EARTH MATTERS – When Natural & Creative Forces Meet
EARTH MATTERS – When Natural & Creative Forces Meet
TID: 6 februari – 3 maj 2015
PLATS: Artipelag Konsthall, Värmdö
CURATORER: Lidewij Edelkoort och Philip Fimmano
OM UTSTÄLLNINGEN
Under allt för lång tid har vi hänsynslöst förbrukat vår jords tillgångar och dränerat den på resurser. Skogar blir till möbler, haven förorenas och djungler exploateras. För denna generation och kommande vill vi frammana en ny reflektion. En radikal förändring bort från överkonsumtion och mot en utveckling som vandrar naturens väg, med större respekt för våra tillgångar och för varandra.
Artipelag har bjudit in Lidewij Edelkoort och Philip Fimmano för att göra den första samtida designutställningen i konsthallen. Det är en tankeväckande utställning som står i direkt relation med utställningens tema och konsthallens läge i Stockholms skärgård.
Som Edelkoort förklarar: ”2000-talet definieras som en era av reflektion och radikal förändring, i ett försök att återställa hundratals år av ekologisk misshandel, överkonsumtion, girighet och våld. Ett post-fossilt samhälle växer fram, med mer användning av naturliga råvaror där det finns alternativ och nytt hopp för framtiden.”
Områden som design, konst, fotografi, mat och mode drivs av ny kreativitet att inspireras av kampen för vår planet och krav på hållbarhet. Ett mer intuitivt och ekologiskt förhållande växer fram med nya idéer kring värdet av det naturliga inom textil, material, formspråk och återvinning.
Från land till hav, från skog till berg väller en rikedom av idéer fram ur jorden, analyserande och katalogiserande dess beståndsdelar: förvandlade till nya material, återvunna återstoder, oxiderade legeringar och vegetabiliska färger.
Utställningen Earth Matters är en väckarklocka för hur vi överkonsumerar vår jords resurser, men också en hyllning till densamma.
OM LI EDELKOORT
Lidewij Edelkoort är en av världens mest omtalade trendanalytiker, curator, förläggare och utbildare. Hon studerar sambanden mellan konst, design, mode och konsumtionskultur. Hon är en pionjär inom trendanalys som profession och erbjuder design- och livsstilsanalyser för världens ledande varumärken. Tillsammans med curator Philip Fimmano skapar Edelkoort Exhibitions dynamiska designutställningar för internationella muséer och institutioner.
MEDVERKANDE KONSTNÄRER
Nan Groot Antink |
Atelier NL |
Marjan van Aubel |
Sam Baron for Fabrica |
Fernando & Humberto Campana |
Nacho Carbonell |
Piet Hein Eek |
Fabrica |
India Flint |
Formafantasma |
Karin Auran Frankenstein |
Massoud Hassani |
Nienke Hoogvliet |
Marlene Huissoud |
Claudy Jongstra |
Markus Kayser |
Kolk & Kusters |
Dirk vander Kooij |
Max Lamb |
Jurgen Lehl |
Tomáš Libertíny |
Julia Lohmann |
Anke Louwers |
Christien Meindertsma |
Sanne Muiser |
Jackie Nickerson |
Lex Pott |
Ryohei Kawanishi |
Van Eetvelde Sautour |
Lucie Libotte |
Thomas Straub |
Juergen Teller |
Thomas Vailly & Laura Lynn Jansen |
Jan Eric Visser |
Vivienne Westwood |
Jolan van der Wiel |
Debbie Wijskamp |
Oskar Zieta |
PRESSBILDER: Ladda ned pressbilder här
PRESSKONTAKT: Maria Rosén, maria.rosen@artipelag.se, Mobil: +46 72 244 22 38, Kontor: +46 8 570 130 21
KONTAKT UTSTÄLLNING: Aura Seikkula, Intendent aura.seikkula@artipelag.se, Mobil: +46 72 245 63 00 Kontor: +46 8 570 130 16
OM KONSTNÄRERNA
Genom att experimentera med sin kreativitet och materialkomponenter, bidrar varje deltagare till utformningen av EARTH MATTERS med en specifik, processorienterad praktik.
Max Lamb gräver upp plattor av ”överbelastad” sten, medan Lex Pott sammansmälter naturen och industrin tillsammans i ett bord i bluestone och Christien Meindertsma avslöjar bok-trä i ett minimalistiskt arrangemang som en hyllning till tidiga kristallmodeller från 1800-talet. Karin Auran Frankenstein återupplivar idén om att använda kogödsel som ett billigt och hållbart byggnadsmaterial. Humberto och Fernando Campana skapar en serie av siluetter vävda av den brasilianska fibern apuì. Jan Eric Visser återvinner sopor till post-avfallsmaterial i formen av en stor stenliknande dårskap i sin Acquadyne Sculpture.
Som en överdimensionerad tumbleweed-buske, Mine Kafon av Massoud Hassani ser kanske naiv och rund ut men den är avsedd att blåsas av vinden för att eliminera landminor. Nacho Carbonell har tillbringat sin tidiga karriär åt att skapa kokonger som man kan gömma sig i; numera expanderar hans molnliknande formationer våra cerebrala perspektiv. Oskar Zietareflekterar över alkemins utgångspunkt med sina uppblåsta, kristallklara kromspeglar.
Anke Louwers, Marjan van Aubel, Sanne Muiser, Lucie Libotte och Debbie Wijskampskapar oväntat taktilitet och framkallar alternativ för framtiden. Material bakas, insvepts, filtas, strimlas och skulpteras men odlas, uppföds och brukas också. Snart kommer vi även att kunna odla design och skörda det färskt för konsumtion, precis som Tomáš Libertíny har gjort mest poetiskt i samarbete med bin. Marlene Huissoud har även arbetat med insekter, behandlat binas propolis som glas för att blåsa totemistiska vaser och lackerade lager av silkespapper till läderliknande trätexturer.
Jolan van der Wiel använder magnetism för att sträcka hartser till utomvärldsliga former – som pallar, bord och även skor för couturiern Iris van Herpen. Dirk Vander Kooij förvandlar produkter såsom CD-skivor och kylskåp till nya designföremål, genom att bjuda in sin robot att extrahera hartser i former av vaser, stolar, sidobord och lampor.
Hellre än klippa och rista från extraherad sten, förändrar Thomas Vailly & Laura Lynn Jansenprocessen genom att först utveckla 3D-tryckta konstruktioner på vilka de låter droppande fukt genererar kalksten inne i termo-minerala grottor.
Claudy Jongstra föder upp sina egna får och spinner och färgar själv, och på så sätt deltar hon i designprocessen från skörd till färdig produkt. Hennes prisbelönta Shoreline förändrar ruttnande vejde i indigo till vågor av skönhet, från natur till kultur.
India Flint använder insamlade växter för trycka textilier och kläder med lövverk, kronblad och rötter. Dessa färgämnen fläckar, sköljer och skuggar med organisk nyans som de har gjort i århundraden. Nan Groot Antink har ägnat sin karriär åt att utvinna kraften i naturliga pigment; hennes minimalistiska Pine Tree passar väl in Artipelags omgivning med de sex lager av säsongsbetonade färgharmonier som används för kimonos.
Havet är ännu den mest givmilda terrängen att vända sig till, från oupptäckta wellness-ingredienser till en hållbar vattenodling av koraller som mirakelmembran för kroppen. I SEA ME, upptäckte Nienke Hoogvliet hur odling av alger för garner är mycket mer effektivt än att skörda konventionella fibrer på land.
Vivienne Westwood har mobiliserat internationell uppmärksamhet kring ekologiskt korståg. Genom att ägna sig åt att tala ut mot klimatförändringarna och effekterna av överkonsumtion, grundade hon climaterevolution.co.uk. Den brittiska modeikonen jämför den förfärliga situationen med krig, eftersom ”Det är ett krig för själva existensen av den mänskliga rasen. Och det av planeten.” Westwoods statement installeras tillsammans med Juergen Tellers porträtt av henne.
Konsumtion och snabb-mode plågar vår planet och utarmar våra resurser. Denna urholkning av populärkultur har fått en motreaktion från unga designers som Ryohei Kawanishi. Efter tsunamin och den efterföljande kärnkraftsolyckan i Japan, genomförde designern workshops med barn i Fukushima och omvandlade deras kasserade textilier till kollektionen Fairy Tale.
FARM-serien av fotografen Jackie Nickerson är en estetisk studie av människans påhittighet och skönheten i bortkastade konsumentprodukter såsom plast och kartong.
Piet Hein Eek bearbetar hållbara material i reaktion mot vårt rådande sug efter felfrihet. Han visar världen hur produkter som inte är perfekta kan tilltala sinnena med sin egen estetik och funktionalitet. I Hot & Cold, gestaltas den svåra situationen för vår planet i den konceptuella representationen av temperaturen av Fabrica, Benettongruppens kommunikationscentrum. Under ledning av Sam Baron, har studion utformat en rad kompositioner som inkluderar en kinetisk installation där rörliga fjädrar framkallar säsongsmigration av fåglar och en annan där tropiska växter är inneslutna i isen som sakta smälter inför våra ögon.
Jurgen Lehls installation visas på Artipelag postumt och ses offentligt för första gången. Formgivaren och konstnären förmedlar sina känslor för den svåra situationen för våra stränder, en kamp som han förde fram till sin alltför tidiga död i höstas.
Under omfattande forskning vid Victoria & Albert museum – där hon grundade en avdelning för sjögräs – undersökte Julia Lohmann hur design och hantverk kan dra nytta av kelp. Hennes nyskapande mästerverk Oki Naganode är gjort av japanskt Naga-sjögräs och behandlad för att vara flexibel som genomskinligt läder. Sådana spirande steg bär oss fram mot en tid då natur och design kommer att bli ett.
Eindhovenbaserade Atelier NL designers – Nadine Sterk och Lonny van Ryswyck – har byggt upp ett enormt bibliotek av hundratals sand- och lerprover som de har samlat under åren. En ingående analys av dessa prover, från det allmänna landskapet till molekylär nivå, har vuxit till att bli en ekologisk filosofi.
Den holländska designduon Maarten Kolk och Guus Kusters utforskar naturen för att skapa innovativa designprocesser för textilier, föremål och keramik och öppnar upp ett intressant kapitel i design som speglar liv och död.
Genom att tillämpa hantverkstekniker till naturmaterial som är inbäddade i våra minnen, använder Andrea Archi och Simone Farresin – även kallade Formafantasma –fantasi för att utforska sina konstnärliga färdigheter att skapauniversella föremål av skönhet. Formafantasmas arbete har en ny dekorativ riktning inom det samtida hantverket och kan ses som ett svagt eko av Art D’eco-rörelsen.
Catharina van Eetvelde och Stéphane Sautour är konstnärer som arbetar tillsammans med seismologer, antropologer, videoskapare och kompositörer för att skapa sina verk. Något är i vardande där, något kollektivt som visar sitt ansikte för första gången i deras installationer.Markus Kayser utvecklade sin Solar-Sinter, en berömd maskin som skapar form på ett helt nytt sätt i Saharaöknen.