Karolinas sömn
En konsertant kammaropera
Fakta
- Plats
- Konserten genomförs i Artipelags foajé
- Pris endast konsert
- 445 kr
- Pris konsert och trerätters middag
- 950 kr
- Konsertstart
- 19.30
- Datum
- 6 maj 2022
Kammaroperan Karolinas sömn specialbeställdes och uruppfördes under invigningen av Artipelag den 4 juni 2012. Som en del av vårt 10-årsjubileum presenteras verket nu åter i konsertant form vid ett unikt tillfälle.
Upplev kompositören Anders Eliassons suggestiva musik och poeten Bengt Emil Johnsons libretto tillsammans med sopranen Elisabeth Meyer, Norrlandsoperans Orkester och dirigenten Christian Karlsen. Bengt Emil Johnsons epos läses av skådespelaren Thérèse Brunnander. Ett epos som Artipelags grundare Björn Jakobson själv läst cirka 100 gånger – då förstår ni hur vackert det är!
”Det finns ett djup, det finns ett ljus,
det finns varelser, skogsuddar, glimmande is,
det finns en frihet i att färdas,
det finns en glömska i att färdas.”
Utdrag från librettot i Karolinas sömn
Bakgrund
När Karolina Olsson från Oknö vaknade en morgon 1908 hade hon sovit gott – inte i en natt, utan i 32 år. Nu skulle hon strax fylla 47 år och kände sig pigg och kry. Vad hade hänt? Vilken yttre orsak hade fört henne in i ett så exceptionellt tillstånd?
Julen 1875, när hon var 14 år, var hon ute på isen och fick tandvärk. Hon gick hem, lade sig och föll i en 32-årig sömn. Hur kan man förstå eller förklara den långa tidens utestängdhet från det vardagliga livet? Skulle tandvärken vara enda orsaken? Var hon i själva verket en simulant – i så fall varför? Hon måste ju ha haft någon form av medvetande, under alla dessa år. Vad upplevde hon där hon låg? Hur såg den närmast anhöriga – modern – på henne? Vad visste hon om hur dottern upplevt sin barndom – var där något som hon hade anledning att försöka dölja? Ett obeskrivbart svek? En psykisk kris?
Gestalta sömn i en opera?
Idén till projektet kommer från sopranen Lena Hoel, som första gången fick höra talas om Karolinas sömn när hon såg en utställning med glaskonstnären Bertil Valliens manshöga glasskulpturer. Vallien hade läst om Karolina i en gammal tidningsartikel och skapat de ”inneslutna” figurerna. Berättelsen om den unga kvinnan gick lätt att associera till det stillastående, frusna glasets värld. Skulle det vara möjligt att gestalta Karolinas långa sömn i en opera?
Med Valliens glaskonst som scenografisk utgångspunkt vände Lena sig till tonsättaren Anders Eliasson och författaren Bengt Emil Johnson i förvissning om att de skulle kunna ge ord och ton åt de två personer som agerar i rummet av glas: modern och dottern.
Dirigent Christian Karlsen
Christian Karlsen, en av Europas ledande dirigenter, har arbetat med de flesta av världens främsta nutida tonsättare, däribland Polarpristagarna Steve Reich, Kaija Saariaho och Sofia Gubajdulina. 2015–2017 var han konstnärlig ledare för nederländska festivalen Dag in de Branding och 2008–2014 var han konstnärlig ledare för New European Ensemble. 2018 grundande han tillsammans med pianisten David Huang festivalen Gränslandet Symfonisk Fest på Trädgården i Stockholm.
Medverkande
Dirigent: Christian Karlsen
Solist: Elisabeth Meyer (sopran)
Orkester: Norrlandsoperan symfoniorkester
Kompositör: Anders Eliasson
Text: Bengt Emil Johnson
Läsning: Thérèse Brunnander
Presenteras i samarbete med Norrlandsoperan
Foto: Mats Bäcker