Hoppa till innehåll

Få senaste nytt via vårt nyhetsbrev! Prenumerera här.

OBS! Artipelag är stängt för allmänheten fredagen den 8 november.
Vi hälsar dig varmt välkommen att besöka oss andra dagar i veckan.

Publicerad:

Artipelag är bäst på att skapa en oväntad matkombination

Tävlingen går ut på att skapa en oväntad men perfekt maträtt till champagne. I årets tävling skulle maträtten paras med Bollinger R.D. 2004 som lanserades på den svenska marknaden under april.

OBS! Du läser en gammal nyhet. Innehållet och eventuella erbjudanden kan vara inaktuella.
Elias Ishida, vinnare av Champagne Bollingers tävling
Elias Ishida, vinnare av Champagne Bollingers tävling.

Den vinnande smakkombinationen
Den vinnande rätten bestod av halstrade kuber av Wagyu och en tartar av Toro (tonfisk). Emulsion på ostron och surströmming och olja smaksatt med sparris, lök och parmesan. Rätten toppas med belugakaviar, smulad getost, friterade briochekulor, gelé gjord på citrus, koriander, persilja och basilika. Ett krisp på mjöl, olja, vatten bildar ett lock över rätten. Bedömningen gjordes utifrån kriterierna smak, kreativitet, presentation och upplägg, matchning mellan mat och champagne samt helhetsintryck.

Juryns motivering
”When Elisabeth Bollinger launched Bollinger R.D. 1952 in 1967, she created the first prestige champagne in extra-brut category. This unexpected champagne needs unexpected dish. Bollinger R.D. 2004 is the 25th vintage produced and Elias, Artipelag’s talented chef found the best match with a fantastic designed dish based on Wagyu beef, tuna tartar, beluga caviar, and watermelon.

Not only the presentation and the taste were a pleasant experience, but also the various textures thanks to a crispy brioche and a creamy goat cheese, matching nicely with the creaminess of the 12 year bottle-aged champagne. The keyword for 2004 Bollinger R.D. is ”generosity”. And actually, this dish is generous enough to have it alone as lunch or dinner!”

Elias Ishida får genom vinsten möjlighet att åka på en utbildningsresa till Champagne Bollinger i början av juni. På andra plats kom Let me be Frank och på tredje plats kom Hotel Mälargården.

Foto på året jury samt vinnaren själv från vänster: Karl-Frédéric Reuter från Champagne Bollinger, Wilhelm Nordquist från Arvid Nordquist, Elias Ishida från Artipelag och Erik Sparrdal från Martin & Servera.

Tillbaka till Artipelag Möten & Events startsida >>

Publicerad: