Hoppa till innehåll

ÖPPET TIS 11-17 | ONS 11-21 | TOR-LÖR 11-1830 | SÖN 11-17

Världskänd bastu till Stockholm och Artipelag

Snart är utställningen I stormens öga komplett. Den 6 januari landar Solar Egg, Bigert & Bergströms världsberömda bastu för Riksbyggen, på konstmuseet Artipelags skärgårdsklippor.

Ett konstverk som skapat viral succé och som vunnit både designpris och publikens hjärta. Från lördagen den 6 januari har stockholmarna möjlighet att i verkligheten uppleva det som fler än 850 miljoner människor världen över läst om och sett i medier.

Solar Egg blir en del av den pågående utställningen I stormens öga med duon Bigert & Bergström, som består av konstnärerna Mats Bigert och Lars Bergström.

– Solar Egg är en social skulptur, tanken är att man ska kunna mötas i den och samtala om hur vi ska hantera allt vad klimatförändringarna medför, säger Lars Bergström.

Solar Egg skapades på uppdrag av Riksbyggen för att illustrera pånyttfödelsen av Kiruna stad efter flytten. Under hösten har det gjort succé bland fransmännen på Svenska Institutet i Paris.

Ägget är tillverkat av guldfärgad, rostfri spegelplåt där dess fasetterade form bryter upp den omgivning det reflekterar i en mångfald av olika spegelbilder. Interiören är utformad i furu och asp. I centrum står ett fullt fungerande vedeldat bastuaggregat, utformat som ett mänskligt hjärta.

Ägget rymmer upp till åtta personer och utvalda dagar kommer utställningsbesökare ha möjlighet att ta sig ett bad i bastun. Grupper kommer även ha möjlighet att exklusivt boka bastun under några timmar.

Verket är en del av konstnärernas långtgående arbete med att via konst beröra och belysa klimatfrågor. Deras 30-åriga samarbete inkluderar storskaliga installationer, skulpturer, filmer samt geoengineering-projekt som nu kan ses på Artipelag.

– Verket Solar Egg är en perfekt symbios av konst, design samt funktionalitet och vi är glada att det blir en del av vår utställning, säger Artipelags konsthallschef Bo Nilsson.

Solar Egg för Riksbyggen har tagit emot det prestigefyllda designpriset Red Dot Award, Stålbyggnadspriset 2017 och har vunnit German Design Award. Det har även belönats med silver i Svenska Designpriset och brons i London International Awards.

Solar Egg kommer visas på Artipelag fram till och med söndagen den 4 mars. Utställningen I stormens öga pågår fram till och med söndagen den 25 februari.

Länkar

Info om Solar Egg för allmänheten >>
Info om gruppbokning för företag av Solar Egg >>
Utställningen på Artipelags hemsida >>
Pressbilder på Artipelags hemsida >>
Bigert & Bergströms hemsida >>
Solar Egg på Riksbyggens hemsida >>

Presskontakt

Gustav Idhammar, Artipelag, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)70-710 53 55

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Artipelag blir först i Sverige med att visa en större presentation av den mytomspunna brittiska Bloomsburygruppen. Utställningen Bloomsbury Spirit utgår från gruppens djärvhet, optimism och antiauktoritära förhållningssätt och inspirerar till tänkande i nya banor. För att visa på deras inkluderande modernism kommer hela det kreativa spektrumet av måleri, foto, inredning, textil, mönster, litteratur, möbeldesign, bokkonst, grafik, dans, trädgårdskonst och mode att vara representerat. Bloomsbury Spirit pågår mellan 23 mars och 30 september 2018.

Ett rum i konsthallen förvandlas till ett galleri med målningar av Roger Fry, Vanessa Bell och Duncan Grant i en klassisk hängning och miljö som präglas av exakt de ideal som de revolterade emot. Ett annat rum tillägnas Omega Workshops, en ateljé som startades av samma trio där de tillsammans med andra konstnärer designade möbler, kläder och inredning.

En viktig plats som kommer att återskapas är Charleston, Vanessa Bells sommarhus i Sussex som kom att bli centrum för hela Bloomsburygruppen. Redan utanför konsthallen, på Artipelags entrégård möts besökare av en Charlestoninspirerad trädgård som fortsätter inne i konsthallen, komplett med murgröna, rosor, buxbom och en näckrosdamm.

Utställningen kommer diskutera Bloomsburygruppens utopier, som det övergripande samtalet, allkonstverket och nakenheten. Cadena Café, som Omega Workshops inredde i London 1917, återskapas och kommer fungera som läsrum och samlingsplats.

Om Bloomsburygruppen

Bloomsburygruppens idéer fungerar som en utmaning i vår egen tid, som likt deras tidiga nittonhundratal präglas av folkvandring, fundamentalism, frälsningsläror och våld.

Kring det första världskriget var Sverige isolerat och det var först på trettiotalet som modernismen slog igenom här. Det var den tekniska och ”hårda modernismen” som blev framträdande och i och med Stockholmsutställningen 1930 var den rationella funktionalismen en statsstil för det nya svenska välfärdssamhället. Bloomsburygruppen stod däremot för ett alternativ, en tredje väg: ”Den mjuka modernismen”. Gruppens hållning var just mjuk, öppen och böjlig. Dess stil var djärv och pluralistisk istället för enhetlig, hård och blank.

Gruppen bestod av en lös samling författare, konstnärer, politiker, ekonomer, historiker, kritiker, matematiker. Först var de bara vänner och studenter, men efterhand slog de igenom som sin tids nytänkare – Virginia Woolf, John Maynard Keynes, Vanessa Bell, Duncan Grant, Lytton Strachey, Roger Fry, Clive Bell, E.M. Forster och Leonard Woolf. Andra mer perifera medlemmar var till exempel Bertrand Russell, Ottoline Morrell och Vita Sackville-West.

Medlemmarna avskydde heroism och auktoritetstro. För dem betydde modernismen att gammalt och nytt kunde sättas ihop i alla möjliga lekfulla mönster och kombinationer. De hyllade fantasin, känslan och skapandet utan att förkasta förnuftet. Och deras gränsöverskridande var självklart, för enligt dem var livets mening diskussioner, vänskap, sanningssökande och estetik. Detta var det specifikt mänskliga.

Gruppen fick sitt namn från Londonstadsdelen Bloomsbury där de ursprungligen hade sin bas. Under första världskriget flyttade flera av dem ut på landet och levde ett gröna vågen-liv. Många hus är i dag förstörda, men gården Charleston i Sussex finns kvar som ett Bloomsburysmycke, präglat av den estetik som var typisk för gruppen: en rufsig miljö för skapande arbete i kombination med lek och diskussioner över alla gränser. En smått kaotisk, inkluderande atmosfär, där ute och inne gled ihop och där allt (nedslitet eller modernt, nybyggt eller klassiskt) kunde återvinnas och förvandlas genom ett lättsamt måleri. På dörrposterna hänger luftakrobater och målade skulpturer varvade med abstrakta ornament. Och så ett vimmel av blomster – penslade eller tryckta, i slingor eller stilleben. Eller verkliga. I Charlestons trädgård rådde samma fräcka och frimodiga estetik som inomhus. Hela miljön var en styggelse för alla rättänkande.

Utöver böcker och utställningar och surrande samtal drev Bloomsburygruppen viktiga nätverk – förlaget Hogarth Press, som var först med att introducera den modernistiska litteraturen i England samt Omega Workshops, som var en kollektiv konstnärsverkstad och ett showroom för tidens alla konstarter såsom måleri, textil, design, dans, mode och inredningar.

Bloomsburygruppens radikalism bottnade i att allting (utom deras existentiella mål) kunde och skulle stötas och prövas. Konventioner struntade de i. Det var idéerna och skapandet som stod i centrum. För konsterna var livets kärna och aldrig redskap för andra syften. Detta menade även Keynes, som hittills i Sverige mest är känd som en världsledande ekonom. Men han var också en lidelsefull hedonist, kulturpolitiker och konstkännare.

Bloomsburygruppens lekfulla hållning och livsstil utmanar svensk socialmoralism, där det konstnärliga alltid har underordnats specialisterna, samhällsingenjörerna, funktionen och nyttan.

Den största konstnären var Virginia Woolf. Hon var både författare, kritiker och entomolog. Hon var också feminist och djupt engagerad i det internationella modernistiska måleriet, som under ledning av Roger Fry presenterades för en chockerad London-publik på två stora postimpressionistiska utställningar åren 1910 och 1912. Virginia Woolf beskrev dem som startskott för ”en helt ny tid”.

Bloomsberries har blivit idoler som förkämpar för feminism, sexuell frihet, pacifism och intellektuell glupskhet inom allt från vetenskap och samhälle till konst. Men genom åren har de också fått mycket kritik – de har inte passat in i någon mall. I efterhand kan man se att de introducerade en mycket friare modernism än den som predikades i det tyska Bauhaus vid samma tid och att de levde enligt den franska revolutionens ideal. De höll sig till det bästa inom europeisk upplysningstradition, samtidigt som de till skillnad från oss i dag trodde på framtiden.

Om utställningen

Extern curator för utställningen är konstkritikern och författaren Ingela Lind i samarbete med Artipelags konstavdelning bestående av konsthallschef Bo Nilsson, curator Frida Andersson, digital producent och formgivare Samuel Lind, chefstekniker Johan von Geijer samt pedagogik- och programansvarige Kristina Lindemann. Utformning av trädgårdarna står Ia Schildt för och utställningens modedel har skapas tillsammans med Cay Bond.

Ingela Lind är nästa år även aktuell med boken Ta sig frihet – Bloomsburygruppen, Indien och konsten att leva (Albert Bonniers Förlag, släpps 23 mars 2018) i vilken hon analyserar gruppens alternativa och fria modernism. Tidigare har Ingela författat Leka med modernismen – Virginia Woolf och Bloomsburygruppen (Albert Bonniers Förlag, 2008).

Artipelag har till Bloomsbury Spirit lånat in unika verk av bland andra Vanessa Bell, Duncan Grant och Roger Fry från engelska institutioner såsom TATE, Victoria & Albert Museum, Courtauld Gallery, The Charleston Trust och National Portrait Gallery. Från Dansmuseet i Stockholm lånas dräkter och rekvisita från ryska baletten, som stod Bloomsburygruppen nära.

Länkar

Utställningen på Artipelags hemsida >>
Om Bloomsburygruppen på wikipedia >>
Pressbilder på Artipelags hemsida >>

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Artipelag tilldelades den 7 december Stora Turismpriset av näringsminister Mikael Damberg under en ceremoni på hotellet At Six i Stockholm. Motiveringen lyder: ”Artipelag är en aktör som med mod och passion, i harmoni med naturen, under kort tid etablerat sig som en av de mest respekterade konsthallarna i Norden.”

Priset ges till föredömliga insatser i nytänkande, internationalisering, kvalitet eller hållbarhet, som har bidragit till att utveckla turismen i Sverige. De tävlande utgjordes av turistmål från 17 av Sveriges 21 län, där den lokala turistorganisationen valt ut respektive läns representant.

– Att vinna Stora Turismpriset är ett stort erkännande för oss. Vi har under flera år jobbat hårt med att få vårt konstmuseum, vår natur och vår utsökta restaurang till en helhet, en destination för besökare från hela världen. Detta ser jag som ett bevis på att vi har lyckats, berättar prismottagaren Riitta Östberg, VD för Artipelag.

Tävlingen arrangerades för 24:e året i rad av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, för vilken Tillväxtverket är huvudman. Prisutdelningen skedde i samband med Sveriges Kommuners och landstings besöksnäringskonferens och utöver äran utgörs priset av en summa om 100 000 kr.

Länkar

Stora Turismpriset 2017 på Tillväxtverkets hemsida >>
Stiftelsen för kunskaps­främjande inom turism på Tillväxtverkets hemsida >>
Pressbilder på Artipelags hemsida >>

Presskontakt

Gustav Idhammar, Artipelag, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)70-710 53 55

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Vi mötte Bigert & Bergström i deras studio i Vasastan, Stockholm i höstas för att prata om deras karriär, miljö och vetenskap samt deras utställning på Artipelag. Efter 30 års samarbete presenterar den svenska konstnärsduon Mats Bigert (f. 1965) och Lars Bergström (f. 1962) utställningen I stormens öga. Valda verk från 1990 till 2017 visas.

Bigert & Bergströms konstnärskap är förankrat i historiska och naturvetenskapliga teorier, ofta med koppling till samhällsfrågor och klimatförändring. Den konceptuella dimensionen placerar deras verk i skärningspunkten mellan människa, natur och teknik. Med storskaliga installationer, skulpturer, filmer och geoengineeringprojekt skapar Bigert & Bergström visuella upplevelser som engagerar våra sinnen och kräver ett aktivt deltagande när vi rör oss genom utställningsrummet. Med ett karakteristiskt estetiskt uttryck och en god portion humor levererar duon en enklare ingång till komplicerade frågor i sitt gestaltande av vetenskapliga utsagor.

Ett centralt tema för I stormens öga är naturens enorma inverkan på människors liv. Hur hanterar vi individuellt och globalt de extrema väderförhållanden som orsakas av till exempel stigande temperaturer? Anpassar vi oss? Eller förlitar vi oss på att forskarna ska påverka vädret till vårt bästa? Och vad blir i så fall följderna? För att citera konstnärsduon: Lägg till ett nytt problem för varje lösning.

Med suggestiva metoder snarare än definitiva svar vill Bigert & Bergström göra oss medvetna om kreativitetens grundläggande betydelse. Genom att placera verken i ett globalt sammanhang konfronteras vi med hur vi, beroende på kulturella och geografiska omständigheter, svarar på olika idéer om sanning. En mytologisk och religiös underström i vissa av verken påminner oss om detta.

Efter ett 30-årigt konstnärskap ger oss Bigert & Bergström fortfarande nya sätt att se, tänka och förstå världen vi lever i och framtiden vi går till mötes.

Denna höst och vinter fylls Artipelag med interaktiva installationer, mekaniska skulpturer och filmer skapade av konstnärerna Mats Bigert och Lars Bergström. I stormens öga utgörs av verk från duons 30 år långa karriär där väder och klimat – och hur dessa hotar, berör samt nyttjas av människan – varit ett genomgående tema. Utställningen öppnar den 27 oktober och detta blir första gången som Bigert & Bergström visas i en större separatutställning.

Besökarna kommer genom konsten kunna följa Bigert & Bergströms alla utvecklingsfaser och deras bidrag till den svenska och internationella konstscenen. I stormens öga blir en utställning som kan liknas vid en sinnesundersökning där betraktaren bjuds in till ett aktivt deltagande. Med avstamp i vetenskapliga teorier och historiska skeenden öppnar Bigert & Bergström en egensinnig ingång till komplexa frågor, där skapande och vetenskap sammansmälter i visuella presentationer.

Utställningen vilar på vetskapen om att naturkatastrofer är något fysiskt och påträngande. Hur det bekväma plötsligt kan förvandlas till något hotfullt. Extrema händelser i naturen kommer kunna upplevas och begrundas på plats på Artipelag. Vilka tankar far genom huvudet när det försvinner in i ett moln av ånga? Och hur känns det egentligen att ställa sig mitt i stormens öga?

Bigert & Bergströms konst är en rullande skärningspunkt där människa, natur och teknik centrifugeras. De miljarder år som skapat de förutsättningar vi lever under idag, liksom morgondagens flyktiga prognoser, processas och installationen Vädret – det synoptiska slagfältet utgör historiska vändpunkter i form av skulpturala väderkartor. De visar bland annat hur Napoleons anfallande styrkor kraftigt hindrades av den ryska vintern år 1812, och hur tyfonen Kamikaze räddade Japan från en mongolisk invasion under sent 1200-tal.

Bigert & Bergström har arbetat ihop ända sedan de år 1986 möttes i Stockholm på Kungliga Akademien för de fria konsterna. Genom åren har de skapat en variation av projekt, storskaliga installationer, skulpturer och filmer. I Sverige är de kända för bland annat Morgondagens väder på Stockholms centralstation, vilken utgörs av ett kluster med hängande atmosfäriska molekyler som ändrar färg efter väderprognosen för påföljande dag. Och härom året var de omtalade när de i ett konstprojekt täckte Kebnekajses sydtopp med en räddningsfilt, för att på så sätt hindra den från att smälta.

Artipelag anser att Bigert & Bergström med sin konst belyser ett aktuellt och viktigt ämne. De inte bara får oss att reflektera över hur människan attackerar sitt eget klimat, utan visar även på människans besatthet vid att kontrollera det samma. Duon blottlägger den röda tråd som löper mellan allt oftare återkommande klimatkatastrofer och våra luftkonditionerade gallerior där temperaturen är styrd ner till tiondelar av en grad.

Utöver guidade turer och introduktioner av utställningen kommer verksamhet för unga och barn bedrivas. Här engageras deltagarna i kreativa aktiviteter kring framtida scenarion och sociala lösningar på de utmaningar som klimatförändringar för med sig. I linje med utställningens anda kommer Artipelag även att på helger erbjuda gratis direktbussar från Vasagatan i Stockholm.

Länkar

Högupplösta pressbilder i Artipelags pressrum >>
Utställningen på Artipelags hemsida >>
Bigert & Bergströms hemsida >>
Teaser video >>

Presskontakt

Gustav Idhammar, Artipelag, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)70-710 53 55

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Välkommen till Artipelag och den vackra Artbox-hallen lördagen den 14 oktober klockan 14.00. Då erbjuds ett tillfälle att  höra Artipelags grundare Björn Jakobson berätta om visionen, tillkomsten och de fem första succéfyllda åren här ute på Hålludden. Björn kommer även recitera delar av librettot till kammaroperan Karolinas sömn, som var det allra första evenemanget att genomföras på Artipelag.

Stillbilder och korta videoinslag illustrerar presentationen som tar cirka fyrtio minuter. Efter en trettio minuters paus ges sedan en bakgrund till Karolinas sömn, som i samarbete med Kungliga Operan uruppfördes vid Artipelags invigning den 2 juni 2012. Musiken skrevs av tonsättaren Anders Eliasson och librettot av författaren och poeten Bengt Emil Johnson. Verket är en tolkning av berättelsen om ”Soverskan på Oknö”, en kvinna som vid endast 14 års ålder år 1876 föll i dvala och vaknade först 32 år senare.

Under tio minuter kommer Björn att deklamera denna text som följt honom under åren och som i mångt och mycket speglar hans eget förhållande till naturen och livet självt.

”Det här är ett epos som jag läst ett par hundra gånger för mig själv och som jag nu ser en chans att få dela med mig av till andra.”
Björn Jakobson

Ovan ersätter denna dag den Artipelagvisning som vanligen genomförs onsdag till och med söndag.

Än en gång välkommen till Artipelag och en inspirerande eftermiddag tillsammans med Artipelags grundare, Björn Jakobson!

Bigert & Bergström är en konstnärsduo bestående av Mats Bigert och Lars Bergström. De träffades 1986 på Konstakademien i Stockholm och har i trettio år skapat en mängd olika konstprojekt, storskaliga installationer, offentliga verk och filmer. Med en konceptuell udd och intelligent humor placeras deras verk oftast i skärningspunkten där människa, natur och teknologi möts. Bigert & Bergström undersöker genom sin konst vetenskapliga och sociala frågeställningar som diskuteras i samtiden.

Läs mer om utställningen som öppnar fredagen den 27 oktober här >>

Varför är det just serier av kärl som Edmund de Waal drejar? Vad betyder den formen för honom och vad kan den ha betytt för Giorgio Morandi? I vår sista film från Edmund de Waals studio är vi i själva hjärtat av hans skapande, drejskivan. Utställningen pågår fram till första oktober 2017.

Snödrottningen är 2017 års exklusiva julshow där glamour blandas med storslagen musik och utsökt mat. Den kända operatenoren Rickard Söderberg har skrivit ett manus som rymmer både innerlig julstämning och burlesk humor. Orkesterarrangemangen är framtagna av Sveriges ende dirigent och arrangör på Broadway – Nils-Petter Ankarblom – och de framförs av en fem musiker stark orkester. På scen flankeras Rickard Söderberg av de erkända solisterna Johanna Sannefors och Laine Quist, vilka han delat scen med i snart två decennium. Trions kärlek till varandra, musiken och teatern utgör den grund som krävs för en storslagen föreställning.

Artipelag har av Visit Stockholm blivit nominerat som Stockholms läns kandidat till Stora Turismpriset, som varje år delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism. Priset ges till föredömliga insatser i nytänkande, internationalisering, kvalitet eller hållbarhet, som har bidragit till att utveckla turismen i Sverige.

Huvudman för stiftelsen är Tillväxtverket och i år blir det 24:e året som priset delas ut. Prissumman är på 100 000 kr och samtliga nominerade får även 10 000 kr att använda till en kunskapsfrämjande insats.

”Årets nominerade till Stora Turismpriset 2017 har ett tydligt fokus på innovation, samverkan och kunskapsspridning som är viktiga kriterier för besöksnäringens utveckling i Sverige. Representationen är god och varierad med spännande aktiviteter och upplevelser både i stad och på landsbygd.”
– Cecilia Schelin Seidegård, ordförande för Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism och landshövding i Gotlands län

”Artipelag har med sin modiga satsning snabbt gjort sig ett namn internationellt. Vi är oerhört glada över det innovativa tillskott det innebär för Stockholm som besöksmål. Den visionära blandningen av konst, aktiviteter och god, närproducerad mat i Stockholms unika skärgårdsmiljö visar vägen för andra hållbara satsningar och är ett inspirerande bevis på den entreprenörskraft som finns i vår region.”
– Thomas Andersson, VD på Visit Stockholm

”Vi är oerhört stolta över nomineringen till Stora Turismpriset. Den visar att vår satsning på hållbarhet och tillgänglighet bär frukt och att vi håller hög standard gentemot inhemska och utländska turister, samt de företag som förlägger konferenser och events här.”
– Riitta Östberg, VD på Artipelag

Totalt deltar 17 län och den 7 december utses vinnaren, som får ta emot priset av närings- och innovationsminister Mikael Damberg under Sveriges Kommuners och landstings besöksnäringskonferens.

Länkar

Samtliga nominerade via Tillväxtverket >>

Presskontakt

Gustav Idhammar, Artipelag, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)70-710 53 55

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.