FORNASETTI Inside Out Outside In

Med Fornasetti som förebild:
Att samskapa över disciplingränserna

I detta exklusiva middagsseminarium torsdagen den 28 november diskuterar Ivar Björkman (Openlab KTH) Ulrika Mårtensson (Konstfack) och Maria Veerasamy (Svenskt Tenn) kring Piero Fornasettis förmåga att kombinera eklektiska element och minska klyftan mellan konst, hantverk och industriell produktion. Med utgångspunkt i sin egen professionella verksamhet reflekterar deltagarna hur outsidern blev intressant för en bredare publik och hur hans arbete relaterar till det som händer inom design idag.

Deltagande kostar 595 kr per person och priset inkluderar buss tur och retur, visning av utställningen FORNASETTI Inside Out Outside In, seminarium och en trerätters middag med vin eller alkoholfritt alternativ.

För biljetter till Art.Pass-pris se separat mailutskick.

Datum och tider

Torsdagen den 28 november 2019

Buss avgår från Vasagatan 24 kl 17.30
Visning kl 18.00–19.00
Middagsseminarium kl 19.00–21.00
Buss avgår från Artipelag kl 21.15

Medverkande

Ivar Björkman

Ivar Björkman är ansvarig för Openlab på KTH, en kreativ innovationsarena för Stockholmregionen där man tillsammans med studenter, forskare, offentlig sektor och företag skapar lösningar på regionens samhällsutmaningar med hjälp av design metodik (bl.a design thinking). Ivar har ett förflutet som forskare inom design och konstindustriell produktion och var mellan åren 2003-2012 rektor för Konstfack.

Ulrika Mårtensson

Ulrika Mårtensson är arkitekt, formgivare och textilkonstnär samt lektor på Konstfack där hon leder kandidatutbildningen för textil. Hon samarbetar med Margot Barolo under namnet Barolo/Mårtensson och medgrundare och tidigare delägare av Brave Productions tillsammans med Barolo.

Maria Veerasamy

Maria Veerasamy är VD för inredningsföretaget Svenskt Tenn. Hon är utbildad damskräddare och har dessutom arbetat som avsynare i kallhyttan på Sandviksglasbruk som var Orreforskoncernens servisglasbruk. Veerasamy är även styrelseledamot i RODEBJER, Beckmans Designhögskola samt ordförande i styrelsen för Malmstenbutiken och Handarbetets Vänner.

Collage medverkande Fornasetti-seminarium
Ulrika Mårtensson, Maria Veerasamy och Ivar Björkman.

Middag

Förrätt

Antipasto, italienska delikatesser med hembakta grisini

Varmrätt

Porchetta, bakad fläsksida, belugalinser, jus

Dessert

Fornasettibakelse med kaffe

Vin

2018, Lungarotti, Torre di Giano, Umbrien, Italien (vitt)
eller
2018, Lungarotti, Rubesco, Umbrien, Italien (rött)

Ett glas vin med påfyllning (eller alkoholfritt alternativ) serveras i samband med förrätten. Ytterligare glas kan köpas på plats.

Om Fornasetti

Piero Fornasettis konstnärskap fick sin energi genom en korsbefruktning av stilar och uttryckssätt. I sitt gränsöverskridande konstnärsskap ställde han viktiga frågor om konstens identitet, där konstens självständighet ställdes emot designens funktion.

Med rötter i den klassiska italienska traditionen som målare och tecknare börjar Piero Fornasetti gradvis att experimentera med etsningar och litografier på olika material, med vardagsmotiv och med färger som hör hemma i popkonsten.  I allt större serier blandade han det tryckta med det handgjorda och handmålade.

Under 1960-talet gick han mot tidens trend och samarbetade med små hantverksfirmor för att skapa hybrida produkter mellan industriell produktion och hantverk. Föremålen hade en vardaglig funktion men var täckta med illusoriska mönster hämtade från en historisk bildvärld. Det är ett ideal som forfarande upprätthålls som en strikt linje i Fornasettis varumärke.

Fornasettis samarbete med modernisten Gio Ponti kring enstaka möbler såsom deras utveckling av allkonstverkliknande miljöer för privata villor, offentliga byggnader samt kryssningsfartygen Conte Grande och Andrea Doria är en av de mest betydelsefulla partnerskapen i designhistorien.

Hans närmast 360 olika manipulationer av operasångerskan Lina Cavalieris ansikte, har inte bara blivit ikoniska i Fornasettis grafiska identitet men reflekterar också modern konsthistoria och myntar hennes ansikte som massmediebild, i likhet med Andy Warhols visuella manipulationer av Marilyn Monroes ansikte.