Featured Video Play Icon

Jan Håfström – Den vita bussen

Utställningen Den vita bussen består av verk skapade av den svenske konstnären Jan Håfström, född 1937. I målningssviten återvänder Håfström till upplevelser från barndomen under andra världskriget och minnen av de hjälpinsatser som organiserades av den svenske diplomaten Folke Bernadotte.

Den vita bussen innehåller 15 verk som tillkommit som självständiga målningar under perioden 2009–2019. I Håfströms karaktäristiska stil, som påminner om barnböcker och serietidningens ikoniska gestaltning, berättar konstnären i målningarna om hur en bussresa i barndomen utvecklas till ett mardrömsscenario. Under färden går det upp för honom att bussens övriga passagerare består av döda personer, vilka han valt att porträttera i form av nio målningar som utgår från en arkaisk dödskalle, som alla fått en individualitet genom färghållningen.

Håfström nöjer sig emellertid inte bara med att berätta historien om de vita bussarna. Han interfolierar denna heroiska räddningsaktion i krigets slutskede med en tillbakablick i historiens mörka kabinett. I ett av verken förekommer datumet 20 januari i form av en nyckel. Det är ett historiskt datum för vad som brukar kallas för Wannseekonferensen som ägde rum i Berlinförorten Wannsee 1942 mellan representanter för NSDAP (Det nationalsocialistiska tyska arbetarpartiet) och SS (Schutzstaffel), där syftet var att organisera ”den slutliga lösningen av judefrågan”, det vill säga utrotningen av den judiska befolkningen.

Dessa verk har förvärvats av Artipelag i en ambition att hålla ihop Håfströms unika målningssvit och göra den tillgänglig för allmänheten. Detta för att påminna om en del av mänsklighetens historia som aldrig bör glömmas.

Entré

För rådande priser, klicka här >>

Introduktion

Utställningen inleds med en drygt tio minuter lång film, där Artipelags grundare Björn Jakobson ger sin tolkning av verken och deras historiska sammanhang.

”Som barn är det en obegriplig värld, berättelsen om de vita bussarna som kommer, och om de människor som överlever, men hamnar på svenska kyrkogårdar. Den vita bussen blev någon slags container för en massa obesvarade frågor som ytterst handlar om döden.”

– Jan Håfström i en artikel om utställningen i Dagens Industri.