden visas upp i utställningen Insekt Insikt. Inför den besökte vi konstnären Annika Liljedahl i hennes ateljé.

I Annika Liljedahls mörka ateljé i Stockholm är de flesta ytor täckta av insekter i olika storlekar. I ett av rummen står en stor insektshybrid med hotfulla röda slangar, på ett av borden ser det ut som att hundratals små svarta flugor kryper omkring och över ateljéns stora fönster hänger vad som ser ut som röntgenbilder av stora skalbaggar. Här skapar hon verken som ska utgöra utställningen Insekt Insikt, som visas i Artboxen under sommaren.

I sin över 50 år långa verksamhet som konstnär och skulptör har Annika Liljedahl ställt ut både i Sverige och internationellt, bland annat på Gallery K. Washington D. C. i USA, Gävle Museum och Röhsska museet i Göteborg.

– När man har arbetat så länge som jag har gjort upptäcker man att man har uttryckt samma sak hela livet. Det är det sköra och ömtåliga, det lilla och utsatta. Det är det jag vill berätta om, även om jag inte är medveten om det när jag arbetar. Det går som osynlig röd tråd genom mitt konstnärskap, säger hon medan hon visar runt i ateljén.

I Insekt Insikt visar hon verk där insekten används som en metafor för förvandling och överlevnad. I hennes skulpturer möter bräcklig sidenväv hotfulla knappnålar och omtänksamt sydda kanter samsas med skrynklig metalltråd – vilket både visar upp det vackra och skrämmande, men också det sköra med insektsvärlden.

– Insekter är en utsatt liten varelse just nu, den är utsatt för människans påverkan. Man kan läsa i tidningarna hur de försvinner på grund av gifter och besprutning. Men de är också seglivade och starka. Den kampen för överlevnad fascinerar mig, säger Annika Liljedahl.

Intresset för att arbeta med insekter väcktes när hon ärvde familjens sommarstuga på södra Öland. När stugan öppnas för sommaren varje vår sopar hon upp insekterna som ligger i högar på golv och möbler. Med åren har hon blivit allt mer fascinerad av artrikedomen och insekternas överlevnadskamp.

Våren 2016 började hon skapa de första verken som syns i utställningen och redan från början fanns tankar på att förstärka installationen med ljus och ljud. Idén att bjuda in Lo Kristenson föddes när Annika Liljedahl lyssnade på ”Möt tonsättaren” i P2 2017 och hörde en dokumentär om henne.

För Lo Kristenson – som nyligen examinerades från masterprogrammet i Komposition på Kungliga Musikhögskolan – var det en spännande utmaning att utgå från faktiska objekt i skapandet av ljuden, som består av insektliknande krafsanden och surranden.

– Det är inte så ofta som jag får möjlighet att göra ljudkonst. Det har varit mycket av en lek att hitta rätta ljud. Jag har till exempel mixtrat med stråkljud och använt glas för att skapa myggsurr. Jag har även använt en jättestor regnstav, en torkad kaktus, för att skapa kloljud. Det har varit ett väldigt spännande undersökande projekt.

Detta är en artikel från Artipelags årliga magasin som 2019 togs fram av Make Your Mark. Text: Linus Fremin. Foto: Samuel Unéus.

Biljetter till två konserter med Stacey Kent nu släppta

Den 4 och 5 oktober 2019 får Artipelag ett kärt återbesök av den amerikanska jazzsångerskan och världsartisten Stacey Kent och saxofonisten Jim Tomlinson.

Tillsammans med Claes Cronas fantastiska trio kommer Stacey och Jim framföra en repertoar av låtar som visar på duons hela bredd av färdigheter och som ger en fingervisning om varför deras lyssnarskara bara fortsätter växa.

Läs mer och boka biljetter >>

Biljetterna till årets sommarkonserter nu släppta

Sommaren 2019 genomsyras av jazz och soul! Lyssna till ljuva toner i samklang med utsökt mat i form av en buffé som serveras före konserterna. Under fem sommarkvällar träffar vi några av Sveriges absolut främsta sångare och musiker.

Årets artister är Jojje Wadenius (13 juli), Jonas Kullhammar & Claes Jansson (26 juli), Sinne Eeg (3 augusti), Rigmor Gustafsson (10 augusti) och Eric Gadd (17 augusti).

Läs mer och boka biljetter >>

Smaka vår delikata mors dag-bakelse

Till mors dag har vår konditor Annie Hesselstad tagit fram en härlig bakelse för alla mödrar och dem som firar dessa.

Bakelsen består av hallonbavaroise, hallongelé, panna cotta på ängssyra samt en mazarinbotten med mandelcrisp. Den finns att köpa i Bådan för 65 kr lördag och söndag den 25 och 26 maj. Kombinera gärna med ett glas champagne för paketpriset 165 kr.

Samma dagar säljer vi även mors dag-praliner med yuzuganache och jordgubbsmarshmallow. Fyra bitar för 85 kr.