Hoppa till innehåll

Få senaste nytt via vårt nyhetsbrev! Prenumerera här.

Publicerad:

Artipelag ställer ut verk av Dina Isæus-Daggfeldt från sommarens konsertserie Crossroads

I juni deltog konstnären Dina Isæus-Daggfeldt i Artipelags konsertserie Crossroads, där hon målade till musik av kompositören Jacob Mühlrad. Mellan den 22 oktober och 24 november visas nu det färdigställda verket på Artipelag.

Porträttbild av konstnären Dina Isæus-Daggfeldt i sin ateljé. Dina sitter ner och lutar huvudet i sin hand, i bakgrunden syns en abstrakt oljemålning.
Dina Isæus-Daggfeldt. Foto: Stefanie Kösling
Dina Isæus-Daggfeldt målar framför publik på Artipelag.

Under den gångna sommaren har Artipelag vid tre tillfällen bjudit in till Crossroads, ett konsertformat där konstnärer tillfälligt har flyttat ut ur sina ateljéer för att arbeta till livemusik inför publik. Crossroads har, under ledning av Jacob Kellermann, varit ett experiment för samtliga inblandade: för konstnärerna, musikerna och Artipelag som museum. Ambitionen har inte varit att nya verk ska produceras under de timmeslånga konserterna, utan att nyfiket undersöka vilka synergier som kan uppstå i mötet mellan konstnär, musiker och publik. Hur har det konstnärliga arbetet påverkats av musiken? Hur har musiken svarat mot konstnärernas uttryck? Och vilka möten mellan konstarterna kan ett museum möjliggöra för sin publik?

Dina Isæus-Daggfeldt, Sulfur Dream (2024), olja på duk, 160 x 160 cm.

Först ut i konsertserien var Dina Isæus-Daggfeldt (f. 1991), som under de senaste åren har etablerat sig på Stockholms konstscen med sitt abstrakta, gestiska måleri. Den 16 juni målade hon under en timme till musik av kompositören Jacob Mühlrad och under sensommaren har hon färdigställt verket. Som ett slags appendix, ett fristående tillägg, till Crossroads visas det färdiga verket, Sulfur Dream, på Artipelag mellan den 22 oktober och den 24 november 2024.

I Dina Isæus-Daggfeldts måleri balanseras intuitionens infall med den stränga disciplinens eftertanke. Hon rör sig inom det abstrakta måleriets gestiska tradition, där färgens ofta kraftfulla rörelse över duken och den kalligrafiska gesten står i centrum, men inför också nya visuella element genom intrikata mönster och ett detaljerat penselarbete.

Dina Isæus-Daggfeldt är utbildad vid Chelsea College of Art, London och på Konstfack, Stockholm, där hon tog sin MFA 2021. Hon har därefter snabbt etablerat sig på Stockholms konstscen, med utställningar på Cecilia Hillström Gallery (2024), Fullersta gård (2021), Wetterling Gallery (2019, 2020, 2021) samt på Gerichtshöfe i Berlin och Galleri Nicolai Wallner i Köpenhamn.

Publicerad: