Hoppa till innehåll

ÖPPET TIS 11-17 | ONS 11-21 | TOR-LÖR 11-1830 | SÖN 11-17

MADELEINE JONSSON GILLE

Madeleine Jonsson Gilles (f. 1991) ljudverk Sjökort: Fem öar (2014) kan höras på olika platser i naturen kring Artipelag. Se en film med konstnären om sitt nyskapade verk till utställningen Ingen människa är en en ö.

See an interview with artist Madeleine Jonsson Gille about her sound piece ”Sjökort: fem öar”. A part of the exhibition No Man Is an Island at Artipelag.

TIDPUNKT: 23 maj – 28 september 2014

PLATS: Artipelag, Värmdö

ENTRÉAVGIFT: 150 kr

CURATORER: Bo Nilsson, konsthallschef och Frida Andersson, intendent.

KONSTNÄRER: August Strindberg, J.A.G Acke, Prins Eugen, Bruno Liljefors, Anders Zorn, Albert Engström, Axel Sjöberg, Axel Einar Hjorth, Rune Jansson, Eddie Figge, Olle Nyman, Staffan Hallström, Evert Lundquist, Ebba Reutercrona, Torsten Renqvist, Anders Bruno Liljefors, Evert Taube, LG Lundberg, Ernst Billgren, Jan Håfström, Rolf Hansson, Marcus Eek, Madeleine Jonsson Gille, Carl Boutard, Ebba Bohlin, Anna Lidbjörk,

Få platser är lika omskrivna, besjungna och ”bemålade” som Stockholms skärgård. Men idag framstår föreställningen om skärgården alltmer som en nostalgisk turistkliché, där begreppet skärgårdskonst har blivit en tveksam kategori.

Utställningen Ingen människa är en ö försöker med konstens hjälp från slutet av 1800-talet och fram till idag problematisera bilden av skärgården med utgångspunkt i begrepp som klass, kön, identitet. Med ett antal nedslag i olika epoker försöker vi spegla de förändringar som har skett i föreställningen om skärgården.

Bild: J.A.G. ACKE, Östrasalt 1, 1906

Läs mer om utställningen sist i pressmeddelandet.

KATALOG: I samband med utställningen publicerar vi en katalog med ett rikligt bildurval och en essä av kon- sthallschefen Bo Nilsson.
Katalogen har formgivits av Greger Ulf Nilsson.

HANDOUT: Texter om konstnärerna och deras utställda verk presenteras i en handout som ingår i entréavgiften.

DIGITALT MATERIAL:

Till utställningen skapas en digital katalog i vår gratisapp för Apple och Android telefoner och läsplattor. Ipads finns monterade i konsthallen för besökare att fördjupa sig i utställningen och kan även laddas ned gratis via AppStore eller Google Play. Appen innehåller bonusmaterial och intervjufilmer med konstnärerna Anna Lidbjörk, Marcus Eek, Carl Boutard, Madeleine Jonsson Gille och Ebba Bohlin om de nya verk som skapats för utställningen. Dessa filmer går även att se på vår webbsida.

På bloggen nmiaiartipelag.tumblr.com samlas allt som skrivs och sägs om utställningen samt besökares och allmänhetens egna bilder av skärgården. Genom att direktlänka #skärgård från bildtjänsten Instagram så skapas ett collage över bilden av skärgården.

PRESSKONTAKT: Maria Rosén: maria.rosen@artipelag.se Mobil: +46 72 244 22 38 Kontor: +46 8 570 130 21

MER OM UTSTÄLLNINGEN:

I utställningen Ingen människa är en ö börjar vi med den konstnärsgeneration som kom att gestalta skärgården från slutet av 1800-talet. Prins Eugen, Anders Zorn, Albert Engström, August Strindberg, Axel Sjöberg och J A G Acke får representera denna första generation av skärgårdsmålare. Trots deras synnerligen olika utgångspunkter och olika konstnärliga förhållningsätt har de kommit att företräda den konstnärliga mångfald som vår föreställning om skärgården bygger på.

Skärgårdslivet i slutet av förra seklet förbinds ofta med överklassens tillfälliga sommarvisten och den kulturkrock som detta innebär med den ursprungliga befolkningen. Men under trettiotalet kan man skönja hur medelklassen allt oftare söker sig ut i skärgården som sommargäster. I motsats till gulaschbaronernas stora hus med massor av snickarglädje är medelklassens hus mer modesta i skala vilket kompenseras av ett modernt formspråk som har likheter med skrivarstugan eller konstnärens ateljé. Till denna nya typ av boende skapade möbelformgivarenAxel Einar Hjorths så kallade sportstugemöbler med namn som Utö, Värmdö och Sandhamn. En central del i föreställningen om skärgården finns även i Evert Taubes efterlämnade visskatt som också finns med i utställningen.

Modernismen fick sitt genomslag kulturpolitiskt och i gestaltningen av det moderna Stockholm, men aldrig
i skärgårdsmiljön. Närmast i detta avseende kommer Olle Nyman som använde sig av abstraktionen i sitt måleri. På sin fädernesärvda gård på Saltsjö Duvnäs samlades i slutet av fyrtiotalet och under delar av fem- tiotalet en grupp konstnärer med Evert Lundquist, Ebba Reutercrona och Staffan Hallström i en slags boende och arbetsgemenskap som brukar kallas Saltsjö-Duvnäsgruppen. I denna del av utställningen ingår också keramikern Anders B Liljeforssom genom sin verksamhet vid Gustavsbergs porslinsfabrik utvecklade ett experimentellt förhållningssätt till keramik som en fri konstnärlig form som närmade sig naturens formspråk. I denna del av utställningen finns också Torsten Renqvist och Rune Jansson som var och en på sitt sätt har gestaltat skärgårdens speciella rumsligheter i skulptural, respektive målerisk form.

Hos LG Lundberg finns både länkar till Prins Eugens måleri, men också till August Strindbergs målningar från Dalarö udd, där också LG Lundberg är verksam. Hos Jan Håfström kan man finna en litterär källa i Carl Jonas Love Almqvist och dennes föreställningar om den mytiska ön ur vilken allt liv emanerar. Sextiotalsgenerationen är fortfarande verksam idag och har inspirerat många av de konstnärer som fick sitt genombrott på 1980-talet. I utställningen är den representerad av Rolf Hanson och Ernst Billgren som har fortsatt diskursen av 1800-talets stora ikoner inom skärgårdskonsten.

I utställningen finns också en yngre generation av konstnärer som vi har förpassat till ett gränsland mellan Artipelag och naturen utanför. Det är platsspecifika verk som anknyter till skärgården, men på ett mer fysiskt handfast sätt. Marcus Eeks målningar av havet och dess båttrafik befinner sig i ett rumsligt territorium mellan inne och ute. Carl Boutard har samlat naturfragment från Artipelags närområde och gjort avgjutningar av i brons och därefter satt samman till ett slags naturligt alfabet. Lite längre ut i naturen kring byggnaden kan man höraMadeleine Jonsson Gilles ljudverk Sjökort: Fem öar och nere vid ångbåtsbryggan har Anna Lidbjörk skapat en installation som har vissa likheter med ett skärgårdscafé. Längst bort från byggnaden befinner sig Ebba Bohlins skulpturprojekt som har installerats ute på vattnet, men som för den sakens skull knappast har en koppling till naturen, utan snarare till människans exploatering av vilja till kolonisering av naturen. Det är uppenbart att den unga generationen av konstnärer är väl medvetna om skärgårdens förändrade omständigheter idag; från en ursprunglig natur till ett slags reservat för massturism.

Se filmen om hela Artipelag och vår unika mix av konsthall i världsklass, god mat, event och konferens i unik miljö, spännande arkitektur och vacker natur.

Världsartisten Malena Ernman spelar huvudrollen som kung Xerxes och medverkar gör också operastjärnorna Loa Falkman och Kerstin Avemo. Föreställningen regisseras av Lars Rudolfsson (“Kristina från Duvemåla” och “Hjälp sökes”). Musiken framförs av en av världens främsta barockorkestrar Ensemble Matheus (Frankrike) och dirigent är deras konstnärlige ledare, Jean-Christophe Spinosi.

“Xerxes” har premiär den 12 september och spelas i Artipelags Artbox.

I höst har en ny operaföreställning premiär i Sverige som samlar den nordiska sångareliten, en av Sveriges främsta regissörer, världens ledande barockorkester och en av barockmusikens största dirigenter. “Xerxes” är inte bara ett unikt samarbete mellan Frankrike och Sverige, det är också ett unikt möte mellan den tidiga klassiska musiken och den moderna konsten – mitt i den svenska naturen.

– Vår ambition är att introducera barockopera för den breda svenska opera- och teaterpubliken i en miljö som påminner om operans enkla och naturliga bakgrund. Därför valde vi den fascinerande konsthallen Artipelag och dess vackra inramning i Stockholms skärgård, säger Malena Ernman.

Med “Xerxes” får den svenska publiken för första gången på många år chansen att se tre av våra största operastjärnor tillsammans på en och samma scen: Malena Ernman, Loa Falkman och Kerstin Avemo.

I den övriga ensemblen ingår den australiensiska countertenoren David Hansen, den svenska sopranen Hanna Husáhr, den tyska mezzosopranen Ivonne Fuchs, den danska basen Jakob Zettner, den svenska sopranenCathrine Setterberg och dansaren och koreografen Sara Larsson Fryxell. Scenograf är John Engberg.
För regin står Orionteaterns teaterchef och konstnärliga ledare Lars Rudolfsson, som nyligen belönades med Expressens teaterpris 2013. Han har tidigare bland annat regisserat succéer som “Kristina från Duvemåla” och “Hjälp sökes”.

Musiken i “Xerxes” framförs av en av världens främsta barockorkestrar – franska Ensemble Matheus. Dirigent är deras konstnärliga ledare Jean-Christophe Spinosi, som vunnit en lång rad internationella utmärkelser och priser.

Medverkande
Xerxes – Malena Ernman
 lviro – Loa Falkman
 Atalanta – Kerstin Avemo
Arsamene – David Hansen
Romilda – Hanna Husáhr
Amastre – Ivonne Fuchs
Ariodate – Jakob Zettner
Dans & koreografi – Sara Larsson Fryxell
Orkester – Ensemble Matheus
Dirigent – Jean-Christophe Spinosi
Regissör – Lars Rudolfsson
Scenograf – John Engberg

Producenter är Blixten & Co. och Northern Grace AB.

Biljetter

Biljetterna säljs via Blixten.se och Ticnet.se.

Om Xerxes

Georg Friedrich Händels opera från 1738 är full av intriger, missförstånd, maktkamp och kärleksförvecklingar. Titelrollen var från början en kastrat-roll men spelas idag vanligen av en kvinna. “Xerxes” innehåller en av operavärldens mest kända arior, “Ombra Mai Fu”, men det är inte bara den vackra musiken som har bidragit till “Xerxes” stora popularitet utan också det faktum att den bitvis är skriven som en komedi. Komik var ovanligt inom den tidiga operakonsten och rollkaraktären Elviro (Loa Falkman) är en så kallad solitär – det är den enda komiska rollen som Händel någonsin skrev.

Om barockopera

Sedan över 20 år tillbaka har barockoperan varit en självklar del av den moderna centraleuropeiska scenkonsten. Med sin lekfulla enkelhet, sitt naturliga uttryck och sin sceniska öppenhet så har den blivit en bro mellan opera och teater. Det musikaliska språket är lika omfattande och exklusivt som det är enkelt och melodiöst.

Spotify
Hör Malena Ernman framför “Ombra Mai Fu” här: http://open.spotify.com/track/29ym283kpgDLDvpHkBFmFN

Pressbilder

Artipelag

För mer information kontakta:
Artipelag: Maria Rosén, presskontakt
072-244 22 38
Maria.rosen@artipelag.se

Press
Johannes Sundelin/ILES PR
0
0702 19 83 73
johannes@iles.se

Blixten & Co: 
Sophie Henningson
076 814 47 46
sophie.henningson@blixen.com

Artipelag presenterar en omfattande fotoutställning som innehåller arbeten från de senaste fem åren av 21 svenska fotografer. Utgångspunkten för utställningen är de förändringar som sker inom fotografin på 1990-talet.

PRESSMEDDELANDE 

UTSTÄLLNING: Det synliga. Samtida svensk fotografi

TIDPUNKT: 7 februari – 11 maj 2014

PLATS: Artipelag Konsthall, Stockholm (Värmdö)

CURATORS:

Jessica Höglund, intendent och Magnus Jensner, chefsintendent, Artipelag samt Niclas Östlind, doktorand, Akademin Valand, Göteborgs universitet.

OM UTSTÄLLNINGEN:

I utställningen Det synliga, som nu öppnar på Artipelag, hävdas att det samtida fotografiet i Sverige domineras av kvinnliga konstnärer. Detta är ett sätt att visa den stora förändring som successivt skett under de senaste tjugo åren inom fotoområdet.

Vad beror det på och hur skiljer sig fotografiet från den tidigare manliga dominansens företrädare?

Efter andra världskriget präglades fotografiet av ett dokumentärt bildspråk med den ställföreträdande betraktaren som ideal, och med en tydlig maskulin identitet. Alternativa synsätt presenteras dock under perioden och i början av 1990-talet sker strukturella förändringar som banar väg för en hel rad kvinnliga fotografer.

Nya perspektiv öppnades för alternativa frågeställningar med både teoretiska och praktiska utgångspunkter. Ett större fokus på gestaltande fotografi och vidare internationella referensramar flyttade fokus från det unika subjektet till frågor om språk, strukturer, konventioner och identitet.

Det samtida iscensatta fotografiet skapar sina egna världar, förmedlar berättelser som utgår från teoretiska och strukturella analyser, men också från experiment med fysiska material och mediets konceptuella utgångspunkt-
er. Utställningen presenterar 21 konstnärer som arbetar med fotografi som främsta medium och visar verk från de senaste fem åren. I utställningen ingår även fotoböcker från samma period.

MEDVERKANDE KONSTNÄRER/FOTOGRAFER I UTSTÄLLNING:

Marie Andersson, Lotta Antonsson, Stina Brockman, Miriam Bäckström, Trinidad Carrillo, Aida Chehrehgosha, Dawid, Catharina Gotby, Denise Grünstein, Annika von Hausswolff, Maria Hedlund, Linda Hofvander, Annica Karlsson Rixon, Jenny Källman, Tuija Lindström, Maria Miesenberger, Tova Mozard, Julia Peirone, Eva Stenram, Anna Strand och Pernilla Zetterman.

SAMTIDIGT I GÖTEBORG:

Under samma period som utställningen Det synliga. Samtida svensk fotografi visas på Artipelag i Stockholm, visas utställningen Mellan Verkligheter. Fotografi i Sverige 1970-2000 i Göteborg på Göteborgs konstmuseum och Hasselblad Center. Den har ett historiskt perspektiv och tillsammans behandlar utställningarna fotografin i Sverige från 1970 till idag. Utställningarna kommer att bli en del av doktorand Niclas Östlinds avhandling Performing History.

KATALOG:

Till utställningen Det synliga. Samtida svensk fotografi publiceras en katalog, formgiven av Petter Antonisen och Lena Gerkens.

Katalogen innehåller ett förord av konsthallschef Bo Nilsson, en gemensam text av utställningens curatorer, och ett samtal mellan Anders Olofsson (redaktör för Konstperspektiv), Jessica Höglund, Magnus Jensner och Niclas Östlind, samt konstnärerna/fotograferna Maria Hedlund, Julia Peirone och Pernilla Zetterman. Den största delen av katalogen kommer att utgöras av bilderna, en generös del där varje deltagare får tre hela uppslag.

Även på Hasselblad Center i Göteborg tas en generös katalog fram.

Dessa två kataloger distribueras genom bokförlaget Arena som senare under våren kommer att slå samman de två utställningskatalogerna till en förlagsprodukt och lansera båda i en vackert formgiven kassett.

De två katalogerna täcker tillsammans svensk fotohistoria under tiden 1970-2013.

PRESSBILDER: 

PRESSKONTAKT:

Maria Rosén: maria.rosen@artipelag.se
Mobil: +46 72 244 22 38
Kontor: +46 8 570 130 21

De gastronomiska trenderna går från mer rustik matlagning till smäckrare och vackrare matkompositioner. Så ock i årets Nobelmiddag.

– Jag är förstås otroligt stolt över att ha fått äran att för andra året skapa en av de mest kända och storslagna middagarna i världen, säger Andreas Hedlund, gastronomiskt ansvarig på Stadshusrestauranger, och nu vill vi ta det ett steg till. Omsorgen om råvaran består, men det är ett lättare anslag och mer ”fine dining” över årets meny.

Här har vi fått fantastisk inspiration från Fredrik Björlin, som under sina år som lagkapten för Svenska Kocklandslaget specialiserat sig på unika presentationer som är lika vackra för ögat som för gommen.

Det är en ära stor ära att vara med igen. I år är det andra gången jag arbetar med Nobelbanketten, sist var när Kocklandslaget gjorde menyn 2007.  Jag tycker det är fantastiskt roligt att vara med i den kreativa delen och att arbeta tillsammans med Andreas. En häftig utmaning att få toppa matupplevelsen på festernas fest, säger Fredrik Björlin, kökschef på Artipelag konsthall på Värmdö.

2013 års Nobelmeny tillkännages först den 10 december kl 19.00 när gästerna satt sig till bords. Arbetet bakom kulisserna har dock pågått under många månader. Andreas Hedlund och Fredrik Björlin har sedan i våras provlagat och provsmakat för att hitta de ultimata rätterna till Nobelbanketten.

– När vi gör Nobelmenyn för andra året kan vi fokusera ännu mer på kreativiteten, berättar Andreas. Eftersom vi har erfarenheterna med oss från ifjol vet vi precis vad vi har för förutsättningar och hur vi kan lyckas göra maten till en ännu större upplevelse, både visuellt och smakmässigt.

Tillsammans med Andreas Hedlund och Fredrik Björlin arbetar ett stort team med lång erfarenhet av både Nobelmiddagen och andra galabanketter, under ledning av kökschef Gunnar Eriksson. Totalt 43 kockar lagar mat under 4 dagar inför middagen den 10 december.

Även dessertmakarna från 2012, prisbelönta konditorerna Conrad Tyrsén och Ted Johansson från Dessert & Choklad Stockholm, har fått förnyat förtroende. De lovar en Nobeldessert som är den mest avancerade som någonsin gjorts i detta sammanhang.

Om Andreas Hedlund & Fredrik Björlin

Andreas Hedlund är gastronomiskt ansvarig på Stadshusrestauranger. Han har tidigare bl.a. vunnit Årets Kock. Fredrik Björlin är kökschef på Artipelag och var lagkapten för Svenska Kocklandslaget fram tills i våras.  Fredrik är dessutom kapten i det nystartade kockteamet med sju kockar från olika delar av världen,  WACS  (WORLDCHEFS Culinary Dream Team)

OM ARTIPELAGS RESTAURANGER

Artipelags restauranger drivs i egen regi med kunnig personal och ledning från en av Stockholms mest välrenommerade restauranger – Grodan.

Artipelag har två restauranger – Restaurang Artipelag på övre våningen där det sommartid serveras en à la carte meny. För närvarande erbjuds på helgerna ett fisk- och skaldjursbord men inspiration från skärgården. Här serveras också ett klassiskt julbord.

I Café och Buffé Bådan serveras en omtyckt lunchbuffé i veckorna och till helgen en generös brunch med dessertbord.

För mer information, vänligen kontakta;

Presskontakt: Maria Rosén: maria.rosen@artipelag.se Mobil: +46 72 244 22 38

Kontor: +46 8 570 130 21

I samband med Artipelags stora utställning Svarta tavlan – om konst och lärande  – bjuder vi in till ett unikt musikprogram.

Under lördagar och söndag ända fram till i januari 2014 tolkas konstnären Christian Marclays verk Chalkboard  av olika musiker i utställningshallen. Programmet har curerats av Mats Gustafsson.

Utgångspunkten för musiktolkningarna är konstverket Chalkboard ; en stora svart tavla med notstreck  och där utställningsbesökarna inbjuds att  fritt skriva och rita med krita. Varje veckoslut presenteras nya musiker som tolkar besökarnas efterlämnade kommentarer och bilder.

Efter musikuppförandet suddas hela tavlan ut och det är fritt fram för nya texter och bilder under den efterföljande veckan.

Musikuppförandet sker varje lördag och söndag klockan 12.00 och kl. 14.00 och ingår i entréavgiften. Följande musiker har hittills deltagit i musikprogrammet; David Stackenäs, gitarr, Emil Strandberg, trumpet, Per Åke Holmlander, tuba. Se hela programmet nedan.

Musikprogrammet ingår i entréavgiften till utställningen.

Martin Küchen  – saxofon. Improvisatör och projektör. Saxofoner och elektronik. Extremt utpräglad teknik och improvisatorisk förmåga. Egna ensemblen Angles turnerar regelbundet internationellt. Mängder av soloprojekt samt aktiviteter med andra konstformer såsom dans och poesi. 2 nov – 3 nov 2013

Sten Sandell – piano. Legendarisk pianist med hela världen som arbetsfält. Innovativ kreatör och kompositör. Turnerar flitigt med grupperna Sten Sandell Trio, GUSH, Thormann/Sandell/Strandberg samt i olika soloprojekt samt med andra konstformer såsom video, bildkonst, poesi och dans. 9 nov – 10 nov 2013

Niklas Barnö – trumpet. Nydanande trumpetare som fritt rör sig, mycket personligt, emellan jazz och fri improvisation, framförallt med grupperna Kege Snö och Je Suis. Arbetar även med Fire! Orchestra och andra större kreativa ensembler. 16 nov – 17 nov 2013

Sofia Jernberg – voice. Sångerska och improvisatör med en spektakulär teknik och musikalisk förmåga. Stora utmärkelser i svenskt musikliv, men framförallt en magisk sångerska. Otaliga projekt inom både jazz, opera och fri improvisation. Egna gruppen Paavo och verksamhet i t.ex. Fire! Orchestra och Yun Kan 10. 23 nov  – 24 nov 2013

Anna Lindal – violin. Violinist inom den nutida kammarmusiken, med hela världen som arbetsfält. Hon har varit verksam inom de flesta större och mindre nutida musikensembler som finns i Sverige, men jobbar nu mest frilans, gärna inom den fria improvisationen. Konsertmästare i Stockholms Filharmoniska Orkester 1983– 2001. 30 nov – 1 dec 2013

Magnus Andersson – gitarr . Extremt teknisk gitarrist inom den moderna kammarmusiken, som fått mängder av verk skriva till sig av de flesta stora namnen inom den klassiska nutida musiken. Bl.a. Brian Ferneyhough, Franco Donatoni och Sven-David Sandström. Världsledande och innovativ. 7 dec  – 8 dec 2013

Mariam Wallentin – voice. Sångerska och musiker i egna grupperna Wildbirds & Peacedrums samt Mariam The Believer. Mycket personlig och engagerande röst som är helt unik inom den kreativa musiken. Turnerar regelbundet internationellt med egna grupper samt projekt inom modern opera och fri improvisation. 14 dec  – 15 dec 2013

Johan Berthling – bas. Basist och producent. Navet i svenskt kreativt musikliv. Med ena foten i experimentell musik och den andra inom kreativ rockmusik. Egna grupperna Fire! Orchestra och Tape utgör basen för verksamheten, men han deltar även i ett stort antal andra grupper internationellt och i Sverige. 21 dec  – 22 dec 2013

Mats Äleklint – trombon. Trombonist med jazzrötter. En helt spektakulär spelstil har gjort honom uppmärksammad internationellt. Verksam i grupperna Mats Äleklint Kvartett, Angles, Je Suis och Fire! Orchestra men frilansar i ett stort antal andra grupper. 28 dec  – 29 dec 2013

Mats Gustafsson – sax. Internationellt verksam saxofonist, kompositör och improvisatör i bl.a. egna grupperna Fire! Orchestra, The Thing, Swedish jazz och Gush. Soloverksamhet och samarbeten med andra konstformer och arbeten i större ensembler såsom Nu Ensemblen och Fire! Orchestra. 4 jan – 5 jan 2014

Mats Persson – piano. Legendarisk pianist och kompositör. En av de mest aktiva, framgångsrika och kreativa interpreterna av ny pianomusik i Sverige. Mångårig verksamhet med pianisten Kristine Scholz och tidigare i Harpans Kraft. Har fått verk av bl.a. Christain Wolff, Chris Newman och Aldo Clementi skrivna till sig. 11 jan – 12 jan 2014

Anna Högberg – sax. Kreativ, genommusikalisk och innovativ ny saxofonist med framträdande roller bl.a. i Fire! Orchestra och Pombo. Ett absolut stjärnskott på den svenska scenen för improvisationsmusik. 18 jan – 19 jan 2014

Välkommen att kontakta Artipelag om du vill ha mer information eller om det finns intresse för att besöka musikprogrammen och har önskemål om ev. intervjuer.

Fredag den 18 oktober inviger Cirkus Cirkör Artipelags Artbox som cirkusscen! Cirkusdirektören Tilde Björfors succéproduktion Wear it like a crown med musik av Rebekka Karijord jubilerar med sin 400:e föreställning på Artipelag. En föreställning, som sedan premiären 2010 spelat 399 föreställningar i 16 länder.

Kl.19 inviger Tilde Björfors föreställningen. Musikuppförande av Rebekka Karijord.

–  Vi är fantastiskt glada för att Cirkus Cirkör har valt att lägga den här succéuppsättningen på Artipelag. Några av de 16 föreställningarna är redan slutsålda, säger Josefin Jakobson, aktivitetsansvarig på Artipelag.

Wear it like a crown spelas fredag-söndag

18  oktober –17 november

( extrainsatt föreställning 24 oktober )

Biljetterna säljs via ticnet.se eller i Artipelags reception.

I samband med Cirkus Cirkörs gästspel håller vi extraöppet i båda restaurangerna. Extrainsatta bussar kör till och från Artipelag.

Wear it like crown är en föreställning om att bära sina rädslor, misslyckanden och tillkortakommanden som en krona. I ett snurrande scenrum där en dörr mellan risk och möjlighet passerar förbi, rör sig sex cirkusartister De är alla udda karaktärer som bär på sina egna dilemman, känner sig ensamma på jorden och söker skapa mening och sammanhang genom att nå fram till varandra (och publiken), bl. a. genom pingisbollar och sugproppar. I denna absurda och tragikomiska värld skapar kaos en ny ordning, det lösryckta blir det fasta och det magiska det verkliga. Allt uppblandat med kastade knivar, luftakrobatik och poetiska motorsågar.

Pressinfo Artipelag: Maria Rosén, 08 570 130 21 /072 244 22 38, maria.rosen@artipelag.se

Ensemble:Henrik Agger – Wizard of Wonder
Louise Bjurholm – Miraculous and Spectacular
David Eriksson – Marvel of the Century
Jesper Nikolajeff – Nerves of Steel
Fouzia ”Fofo” Rakez – Wild, Weird and Wonderful
Anna Lagerkvist – Mistress of Mayhem

Idé och regi: Tilde Björfors

Musik och sångtext: Rebekka Karijord

Pressinfo:  Mette Klouman, 070 777 44 84 , mette@cirkor.se

Pressbildwww.pressbild.com under Cirkus Cirkör och Wear it like a crown.

Tidpunkt: 11 oktober 2013 – 19 januari 2014

Plats: Artipelag Konsthall, Värmdö

Curatorer: Bo Nilsson, konsthallschef, Magnus Jensner, chefsintendent, Jessica Höglund, assisterande curator och Frida Andersson, assisterande curator.

Konstnärer: Rudolf Steiner, Joseph Beuys, Jean-Michel Basquiat, Marcel Broodthaers, Elis Eriksson och Per Kirkeby (historiskt del). Bruce High Quality Foundation,Tacita Dean, Alejandro Guijarro, Christian Marclay, Josiah McElheny & Andrea Geyer, Tal R, Lars Siltberg och Gary Simmons (samtida del).

Utställningens tema: Den svarta tavlan är förbunden med lärande men det är mindre känt att den svarta tavlan har använts av konstnärer som ett kunskapsmedium under hela den moderna epoken. Rudolf Steiner är förebild för användningen av den svarta tavlan som ett pedagogiskt instrument. Steiners tankegångar har fått många efterföljare, inte minst Joseph Beuys som har varit förbindelsen till samtida konstnärer som Tacita Dean och Christian Marclay som har arbetat vidare med den svarta tavlan. Det kan tyckas märkligt att den svarta tavlan har fått en renässans i samtidskonsten, inte som en nostalgisk resa i tillbaka i tiden, utan snarare som kunskapsmedium som ingår i en dialog med publiken i tidens interaktiva anda.

Katalog: I samband med utställningen publicerar vi en katalog med ett rikligt bildurval och presentationer av konstnärerna. Katalogen har formgivits av Patric Leo.

Presskontakt: Maria Rosén: maria.rosen@artipelag.se
Mobil: +46 72 244 22 38
Kontor: +46 8 570 130 21