Hoppa till innehåll

Få senaste nytt via vårt nyhetsbrev! Prenumerera här.

Morandi / Edmund de Waal

Den 7 april öppnar vårens och sommarens stora utställning på Artipelag. Här kommer den samtida, brittiske konstnärskeramikern och författaren Edmund de Waal att möta den italienske, kultförklarade målaren Giorgio Morandi, som ägnade en stor del av sitt verksamma liv åt stilleben av vardagliga, keramiska föremål. Det är dock inte keramiken som för samman de två, utan en strävan efter att ge utrymme för det långsamma betraktandet och den tidskrävande eftertanken.

Morandi/Edmund de Waal
Morandi/Edmund de Waal.

Giorgio Morandi (f. 1890, d. 1964) är en av den moderna, italienska konstens främsta förgrundsgestalter. Han har kultstatus, särskilt inom kännarnas krets, och har kallats ”konstnärernas konstnär”. Morandi har inte heller enbart fascinerat konstnärer från olika generationer; influenserna sträcker sig till författare, poeter, designers och fotografer verksamma ända in i samtiden. Liksom filmare, där Federico Fellinis klassiker La Dolce Vita är ett av de mer lysande exemplen, och presidenter, då Barack Obama köpte in två Morandi-målningar till Vita husets samling.

Morandis verk har bland annat visats på Tate Modern i London år 2001. Då med en utställning som följande år vandrade vidare till Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris. Metropolitan Museum of Art i New York hyllade 2008 Morandi med en separatutställning. I Sverige liksom i övriga Skandinavien har Morandi aldrig tidigare visats i större omfattning.

Utställningen på Artipelag lyfter fram ett femtiotal verk från hela Morandis karriär. De tidigaste härstammar från 1921 och de senaste från 1963. Huvudelen av utställningen utgörs av måleri där stilleben av bruksföremål gjorda i keramik och andra material är den vanligast förekommande formen, men också en handfull landskapsmålningar är inkluderade. Måleriet kompletteras med teckningar, etsningar och akvareller, vilka visar på bredden i Morandis konstnärskap. Verken lånas till stor utsträckning in från Museo d’Arte Moderna di Bologna.

Morandis tillvaro följde ett stilla och inrutat mönster. Han lämnade ytterst sällan Italien eller ens sin hemstad Bologna, där han levde större delen av sitt liv med sin mor och tre systrar samt verkade som professor vid Accademia di Belle Arti di Bologna. Lika återkommande var motiven i hans produktion, där likartade stilleben och landskap utgör en stor majoritet av hans totalt drygt tusen oljemålningar.

Edmund de Waal (f. 1964) är en brittisk keramiker, konstnär och författare som för en svensk publik är mest berömd för sin miljonsäljande roman Haren med bärnstensögon, som i dagsläget finns översatt till 29 språk. I boken utforskar de Waal sin judiska släkts uppgång till samhällets toppskikt under sent artonhundratal, liksom påföljande fall mot botten i samband med nazisternas härjningar. I det internationella konstlivet är han dock främst erkänd som keramiker och som någon som arbetar i gränslandet mellan konsthantverk och samtidskonstens genreöverskridande formspråk.

Edmund har tidigare visats på bland annat Royal Academy of Arts i London, Kunsthistorisches Museum i Wien och Gagosian Gallery i London och Los Angeles. Förra året samarbetade han med den kinesiske konstnären Ai Weiwei i ett projekt på Grazer Kunsthaus i Graz, Österrike.

Utmärkande för den nutida de Waal är ett fokus på serier av likvärdig keramik, där fokus flyttas från varje föremål i sig till hur de grupperas, de tomrum som lämnas och hur åskådarens blick flödar genom konstverket.

Utställningen på Artipelag blir Edmund de Waals första presentation i Sverige och han medverkar med närmare trettio verk från åren 2012 till 2017. Av dessa är cirka tio nya verk som har sin utgångspunkt i dialogen med Morandis verk; Edmund de Waal har vid flera tillfällen lyft fram Morandi som en av sina största inspirationskällor. Han kommer dessutom att, i anslutning till Morandis målningar, utföra ett verk direkt på konsthallens väggar.

”Kanske någon nu tror att det är de keramiska föremålen som är den förbindande länken mellan Morandi och de Waal. Det stämmer inte. Ingen av dem är särskilt fascinerade av föremålen i sig, utan i stället av sammanhangen och sätten de presenteras på. Hur de förs samman, var de placeras, från var de kan beskådas och hur de lyses upp eller förmörkas.”
– Bo Nilsson, konsthallschef på Artipelag.

”Naturaliekabinettet, som är de Waals utgångspunkt, och Morandis stilleben är besläktade med en historisk tradition som utgör en kontemplation över tingens stilla liv och hur de har uppfattats då och nu. De båda konstnärerna delar ett konstnärligt förhållningsätt som har kontemplationen som bärande princip. Något som står i bjärt kontrast mot vår tid där eftertanke, långsamhet och repetition inte står högt i kurs.”
– Bo Nilsson.

Utställningen visas i Artipelags konsthall mellan den 7 april och 1 oktober 2017. Curatorer är Bo Nilsson i samarbete med Edmund de Waal. I samband med utställningen producerar Artipelag en katalog med förord av Bo Nilsson samt texter av Edmund de Waal, den norska konstprofessorn Jorunn Veiteberg och svenska författaren Fredrik Sjöberg.

Edmund de Waal är denna vår dubbelt aktuell i Sverige. Utöver utställningen på Artipelag kommer hans bok The White Road, på svenska Den vita vägen, att ges ut av Brombergs förlag den 29 mars. I boken sätter de Waal fokus på porslinets tusenåriga historia och dess resa från Kina och vidare ut i världen. The White Road har lyfts fram av bland annat Los Angeles Times, The New Yorker och The Wall Street Journal.

Pressvisning

En pressvisning kommer genomföras onsdagen den 5 april, vid vilken Edmund de Waal och Bo Nilsson kommer närvara och presentera utställningen. Exakt tid meddelas längre fram. För ansökan om ackreditering till pressvisningen, vänligen kontakta gustav.idhammar@artipelag.se.

Länkar

Utställningen på Artipelags hemsida >>
Pressbilder finns i Artipelags pressrum >>
Edmund de Waal hemsida >>
Utställningens videoteaser >>

Presskontakter

Gustav Idhammar, Artipelag, gustav.idhammar@artipelag.se, tel +46 (0)72-080 10 53

Om Artipelag
Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Publicerad: