Hoppa till innehåll

Få senaste nytt via vårt nyhetsbrev! Prenumerera här.

OBS! Artipelag är stängt för allmänheten fredagen den 8 november.
Vi hälsar dig varmt välkommen att besöka oss andra dagar i veckan.

Berlinde De Bruyckere

No Life Lost
Tidigare utställning
3 februari – 26 maj 2024

Med sina storskaliga skulpturer och installationer i vax, trä, textil, metall och hästskinn har den belgiska konstnären Berlinde De Bruyckere ett omisskännligt uttryck. De Bruyckeres verk rör sig på en existentiell allmänning, med blicken fäst vid människans sårbarhet och skörhet, åtrå och lidande, försoning och förvandling. Våren 2024 visades den kritikerrosade utställningen No Life Lost på Artipelag, De Bruyckeres första i Sverige.

Om utställningen

I en samtid där kriserna avlöser varandra och människans situation blir alltmer prekär, framstår Berlinde De Bruyckeres känsliga undersökande avmänniskans gemensamma existentiella grund, bortom alla individuella betingelser, som särskilt angeläget. De Bruyckeres verk präglas av förvrängda organiska former och kroppar, med en ofta påträngande, nästan kuslig materialitet.

Berlinde De Bruyckere är född 1964 i belgiska Gent, där hon också lever och verkar. Under de senaste 20 åren har hon haft en omfattande internationell utställningsverksamhet, med hyllade separatutställningar på bland annat MO.CO i Montpellier, Fondazione Sandretto Re Rebaudengo i Turin, Bonnefanten i Maastricht, Sara Hilden Art Museum i Tammerfors, Leopold Museum i Wien, Kunsthaus Bregenz och ACCA i Melbourne. År 2013 representerade hon Belgien på den 55:e Venedigbiennalen, dit hon nu kommer att återvända för att medverka på den 60:e upplagan av biennalen med en utställning i Abbazia di San Giorgio Maggiore.

Skulpturerna Embalmed Twins I & II av Berlinde De Bruyckere
Embalmed Twins I & II, 2017. Foto: Jean-Baptiste Béranger

– De Bruyckeres verk utgör både en meditation över en förgången tid och över vår ibland något dystopiska samtid. Artipelag har följt konstnärskapet under många år och år 2019 blev Berlinde De Bruyckeres verk Rodt, 6 januari, 2012 del av Artipelags Skulptur i natur. Vi gläds åt att få introducera hennes konstnärsskap till den svenska publiken, säger museichef Bo Nilsson.

Skulpturen 009 av Berlinde De Bruyckere
009, 2011-2012. Foto: Jean-Baptiste Béranger

No Life Lost omfattar skulpturer, installationer och verk på papper, med ett urval som spänner från år 1995 fram till idag. En bärande tematik i utställningen är tvetydigheten i människans villkor, och det grundläggande mänskliga sökandet efter förvandling, transcendens och försoning. Med sin mångfald av olika material och sitt breda tidsspann utgör No Life Lost samtidigt en heltäckande presentation av De Bruyckeres konstnärskap, som trots stora internationella framgångar ännu inte har visats i Sverige.

Installationsvy. Foto: Jean-Baptiste Béranger

De Bruyckeres bildspråk kännetecknas även av en stark historisk förankring. Hon utgår bland annat från den flamländska renässansen med rötterna i den katolska kristendomens andliga tradition, och återvänder i många verk till kristna legender och arkaiska myter. De Bruyckere lägger till nya berättelser, inspirerade av samtida händelser, till dessa redan existerande legender. I konstnärskapet finns också ett speciellt förhållande till naturen, som ofta gestaltas i form av ”stigmatiserade” träd som har utsatts för den miljöförstörelse som idag utgör en av mänsklighetens ödesfrågor. Även djuren intar en särskild position i De Bruyckeres verk, med hästen som ett återkommande och laddat motiv.

Installationsvy av utställningen No Life Lost med Berlinde De Bruyckere
Installationsvy. Foto: Jean-Baptiste Béranger

Med stöd av:

Sagt om utställningen

”Öppningen är spektakulär, närmast chockartad.”

Birgitta Rubin, Dagens Nyheter

”Omistlig”

Therese Bohman, Expressen

”Åk ut till Hålludden och se!”

Staffan Bengtsson, Konstguiden

”En ovanlig och innerlig konstupplevelse väntar besökaren.”

Magnus Bons, Konsten.net

”Berlinde De Bruyckere ger Stockholmspubliken en lektion i ödmjukhet.”

Frans Josef Petersson, Kunstkritikk

”Visst väcker hennes verk associationer till existentiella frågor – här balanserar döden och livet – men mest av allt är det omsorgsfullheten.”

Ulrika Stahre, Aftonbladet

”Särskilt skalan, hellre än den kroppslighetens mystik som Berlinde De Bruyckere arbetar med, fascinerar i den sevärda utställningen […] Berlinde De Bruyckere tar plats och kan överrösta en Anselm Kiefer.”

Susanna Slöör, Om konst

”Allt är inte så helt förlorat som man först utmanas att tro.”

Maria Johansson, Opulens

”Berlinde De Bruyckere skapar evigt liv på Artipelag”

Cecilia Blomberg, P1 Kultur