Foto inifrån utställningen Rolf Hanson – Retroactive

Rolf Hanson – Retroactive

Under sommaren och hösten är det den svenska målaren Rolf Hansons (f. 1953) måleri som är den konstnärliga mittpunkten på Artipelag. Utställningen Rolf Hanson – Retroactive är den mest omfattande som gjorts med Rolf Hansons konst, som nu inkluderar fyra decenniers verksamhet. Utställningen har kallats en retroaktiv, vilket ger en antydan om hur Rolf Hanson ofta återvänder till sin egen konst i nya konstellationer.

Rolf Hanson är en av det svenska konstlivets mest betydande konstnärer i sin generation. Han är förknippad med en nordisk romantisk måleritradition som har sin utgångspunkt i ett förhållande till landskapet, men med åren har måleriet fått mer och mer abstrakta uttryck. Utställningen, som innehåller drygt 90 målningar, inkluderar Hansons allra mest kända motivserier, exempelvis Runtom trappa som utgår från den trapp som ledde upp till konstnärens C.F. Hills ateljé i den franska byn Montigny.

Retroactive är den största utställningen som har gjorts med Rolf Hansons verk. Den omfattar hela hans karriär, som i skrivande stund har pågått i 40 års tid. Ofta kallas utställningar av detta slag för retrospektiva utställningar och brukar tillägnas konstnärer som har en lång och betydande karriär bakom sig, vilket definitivt är gällande för Hanson. Dock har vi undvikit beteckningen retrospektiv för att istället kalla utställningen för en retroaktiv, och detta för att ge en antydan om att Rolf Hanson definitivt inte befinner sig vid en slutpunkt, utan att hans konstnärskap fortfarande befinner sig i en utvecklingsfas som ständigt resulterar i nya konstellationer och omtolkningar av tidigare verk.

”Rolf Hanson är mästerligt monumental på Artipelag”

– Recension av Dagens Nyheter
Praktisk information

Entré

Biljetter köpes på plats på Artipelag. Inget förköp, men vi har gott om plats för att ta emot alla besökare som kommer. För rådande entréavgifter, klicka här >>

Säkerhet

Vår personal kommer att motverka att trängsel uppstår. För att minimera risken för folksamlingar har utställningen inga väggtexter, men besökare får en broschyr med presentationer av konsten.
Hur corona påverkar Artipelag >>

Introduktioner

Introduktioner av utställningen genomförs alla öppna dagar. På svenska kl 11.30 samt 14.30 och på engelska kl 14.15. På lördagar och söndagar samt helgdagar är det dessutom en familjeintroduktion, där vi särskilt välkomnar alla barn, kl 13.45.

Introduktionerna är ca 20 minuter långa och ingår i entrépriset, men föranmälan krävs och sådan kan bara göras på plats på Artipelag i samband med köp av entrébiljett till utställningen. Begränsat antal platser, först till kvarn gäller.

Boka guidad visning

Skicka en bokningsförfrågan till visning@artipelag.se

Uppge önskat datum, samt hur många ni är i sällskapet.

Konstvisningen genomförs under ordinarie öppettider.
Läs mer om våra guidade visningar här >>

Utställningskatalog

I designbutiken säljs en omfattande katalog med bilder på alla verk i utställningen och utställningsessäer av Artipelags museichef Bo Nilsson och Lars Nittve. Katalogen har formgivits av Patrick Waters (Waters Löwenhielm).

Musik

Musiken till utställningen är gjord av violinisten och musikern Jonas Lindgren, tidigare medlem av Fläskkvartetten. Lindgren har inspirerats av Hansons måleri och skapat soundtracket Music for a Painter I Know, som finns att köpa i designbutiken.

Fotografering

Det råder fotoförbud i utställningshallen. Lagen om upphovsrätt gäller.

”Kraftfullt borrande in i måleriets kärna”

– Recension av Svenska Dagbladet
Om utställningen i media

Intervju med Rolf Hanson i Artlover >> (PDF)
Intervju med Rolf Hanson i Dagens Nyheter >>
Intervju med Rolf Hanson i SR P1 Kultur >> (från 17:20 in i inslaget)
Intervju med Rolf Hanson gjord av TT >> (länk till Borås Tidning)

”En överdådig utställning av internationella mått”

– Recension av Omkonst

Rolf Hanson, Descendent Remontant IX, 2009
Rolf Hanson, Hic et Nunc, 2013
Rolf Hanson, Runt om hus II, 1994

© Rolf Hanson

”Artipelags retrospektiv med Rolf Hanson visar hur hans måleri och samtiden möts i överflödets farozon.”

– Recension av Kunstkritikk
Utställningsbakelse