Hoppa till innehåll

Få senaste nytt via vårt nyhetsbrev! Prenumerera här.

Den monokroma symfonin

Tidigare utställning 16 oktober 2015 – 28 mars 2016

1915 målade Kazimir Malevitj sin monokroma målning Svart kvadrat, som fortfarande hundra år senare är en ikon för ett helt sekel av radikal estetik inom konst, design, mode och musik. På Artipelag fyllde vi hösten 2015, vintern och våren 2016 med en manifestation av det enfärgade som en hyllning till Malevitj och alla hans efterföljare. Liksom hos Malevitj finns det fortfarande idag en nära koppling mellan musik och monokrom konst som vi vill förmedla i utställningen. 

Bild: Cajsa von ZeipelMorra, 2014. Courtesy the artist & Andréhn Schiptjenko. Foto: Sophie Mörner

 

Medverkande konstnärer

A Kassen
Harpa Árnadóttir
Uta Barth
Georg Baselitz
Håkan Bengtsson
Jonas Bohlin och Thomas Sandell
Angela de la Cruz
Lucio Fontana
Jennifer Forsberg
Paul Fägerskiöld
Denise Grünstein

Ann Cathrin November Høibo
Per Bak Jensen
Donald Judd
Yves Klein
Anders Knutsson
Jannis Kounellis
Runo Lagomarsino
Jason Martin
Truls Melin
Maria Miesenberger
A. R. Penck

Arnulf Rainer
Riiko Sakkinen
Tony Smith
Erik Steffensen
David Svensson
Pia Wallén
Pia Wallén och Felix Roll
Ilija Wyller
Yohji Yamamoto
Cajsa von Zeipel

Medan vi sov – Live med [ingenting] den 13 december 2015 i utställningen Den monokroma symfonin

Musiken i den monokroma symfonin

En grundläggande del av Den monokroma symfonins gestaltning var musik. För att nå ett mer omfattande perspektiv av den potential som musik erbjuder i processen att skapa utrymmen i dialog med bildkonst, inledde Artipelag ett samarbete med Soundtrack Your Brand, som utvecklar Spotify Business och bygger musiklösningar och skräddarsyr ljudupplevelser för olika organisationer och institutioner. På initiativ av Artipelag var utställningen den första i sitt slag där Soundtrack Your Brand på ett integrerat vis medverkat i den konstnärliga gestaltningen.
”Få saker är så effektiva som musik för att förstärka en visuell upplevelse och skapa rörelse i ett rum” säger Stefan Kragh från Soundtrack Your Brand och fortsätter ”I utställningen hörs musik framtagen specifikt för varje rum. Syftet – att tillgängliggöra utställningsobjekten med musik – uppnås genom att musiken följer varje nytt rums tänkta färgtema. Ur en djupinventering av Spotifys katalog handplockas musikstycken passande för olika miljöer.”