Hoppa till innehåll

Få senaste nytt via vårt nyhetsbrev! Prenumerera här.

Denise Grünstein – Eftermäle

Tidigare utställning 7 oktober 2023 – 7 januari 2024

Under sommaren 2023 gick konstnären Denise Grünstein bort och därmed förlorade svenskt konstliv en av sina främsta fotografer. Artipelag arrangerade en minnesutställning med hennes verk med titeln Eftermäle i ett försök att skildra vad hon har betytt för svenskt fotografi. Eftermäle la vikt vid tyngdpunkten i hennes karriär, som sträckte sig från 1980-talet fram till Grünsteins sista stora konstnärliga projekt Nymphaeas, 2021. 

Denise Grünstein studerade fotografi på Beckmans Designhögskola, men hon fick aldrig en akademisk utbildning inom fotografi som så många av samtidens fotografer. Hon lärde sig i stället fotografiet den praktiska vägen. Hennes verksamhetsfält har omfattat både kommersiellt fotografi inom mode och inredning, men också stillbildsfotografi inom filmindustrin. Denna mångfald av utgångspunkter har givit Grünstein en frihet att laborera med olika typer av fotografiska uttryck som hon har tillämpat under sin karriär.

– Denise Grünstein var inte bara en fotograf, utan en mångfacetterad konstnär som arbetade med gränssnitt mellan olika konstnärliga medier. Artipelag har följt hennes konstnärliga praktik under många år och hennes verk ingår i vår samling. Vi är mycket glada över möjligheten att få presentera Grünsteins verk i en omfattande separatutställning på Artipelag, säger museichef Bo Nilsson.

Sitt konstnärliga genombrott fick Grünstein i sitt deltagande i den banbrytande utställningen Bländande bilder 1981 på Fotografiska museet i Stockholm. Det var en ny typ av fotografi med metafysiska övertoner, mystik och en rymd som såg dagens ljus för första gången. Grünstein tillhör förgrundsgestalterna i detta nya fotografi som innebar ett paradigmskifte på den svenska fotografiscenen.

Hennes porträttbilder blev uppmärksammade och under 1990-talet fick hon i uppdrag av Månadsjournalen att gestalta tidskriftens fördjupande porträtt av tidens främsta celebriteter, vilka bland annat inkluderade Drottning Silvia och skådespelerskan Anita Ekberg. För den stora allmänheten blev hon här känd som Månadsjournalens främsta fotograf när hon förändrade den ikoniska bilden av massmediernas berömdheter från ouppnåeliga gestalter till verkliga människor, men med ett mytiskt narrativ.

Figur 6, 2001, © Denise Grünstein

Efter framgångsrika år som porträttfotograf var det naturligt för Grünstein att inrikta sin verksamhet mot det konstnärliga fotografiet. 1998 påbörjades sviten Zone V under en resa i det forna Östeuropa och det sönderfallna Sovjetunionen. Kort därefter, 2001, fick Grünstein sitt konstnärliga genombrott med utställningen Figur i landskap på Moderna Museet i Stockholm. Här utvecklade hon till fullo det som brukar kallas ”det iscensatta fotografiet” och därefter har utställningarna avlöst varandra.

Höjdpunkten i hennes karriär blev En Face/1866 på Konstakademin i Stockholm 2015. När Nationalmuseum stod tomt inför dess kommande renovering, fick Grünstein möjligheten att utföra konstprojektet En Face/1866. Titeln knyter an till museets invigningsår och anspelar på ett flertal sätt till byggnadens historik.

Looking at the overlooked, 2014, © Denise Grünstein

Dubbeltydighet, suggestion och mystik är återkommande teman i Grünsteins konstnärskap. Hennes verk omfattar flera verklighetsnivåer med mjuka hållningar såsom fiktion, metafysik, ideologi och könsidentitet. Det är hennes bejakande av fotografins innehållsliga möjligheter som har gjort Grünstein till en förebild för den yngre generationen av fotografer.

Utställningen visades fram till 7 januari 2024 och innehöll flera verk ur betydande serier så som Figure Out, En Face/1866 och Nymphaeas samt ett flertal av Grünsteins videoverk.

Installationsvy av fotografier från Månadsjournalen. Foto: Jean-Baptiste Béranger.
Installationsvy av fotografier från Månadsjournalen. Foto: Jean-Baptiste Béranger.
Installationsvy av serien 59 buketter från min trädgård – och lite till. Foto: Jean-Baptiste Béranger.
Installationsvy av serien 59 buketter från min trädgård – och lite till. Foto: Jean-Baptiste Béranger.
Installationsvy av serien Nymphaeas. Foto: Jean-Baptiste Béranger.
Installationsvy av serien Nymphaeas. Foto: Jean-Baptiste Béranger.
Installationsvy av serien Figure Out. Foto: Jean-Baptiste Béranger.
Installationsvy av serien Figure Out. Foto: Jean-Baptiste Béranger.
Installationsvy av serien En Face/1866. Foto: Jean-Baptiste Béranger.
Installationsvy av serien En Face/1866. Foto: Jean-Baptiste Béranger.
Installationsvy av serien Malplacé. Foto: Jean-Baptiste Béranger.
Installationsvy av serien Malplacé. Foto: Jean-Baptiste Béranger.
Installationsvy av serien Winter. Foto: Jean-Baptiste Béranger.
Installationsvy av serien Winter. Foto: Jean-Baptiste Béranger.
Installationsvy av serien Wunder. Foto: Jean-Baptiste Béranger.
Installationsvy av serien Wunder. Foto: Jean-Baptiste Béranger.
Installationsvy av serien Figure Out. Foto: Jean-Baptiste Béranger.
Installationsvy av serien Figure Out. Foto: Jean-Baptiste Béranger.

”En tät svit av rum med svartvita och bruntonade bilder för tankarna till en rot, ett frö eller en knopp, som sedan slår ut i kronblad av uppdriven färg och breder ut sig i de stora salarna.”

Magdalena Ljung, Konstguiden

”Det är en meditation över tidens gång, mer melankolisk än skrämmande, som förenar Grünsteins återkommande användning av surrealismens och romantikens bildvärldar i stämningsfulla interiörer.”

Bo Madestrand, Dagens Nyheter

”Det finns en ständig undersökande lust och omsorg för kameran som hantverk och fotografin som form. Man får en känsla av att hon, precis när hon hittat en teknik som passar, lämnar den för att upptäcka något annat. Den ständiga lusten och utvecklingen skapar en utställning med bredd.”

Donia Saleh, Aftonbladet

”På Artipelag är Grünsteins fotografi fortfarande drömskt, fantasieggande och kusligt, men också – mycket vackert.”

Magnus Bons, Konsten.net

”Rum efter rum uppenbarar här Grünsteins visuella fantasi, hennes dragning till det mystiska och viljan att experimentera in i det sista.”

Joanna Persman, SVD