Insekt Insikt

Med det sköra i fokus

Utställningen Insekt Insikt pågår mellan den 29 juni och 1 september 2019.

Den vackra, men också skrämmande insektsvärlden visas upp i utställningen Insekt Insikt. Inför den besökte vi konstnären Annika Liljedahl i hennes ateljé.

I Annika Liljedahls mörka ateljé i Stockholm är de flesta ytor täckta av insekter i olika storlekar. I ett av rummen står en stor insektshybrid med hotfulla röda slangar, på ett av borden ser det ut som att hundratals små svarta flugor kryper omkring och över ateljéns stora fönster hänger vad som ser ut som röntgenbilder av stora skalbaggar. Här skapar hon verken som ska utgöra utställningen Insekt Insikt, som visas i Artboxen under sommaren.

I sin över 50 år långa verksamhet som konstnär och skulptör har Annika Liljedahl ställt ut både i Sverige och internationellt, bland annat på Gallery K. Washington D. C. i USA, Gävle Museum och Röhsska museet i Göteborg.

– När man har arbetat så länge som jag har gjort upptäcker man att man har uttryckt samma sak hela livet. Det är det sköra och ömtåliga, det lilla och utsatta. Det är det jag vill berätta om, även om jag inte är medveten om det när jag arbetar. Det går som osynlig röd tråd genom mitt konstnärskap, säger hon medan hon visar runt i ateljén.

I Insekt Insikt visar hon verk där insekten används som en metafor för förvandling och överlevnad. I hennes skulpturer möter bräcklig sidenväv hotfulla knappnålar och omtänksamt sydda kanter samsas med skrynklig metalltråd – vilket både visar upp det vackra och skrämmande, men också det sköra med insektsvärlden.

– Insekter är en utsatt liten varelse just nu, den är utsatt för människans påverkan. Man kan läsa i tidningarna hur de försvinner på grund av gifter och besprutning. Men de är också seglivade och starka. Den kampen för överlevnad fascinerar mig, säger Annika Liljedahl.

Intresset för att arbeta med insekter väcktes när hon ärvde familjens sommarstuga på södra Öland. När stugan öppnas för sommaren varje vår sopar hon upp insekterna som ligger i högar på golv och möbler. Med åren har hon blivit allt mer fascinerad av artrikedomen och insekternas överlevnadskamp.

Våren 2016 började hon skapa de första verken som syns i utställningen och redan från början fanns tankar på att förstärka installationen med ljus och ljud. Idén att bjuda in Lo Kristenson föddes när Annika Liljedahl lyssnade på ”Möt tonsättaren” i P2 2017 och hörde en dokumentär om henne.

För Lo Kristenson – som nyligen examinerades från masterprogrammet i Komposition på Kungliga Musikhögskolan – var det en spännande utmaning att utgå från faktiska objekt i skapandet av ljuden, som består av insektliknande krafsanden och surranden.

– Det är inte så ofta som jag får möjlighet att göra ljudkonst. Det har varit mycket av en lek att hitta rätta ljud. Jag har till exempel mixtrat med stråkljud och använt glas för att skapa myggsurr. Jag har även använt en jättestor regnstav, en torkad kaktus, för att skapa kloljud. Det har varit ett väldigt spännande undersökande projekt.

Detta är en artikel från Artipelags årliga magasin som 2019 togs fram av Make Your Mark. Text: Linus Fremin. Foto: Samuel Unéus.