Xerxes

12 SEPTEMBER TILL 2 NOVEMBER 2014
Artboxen

Världsartisten Malena Ernman spelar huvudrollen som kung Xerxes och medverkar gör också operastjärnorna Loa Falkman och Kerstin Avemo. Föreställningen regisseras av Lars Rudolfsson (“Kristina från Duvemåla” och “Hjälp sökes”). Musiken framförs av en av världens främsta barockorkestrar Ensemble Matheus (Frankrike) och dirigent är deras konstnärlige ledare, Jean-Christophe Spinosi.

“Xerxes” har premiär den 12 september “ och spelas under hösten 2014 i Artipelags Artbox.

”Xerxes” samlar den nordiska sångareliten, en av Sveriges främsta regissörer, världens ledande barockorkester och en av barockmusikens största dirigenter.

– Vår ambition är att introducera barockopera för den breda svenska opera- och teaterpubliken i en miljö som påminner om operans enkla och naturliga bakgrund. Därför valde vi den fascinerande konsthallen Artipelag och dess vackra inramning i Stockholms skärgård, säger Malena Ernman.

Musiken i “Xerxes” framförs av en av världens främsta barockorkestrar – franska Ensemble Matheus. Dirigent är deras konstnärliga ledare Jean-Christophe Spinosi, som vunnit en lång rad internationella utmärkelser och priser.

Speltiden är 3 timmar inklusive 25 minuters paus.

MEDVERKANDE

Xerxes – Malena Ernman
Elviro – Loa Falkman
Atalanta – Kerstin Avemo
Arsamene – David Hansen
Romilda – Hanna Husáhr
Amastre – Ivonne Fuchs
Ariodate – Jakob Zethner
Dansare – Sara Larsson Fryxell, Oliver Berdino
Kör – Cathrine Setterberg, Susanna Sundberg

Regi – Lars Rudolfsson
Dirigent – Jean-Christophe Spinosi/ Felice Venanzoni
Musikalisk ledare – Felice Venanzoni
Scenograf – John Engberg
Kostymdesign – Kersti Vitali Rudolfsson
Kostymansvarig – Karin Höeg
Mask och perukdesign – Sara Klänge
Ljusdesign – Anders Rosenqvist
Koreograf – Sara Larsson Fryxell
Översättare – Jan Mark
Regiassistent – Gita Mallik

Rollen som Atalanta sjungs av Cahtrine Setterberg under föreställningarna 30 september, 1 oktober, 4 oktober och 5 oktober.

Producenter är Blixten & Co och Northern Grace AB.

BILJETTER

Biljetterna är släppta och säljs via Blixten.se och Ticnet.se. Det går även att köpa biljetter i receptionen på Artipelag.

OM XERXES

Georg Friedrich Händels opera från 1738 är full av intriger, missförstånd, maktkamp och kärleksförvecklingar. Titelrollen var från början en kastrat-roll men spelas idag vanligen av en kvinna. “Xerxes” innehåller en av operavärldens mest kända arior, “Ombra Mai Fu”, men det är inte bara den vackra musiken som har bidragit till “Xerxes” stora popularitet utan också det faktum att den bitvis är skriven som en komedi. Komik var ovanligt inom den tidiga operakonsten och rollkaraktären Elviro (Loa Falkman) är en så kallad solitär – det är den enda komiska rollen som Händel någonsin skrev.

OM BAROCKOPERA

Sedan över 20 år tillbaka har barockoperan varit en självklar del av den moderna centraleuropeiska scenkonsten. Med sin lekfulla enkelhet, sitt naturliga uttryck och sin sceniska öppenhet så har den blivit en bro mellan opera och teater. Det musikaliska språket är lika omfattande och exklusivt som det är enkelt och melodiöst.

SPOTIFY

Hör Malena Ernman framföra ”Ombra Mai Fu” här

STRÅLANDE RECENSIONER FÖR XERXES

Svenska Dagbladet

”Hur kan någon ens komma på tanken att en barockopera under knappt två månader ska kunna dra folk till 29 föreställningar i en lokal för 800 åskådare och det ute i Stockholms skärgård? Med Malena Ernman som motor och ett produktionsbolag som knappast tänker i termer av klassiskt kulturkapital (det hyser alltifrån Benny Anderssons orkester till Lena Philipsson) har man sett möjligheter som ingen annan sett. In med Loa Falkman, handplocka en svensk koloraturstjärna som Kerstin Avemo och välj regissören Lars “Kristina från Duvemåla” Rudolfsson så borde publiken vallfärda.”

Läs hela artikeln här

Expressen

”Hanna Höglund ser Malena Ernmans operaprojekt lyckas på Artipelag.”

”Ernmans koloraturer sitter som ett pärlband av glödgade spjutspetsar, om ni ursäktar den överlastade metaforen. Det är tajt på ett sätt som få andra klarar och när hon drar i gång sitt maskineri sitter jag bara och gapar.”

Läs hela artikeln här

Aftonbladet

”Xerxes en sällsynt elegant komedi”

Läs hela artikeln här

Sveriges Radio Kulturnytt

Lyssna på inslaget här